Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Tävling eller motion...?

Börjar bli hög tid att planera inför årets mtb-lopp...
Har kört Finnmarksturen de sista tre åren men är sugen på några fler i år.
Så kommer själva frågan... Nu när alla lopp börjat med motionsklass vid sidan om det som bara var en klass (tävling)tidigare.Så även Finnmarksturen. Hur bra skall man vara för att köra i tävlingsklassen? Har tidigare år legat i Startgrupp 2 (hyfsat långt fram)i FMT.
Får man placering och tid i Motionsklassen? Det är ju att tävla och testa sin nivå som man vill göra i ett lopp. Annars kan man ju köra hemma i skogen...

Motion eller tävlingsklass ?

Hade samma funderingar inför bockstensturen nu i helgen. Jag körde förra årets Finnmarkstur på 6.04 och har sedan dess träna regelbundet hela vintern med ca 300 mil på mtb i slask, lera, skog. Startade bockstensturen i fålla fyra (tävling med engångslicens). Tror att det var ca 320 tävlingsåkare i loppet och jag slutade 162 av dess och totalt 197 av alla inkl motionärer. Hörde innan loppet att ca 1050 var anmälda. Slutsatsen är alltså att jag tyckte att jag valt rätt grupp och att några (35) motionärer cyklat om mig. Frågade arrangören av MTB vättern om detta med klasser och dom ansåg att man såklart skall välja den grupp man tror man tillhör men sen vilket resultat man presterar var en annan sak.
Mvh Stefan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Glömde i förra inlägget

I bockstensturen fick alla oavsett klass mellantider och sluttid samt total placering. Skulle förvåna mig om fmt gör annorlunda.

Placering

Stämmer det verkligen att alla, oavsett klass, fick placering? Körde själv i motionsklass men kan ej finna någon placering, bara tider.

Fick iofs ingen bra tid men det är ju kul med listor.

MVH
mathias

resultatlistor

Jag såg en resultatlista på http://www.langloppscupen.com i måndags morse för bst och den hade runt 900 cyklister och jag antog att alla dessa inte startat i tävlingsklasserna.
Bockstensturens resultat lista i excel format har dock inte placeringar för motionsklasserna utan enbart tider. Langloppscuppens sida verkar dock för tillfället vara nere så jag kan inte kolla läget just i skrivande stund.
MVH
Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips