Tändare eller inte på brännare?

kör ni med piezotändare eller inte på era gasolbrännare??

är piezotändare pålitliga i längden??

eller är det bättre att köra utan,mindre som kan strula om man kör utan så klart,vill höra från er andra hur ni tänker.

mvh/pelka

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Men erfarenhet är att det är bättre att vara utan.

När piezotändaren fungerar är det väldigt smidigt men på bägge kök där jag haft tändare har de slutat fungera efter en kort tid. Skulle aldrig lita på den till 100% vilket gör att jag ändå måste ha backup - då kan jag lika gärna vara utan tändaren från början.

Precis som Såg använder jag med tändstål, det fungerar alltid och är mer användbart.

/ Tomas

avslutad210712

Gäst
Kör med den inbyggda tändaren så länge den fungerar eftersom jag trots allt tycker att det är enklare än tändstålet. Det senare har jag dock alltid med mig för som sagt - man vet aldrig om den inbyggda tändaren ger med sig.

jag har med tänkt kör med tändstål som backup,så det känns kanske lite onödigt att köpa brännare med tändare.

har funderart på dom här
MicronStove Ti
ExpressStove

Senast ändrad:
Jag kör utan - alltid.

Det finns pålitligare metoder, och utrustning. Kör utan, det kommer att kännas bättre - och tryggare!

jag har med tänkt kör med tändstål som backup,så det känns kanske lite onödigt att köpa brännare med tändare.

har funderart på dom här
MicronStove Ti
ExpressStove

Ej Ti, men både Micron- och ExpressStove med Piezo har jag använt, Micron under några år och Express under några månader. Inget strul förutom skit bakom spakarna vid ett tillfälle, men det gick att ordna. Finns en recension ang. Micron nånstans.

Ej Ti, men både Micron- och ExpressStove med Piezo har jag använt, Micron under några år och Express under några månader. Inget strul förutom skit bakom spakarna vid ett tillfälle, men det gick att ordna. Finns en recension ang. Micron nånstans.

vilken av dom 2 brännarna är du mest nöjd med annars då??

mvh/pelka

Man bör ha backupp för det är lätt att störa funktionen på den.

Kokar man över och får saltvatten - ja alltså vilken maträtt som helst så får man problem.
Man måste då plocka ur den och tvätta rent den- med sötvatten och noga - speciellt där gnistan skall slå över.

Men tändar funktionen är annars mycket vettig - och fungerar bra.

Inbyggd tändare är underbart - när alla trodde att någon annan hade tändstålet, tändstickorna. Med Piezotändare för mig alltså, för säkerhets skull.

Kiss innebär att du litar på systemet du har bestämt dig för och att du lämnar dubletterna hemma.
Eftersom eldstål inte är bra att tända ljus med, har jag en cigaretttändare som tändsystem. En gång efter ett tropiskt långt regn blev den den våt och behövde tokas före bruk, den gången var det en vänlig typ med tändstickor som tände, livsträdsved.....men annars har alltid tändaren fungerat.
Vi lärde alltid ut magnesiumtändstål, men bara det fungerar för dig så är det ok......
Friluftsliv är inte en överlevnadskamp utan ett trevligt sätt att vara ute.
Mina kök har väldigt få tändare monterade, men efter att sett andras tändare smälta och vara obrukbara är jag övertygad om att gaständare bör vara separat. Vintertid med fotogen eller bensin behöver du en öppen låga.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips