Tändstål!

Efter att testat lite olika tändstål så kan de ju va kul o se va alla använder för typ av märke? vilket är bäst anser du?

Nu kör ja på Primus tändstål efter att testat gerbers, biltemas och ett och annat budget tändstål.
Extremt nöjd med primus tändstål måste jag säga!

Så dela med dig vilket är bäst?
 
Aha gött ju!

Kan tänka mig de. Bara av att kika på bilden så börjar man fundera på om man verkligen ska köpa de. Men alltid gött o höra från någon som använt de!
 
Jag använder

Light My Fire Army.

Har även en Strikeforce Fire Starter, men den får ligga kvar hemma pga. vikten och att den är för bulkig. Fått som gåva för 20+ år sedan...

Mvh troswe
 

Bilagor

  • army_400x400.jpg
    army_400x400.jpg
    19.7 KB · Visningar: 2,658

avslutad210712

Gäst
Har ett Primus och ett Light my fire och märker ingen större skillnad på dem.

Fast å andra sidan kör jag numera med Primus Power Lighter och tändstålen är mest med som reserv.
 
Jag har ett budget från Karlssons och ett Gerber eller Bear Grylls. Det orangea.
Den största skillnaden och avgörande för hur bra de funkar tycker jag är hur bra skrap-prylen är.
Gerbers har ett tjockt stål med vassa kanter vilket gör att det fungerar utmärkt.
Budgetvarianten har ett litet plåtbleck som är kass...

Kniven har jag aldrig vågat använda till att skrapa med. Osäker på hur det skulle påverka knivbladet.
 
Jag har ett budget från Karlssons och ett Gerber eller Bear Grylls. Det orangea.
Den största skillnaden och avgörande för hur bra de funkar tycker jag är hur bra skrap-prylen är.
Gerbers har ett tjockt stål med vassa kanter vilket gör att det fungerar utmärkt.
Budgetvarianten har ett litet plåtbleck som är kass...

Kniven har jag aldrig vågat använda till att skrapa med. Osäker på hur det skulle påverka knivbladet.

Om jag förstår dig rätt vill du inte ha en slö kniv - använd knivryggen i sådana fall. Det fungerar toppen för mig, och jag har inte märkt av att kniven skulle skadas, men någon annan kanske vet bättre?
 
Det blir fler och fler knivar som får "rätvinklig"* rygg för att kunna skrapa eldstål. Fällkniven F1 var först.

* ... som i välslipad skridskoskena.
 
Jag är rädd att missfärga stålet på kniven om jag skrapar med bladryggen.
Har ett damaskstål. Har inte vågat prova.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.