Finnmarksturen på cykelcross.

jag har planer på att nästa år köra Finnmarksturen på min nyinköpta cykelcross (Kona Jake the snake). Har kört 5 ggr tidigare på MTB både dämpat (fram) & odämpat & ända sedan jag första gången såg en cykelcross drömt att köra en sådan på Fmt.

Fmt består ju till mycket stor del av grusväg (ca 65% gissar jag?), där är cykelcrossen överlägsen MTB:n. I skogspartierna är den med sin längre hjulbas självfallet lite ovigare men jag har kört en del på stig & tycker att det går bra, lite tröttande kommer det självfallet att bli för överkroppen då cykeln är mycket styv men den längre hjulbasen ger en förvånansvärt mjuk gång ändå.

Jag har idag lite väl hög utväxling för Fmt men kommer att fixa detta innan, det var några år sedan jag körde Fmt & jag undrar om någon av er sett någon köra den på en cykelcross?

Vad tror ni om iden? Jag är heltänd eftersom min cykelcross är det i särklass roligaste & snabbaste jag kört på grusväg & jag tar stigpartierna som en utmaning.

/Larsa, helt cyclocrossfrälst!
 
FMT på Cyclocross

Jag körde FMT på en Cannondale Cyclocross (odämpad) för ett par år sedan. Jag satte på tämligen grovmönstrade däck (motsv MTB) som jag pumpade så hårt det gick. Tyvärr var jag tvungen att skära av alla dobbar på ytterkanten på bakhjulet för att de inte skulle ta emot bakgaffeln.

Bromsar är ett kapitel för sig. Jag vet inte hur Konas modell ser ut, sannolikt har den cantileverbroms och de tar ju inte lika bra som skivbromsar, speciellt inte om det är blött. Jag satte på extra bromshandtag på styret (då hette de Froglegs på Cykelcity) som gör att man kan bromsa med händerna ovanpå styret, mycket bra.
0253.jpg
.

Jag körde förbi många på grussträckorna men blev passerad av många på stigarna. Jag stötte ihop med en kille som sa att jag kört förbi honom 25 gånger.

Beträffande utväxling så hade jag 48/39 och 12-25 om jag minns rätt, fungerade tämligen bra.
[Ändrat av Rajjan 2004-10-28 kl 14:39]
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tack för ditt svar!

Jag har inte riktigt bestämt mig för däckval än då jag kommer att testa lite mer stigkörning & sedan bestämma mig. Nu har jag originaldäcken som är på 35 mm samt har grova dobbar.

Ang. bromsarna så har Konan extra bromshandtag monterat som standard, bromsverkan däremot är inte mycket att hurra för när det är blött & lerigt. Tror att det hänger ihop med cantileverbromsarna & STI-handtagen som i kombination inte ger någon bra bromsverkan, de små "froglegsen" ger ju inte så bra verkan heller. Har funderat på V-bromsar men blivit avrådd p.g.a. att det tydligen är svårt att få dessa att fungera med STI-handtagen (& förmodligen omöjligt med froglegsen).

Jag har samma utväxling som den du nämner men måste nog hitta en lägre sådan då jag idag känner att jag idag inte har kraften för denna utväxling på FMT.

Jag inser att vissa saker kommer att bli jobbiga men tar detta som en utmaning & tänker i stället njuta av de långa grusvägsavsnitten.

Det ska bli mycket spännande att se vilken tid jag kan få jämfört med MTB, i början av 90-talet så körde jag på runt 5 timmar men senast jag åkte (tror det var -99?)så behövde jag ca. 6 timmar. Har nu inte riktigt samma fysik men hoppas på att greja turen på typ 6 timmar???
 
Har sett cyklocross på flera långloppstävlingar och jag är övertygad om att det skulle gå bra.

På de "svåra" passagerna så är det så många som går ändå så där kan du också gå. Du förlorar inte särskilt mycket på det i alla fall.

/Mattias
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips