Jorden Runt med bil

http://www.expeditionportal.com

Första ska jag tips om vår käre engelskabaserande konkurrent som jag snöat in på,
är inte duktig på engelska men kollade mest bilderna, nu blir man lite sugen......

Jag har bara flugit en gång, så man är lite flygrädd, men om man vill besöka USA på annat sätt,
varför inte en expedition?

Om man skulle ta sig an idén att bila ner till trakterna kring Senegal, Mauritanien eller Guinea då bör det finnas goda möjligheter att ta båt västerut mot det som då blir Brasilien, därifrån åker man norrut mot USA och genom USA, tro om man inte skulle kunna åka hem sidan via Alaska-Ryssland?

Frågan har varit uppe förut på nån sida för min del, minns inte var, bila till USA via Alaska/Ryssland var väl grundämnet, men visst, har man gott om pengar och kan samla ihop ett litet gäng så är det nog möjligt, planera först flera år i förväg och gå igenom precis allt som man borde göra, såg detta engelska forum där dom hade nån merca kombi eller nån annan bild, där hade dom tagit lite plyfa och några brädbitar och gjort en liten utdragbar bänk för spisen, öppna bakluckan och ut med spisen så kan du laga mat bak i bagaget.

Det är mycket att tänka på, för min del skulle det handla mycket om övning, gå ut i skogen och sätta upp ett tält och bo där några dagar, sen för man dagbok och funderar och klurar på allt man bör tänka på, sen en vacker dag, kanske man gör en jorden runt resa som tar - 365 dagar!

En kul tanke, då julafton är till sin ände, då åker man 25 december klockan 00.00, sedan är man hemma igen 24 december klockan 06.00 för att återigen fira jul - på hemmaplan.

Ja det är bara tankar men en stor idé kan ju skäras ner i en mindre expedition.



Sen det här med att planera resan, vad är det som säger att man inte kan åka i förväg, kanske flyga till ett land och utforska det i förhand så man sedan vet vad som gäller för den riktiga resan.

Vet några som gjort det, ledare i kyrkan som åkte till ett ställe för att förbereda sig inför en resa som skulle göras ett år senare med ungdomarna, är ju en grej det med.


Antalet personer med på min resa? Jag ser gärna att man är ett antal, finns inget som säger att man måste hålla ihop hela tiden, 30 personer som rör sig i samma riktning, kanske delar upp sig och träffas åter emellanåt skulle ge en väldigt säker resa då man är många och kan hjälpas åt, man har gått om utrymme kanske för packning och annat och kan ta med sig friluftsmat som räcker en väldigt lång tid, men att man även köper på sig en hel del mat på vägen så man har "fulla förråd" ständigt, vi har ju frystorkat och burk och allt vad som finns som klarar sig säkert i åratal.


O sist men inte minst, tack för en bra sida! Skrev för nån dag sen ang militärtält, fick 13 st svar kanske, väldigt positiva svar i det stora hela så här kommer jag nog att bli mer aktiv.

Hm, kanske jag ska börja bygga på min hemsida och lägga upp mina tankar och ideér, så kan folk via detta forum kommentera och ge tips och råd......
 
Expedition 364,5 Days

Min första tanke i ett planeringsarbete är - vad ksa man ha för bil?

Ska man satsa på ett nyköp för 250 papp och sen sälja den då man kommit hem för kanske 150 papp? Kanske räcker med en folkabuss modell 4x4? Eller mercas motsvarighet till denna?

Man ska ju ha en del grejer med så man får inte vara för snål....Begad XC70 8 år gammal kanske?
 
För att fâ en uppfattning om vad du vill ge dig in pâ rekomenderar jag att noga studera filmerna Mondo Endur och Terra Circa. Sen kan du gâ vidare med Long way Round och Long way Down.
Nu är det visserligen motorcyklar, men de tvâ sista har stödtrupper i bilar med sig och visst är det lite dramatiserat, men det fâr man ta.

Vad dessa filmer visar, särskilt de tvâ första är att allt gâr, men det är inte lätt. Och att vara flera är inte alltid en fördel.

Det finns nâgra tidigare trâdar ang val av fordon och utrustning, sök.

Lycka till.
 
Oavsett om du väljer ny eller begagnad bil så får du räkna med vissa byten och reparationer längs med vägen.
Senast jag arbetade i Centralamerika var vägstandarden varierande och en del riktigt dåliga.
När vi bilade från Chile till USA visade det sig att vägen inte fanns mellan Nicaragua och Honduras, numera är det dock väg där.
Stötdämpare och hjullager liksom däck tar slut, koppllngen behöver bytas, avgassystem går söder och faller av.
Men visst går det, men snittfarten blir sällan imponerande, titta, tanka, äta, sova och reparera tar tid samt en del medel.
Ju större sällskapet blir ju längre tid tar starter och reparationer. Så lagom är bäst. Några engelska kollegor till mig åkte från Chile till Alaska i tre jeepar, de hade inte velat haft större sällskap sa de.
Jag tycker det låter lagom.
När du gjort din tur får du väl skriva en berättelse om den. Go tur
 
Svar till Gundj

Tack för ditt svar, såg det inte först nu, såg nånting på Nat Geo eller liknande, ett gäng som åkte med både motorcykel och Pajeros genom sandöken, och som sagt, det bara inte så bara, det krävs mod.

Först sätter sig en bilen fast, sedan riskerar den andra att fastna också men det gick bra, dom fick upp bilen som fastnat i sanden och kunde fortsätta.

Ska kolla mer på dessa äventyrskanaler, kan nog lära sig en del av dom.
 
Svar till Seobserver

Som jag kanske tidigare nämnt, jag åker gärna i större grupp men det kanske kan vara en idé att dela upp sig, men då också ha stenkoll på kartan och planera med hjälp av karta var man ska sammanträffa igen.

Och som sagt, min hemsida börjar ta form, ta en titt,. där kommer en hel presentation att visas, kommentera får ni göra på detta forum!
 
Åtminstone Long way round finns på Ginza.se. Trots att det är lite dramatiserat och tillrättalagt för TV så tror jag du får en uppfattning om vad du tänker ge dig in på. Några av de andra finns att beställa om du googlar lite.

Om det var jag som skulle göra något liknande så skulle jag nog börja i liten skala och känna mig för, kan vara nog så äventyrligt i hemtrakterna.

Men det är klart att det går att göra, massor av människor har gjort det redan, på cykel, mc, bil, lastbil, häst, kanske till fots.
Men jag håller med Seobserver, inte för stor grupp, av flera skäl. Dels får du sämre kontakt med lokalbefolkningen om du invaderar byarna dels uppskattar nog inte alla myndigheter så stora grupper. Logistikproblemen blir förmodligen oöverstigliga med fler än 2-3 fordon om man inte är van.
 
Era tankar är bra

Visst, det är ett storprojekt jag tänker mig i det stora hela men man ska nog dra ner på det, kanske nöja sig med en rundresa i Tyskland eller liknande, eller så söker man in hos dom som sysslar med hjälpsändningar och hänger med där kanske.

Nej men jag ska nog skissa vidare på mina ideér, bara tanken att lägga fram en idé och få den diskuterad ochigenomläst och kommenterad o.s.v. ger mycket tillbaka - jag är ju bara 25 år också.....Den dag jag fyller 65 kanske det är dags att göra verklighet av det hela, så kan man se på det också.
 
När jag var ung så läste jag en reseberättelse om två tyskar som åkte till, vad de kallade, Jordens fyra hörn.

Lite googlande så hittade jag både titel och författare...

"Med husvagn till världens ände" av Wolfgang Neumann och Frank Reinhold

http://www.biblioteket.stockholm.se/default.asp?id=8227&extras=55032/ID

Boken handlar om dessa två tyskar som kör med jeep och en liten husvagn till Uralbergen i forna Sovjet, Spetsbergen i Norge, "sydkap" i Syd-Afrika, Eldslandet i Sydamerika och sist Alaska i Nordamerika!

Jag kommer ihåg den boken som både underhållande, spännande och detaljrik.

/Andreas
 
Böcker

Bästa bok jag läst är väl om brandkåren i Bronx....

Husvagn har jag funderat på men är lite osäker, är lite mer inne på en minibuss ca 10 år gammal som spinner på alla 4 där man får plats med allt, men kanske får anpassa sig och utföra vissa moment på utsidan.

Kollat en del på mobile.de och Blocket, kollade mest äldre grejer men då det verkligen gäller ska man nog kosta på sig nått lite nyare - gärna med låga miltal säkert.
 
Dags för uppdatering

Jag har legat nere lite med detta projekt men är på gång igen, tänkte inleda med en förfrågan, eller snarare 2....Sedan ska jag gå igenom det som är skrivet tidigare för att få en sammanfattning av det hela.

Kartor på nätet som visar befolkningsmängd
Någon som har tips på bra sidor där man via karta kan se med färg och nyanser hur stor befolkningsmängden är här i världen på vissa platser?

Kartan skulle användas som stöd för mitt projekt "Jorden runt på 364,5 dagar" där man kan få en bild av var det finns städer och befolkning och var det är bara är landsbygd med varken bebyggelse eller befolkning.


På tal om kartor, visst bör det gå att få tag på moderna och uppdaterade kartor över alla länders vägnät där man verkligen ser vilka vägar som är farbara o.s.v.?

Om man utgår från en stor tillverkare av kartor kanske man kan köpa kartor som passar ihop så är både detaljkvalitet och skalor exakt likt varande, ungefär som att du köper en karta över din hemby och vill ha en motsvarande som täcker området bredvid föregående karta.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.