Tändare eller inte på brännare?

Tändstål!

Kapade Pietzo tändningen och materialet omkring på mitt gaskök med en Dremmel för några år sedan och sparade ca 100g. Hade mitt kök funnits till samma pris utan tändningen hade jag köpt detta då det hänt mig förut. Helt vansinnigt att tillverkarna inkluderar kostsamma och förhållandevis tunga funktioner som inte klara av lite vätska från matlagningen! Med tanke på Pietzo tändaren bara går att använd för att tända köket det är monterat på och man alltid behöver en annan tändare eller tändstål, är den extra kostnaden och vikten väldigt onödig.
 
Hur sitter piezotändarna på era kök egentligen, och hur hanterar ni dem? Smälter, fungerar inte...Och tunga? Lätta och funktionella, prakiskt och smidigt tycker jag.

Piezotändarna på mina två gaskök, Primus Easyfuel och PLS, har ingen plast i närheten av lågan, och fungerar alltid. Har aldrig behövt använda något annat för att tända köken, som fungerat ett decennium.

Raskesven
 
Jag håller med fast jag har bara erfarenhet av EtaExpress, vet inte vilka kök som det klagas på. Jag tycker inte att det är känsligt för överkok, tungt - har inga negativa erfarenheter alls under två år. Det bara funkar, som det ska vara.
 
Hur får ni tändaren att hålla?

Jag har ett Primus etapowerkök o var ruskigt nöjd med den inbyggda tändaren tills i vintras när den inte funkade längre- troligen för att den låg mot snön vilket är svårt att undvika iom att köket är så lågt. Efter att ha torkat köket hemma så funkade tändaren inomhus men har inte varit så bra utomhus. Det verkar som om tändaren är ruskigt känslig för fukt!
 
Jag har ett Primus Gravity II EF och den medföljande Piezotändaren smälte en blåsig dag. Dock hade jag eldstål i beredskap, så det var ingen större katastrof.
/Niklas
 
Kärvande tändspak på ExpressStove

Tar upp en gammal tråd som har varit intressant att läsa. Uppenbarligen har många som yttrat sig tveksamhet mot piezotändningens pålitlighet, och det börjar jag också få. På mitt ExpressStove slutade piezotändaren fungera i somras, och väl hemkommen kan jag inte få spaken att fungera, det tar snabbt tvärstopp vid liten vinkel. Som om något sitter i vägen inne i konstruktionen. Och mera våld vill jag inte använda.

Fler som haft detta problem? Och/eller erfarenhet hur Primus skulle hantera ett klagomål? Köket är från 2009 och har inte använts mycket mer än på fjällvandringar.

Ett annat problem är att lågan inte varit stabil under sommarens fjälltur. Vid högre effekt lät det som om den brann ojämnt (på två olika tuber, så det var inte tubernas fel). Och det tar väl gas i onödan, antar jag.
 
Min erfarenhet av piezotändare, både till mitt MicroStove och min Microlantern är att dom är bra när dom funkar...Tror att jag har avverkat tre st till Mickron och två st till lycktan! Har alltid haft med backupp(tändstickor/tändare)!

Men nu är båda piezotändarna trasiga Igen!

Noterbart är att Kundkontakten med primus var Mycket bra, dom har skickat nya uppsättningar med piezotändare :)!

Så, lika bra att köpa utan....men som sagt, trevlig när det funkar!

//A
 
Att piezotändarna fungerar dåligt vid fukt förvånar mig inte alls - vid slaget så ger dessa en spänningspuls på ca 10 kV och finns det fukt som erbjuder lättare väg än avsedda ledningarna med luftgap så går strömmen givetvis den lättare vägen... man skall alltid ha ett eller ett par tänddon med sig i reserv om inte piezotändaren fungerat tex. pga. fukt - en extra vanlig tändare och en eldstål tex. och väger inte mycket.

att cigarettändare fungerar oftast så bra dessa gör beror på att de bor för det mesta torrt och varmt i fickorna .
 
Det har löst sig bra (för tillfället) med min tändare. Jag var inne i butiken där jag köpt köket, Naturkompaniet. De hade en reservtändare som jag fick på direkten när jag påpekade felet. Jag byter den själv.

Men att döma av den erfarenhet som flera av ni andra har så gäller det att ha backup. Jag inköpte ett tändstål också...

Tack för era svar! /Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
barabom tändare Kök och brännare 10
Jörgen Fjaderlatt.se Piezo-tändare Kök och brännare 13
fem Byta piezo tändare Kök och brännare 0
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
KemperBoyd Vega eller Express Spider II? Kök och brännare 3
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Nordiska Motorcyklister Firemaple - Konstant sugiga eller otur..? Kök och brännare 6
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Jooohan Firebox, rostfri eller svart lackerad? Kök och brännare 3
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
D300 HA eller NS Kök och brännare 5
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
graylingman Buckla i pumpflaska - anledning till oro eller utbyte? Kök och brännare 8
insco Quietstove eller BernieDwag Kök och brännare 52
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
haiwa IsoPro eller PowerGas Kök och brännare 7
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
patrix Helios Jetboil eller bensinkök? Kök och brännare 8
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Daddy EtaExpress eller Crux/Crux Lite? Kök och brännare 20
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
justsafe Titankärl eller aluminiumkärl? Kök och brännare 20
mBengtson ETAPower EF eller Jetboil Helios Kök och brännare 14
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
mikeon ETApower eller Stormkök Kök och brännare 10
majjen Bensinkök (eller multifuel) Kök och brännare 48
majjen Stegjärn - eller inte? Kök och brännare 0
dsk Design? Kök slange eller alt på tanken? Kök och brännare 5
sommar07 mini-trangia eller biltema/ÖB's kök? Kök och brännare 33
BrittMarie Stor eller liten gasbehållare? Kök och brännare 39
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
Johan Höglund Nova eller Nova+ Kök och brännare 5
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.