Tändare eller inte på brännare?

vilken av dom 2 brännarna är du mest nöjd med annars då??

mvh/pelka

Micron, eftersom den har ett bredare användningsområde, men ska man bara koka så funkar vilken "blåslampa" som helst. Micron har en större spridning av lågan både inåt och utåt så det funkar bra att sjuda/puttra utan en "simmerplate", bara vrida ned lågan. Piezon är lika på båda.

Edit: Kanske ska tilläggas att jag använder en "riktig" kastrull med en diam. på 14 cm när det ska lagas mat.
 
Senast ändrad:
Micron, eftersom den har ett bredare användningsområde, men ska man bara koka så funkar vilken "blåslampa" som helst. Micron har en större spridning av lågan både inåt och utåt så det funkar bra att sjuda/puttra utan en "simmerplate", bara vrida ned lågan. Piezon är lika på båda.

Edit: Kanske ska tilläggas att jag använder en "riktig" kastrull med en diam. på 14 cm när det ska lagas mat.

är det den här du har??
http://images.google.se/imgres?imgu...7&prev=/images?q=MicronStove&gbv=2&hl=sv&sa=G

vilka säljer dom??;)hittar den bara utan tändare;)om man nu ska ha den med tändaren;)har ej bestämmt mej ännu

mvh/P
 
Senast ändrad:
Jag har Piezo på mitt EtaExpress och tycker att det är kalas. Har tjorvat en gång av väldigt många tändningar fast det funkade snabbt igen. Har oftast med både tändare, tändstål och tändstickor (tändstål och tändstickor endast i nödfall).
 

avslutad210712

Gäst
Nämnas bör kanske att jag använt mig av piezo på tre kök varav två egna och ännu har jag aldrig behövt trycka mer än två gånger för att få eld på gasen. Om man får tända två gånger så blir det ibland rätt lustig effekt pga gasen som hinner läcka ut men kör man med tändstål så känns det som att det nästan alltid läcker ut mer gas innan man hinner få iväg gnistan. Dock använder jag alltid tändstålet till bensinköket.

Jag förstår inte resonemanget att man inte skall använda piezo om det lika sitter på köket. Hade varit skillnad om man hade kunnat lämna det hemma men det går liksom inte.
 
Piezotändare är smidigt så länge den fungerar. Väger knappt något heller. På mitt Easyfuel, gaskök, har piezotändaren fungerat klockrent det knappa decennium jag använt köket. Sak samma på mitt mindre gaskök PLS.

Raskesven
 
Hade piezotändare på mitt kök och var supernöjd. Fram till dess att den smälte på fjället och vår backupp var stormstickor som skulle skrapas vax ifrån. Allt blev så mycket krångligare. Så nu blir det tändstål för hela slanten, känns smidigt och enkelt i jämförelse.
 
Ni som har hafft oturen att era piezotändare smält,vad var det för fabrikat på själva brännarn?det kan ju vara lite intressant att veta;)

värmde ni bara vatten när det hände ??

mvh/pelka
 
På mitt EtaExpress är det bara en liten mojäng som sitter fast på brännaren. Du kan lika gärna tända med tändstickor eller annat om du vill. Hittade ingen jättetydlig bild men du "snäpper" en gång med plåtläppen till höger för att få gnista. Väldigt smidigt tycker jag och tycker om funktionen. Skönt att slippa plocka fram tändstickor, det väger knappt nåt och tar ingen extra plats.

http://cokupic.pl/i/c_big2368134.jpg

kan man ta bort tändarn från brännarn om man får problem med den o köra på som vanligt???

/pelka
 
Använd tändare om det finns på köket, men ha annat tändsätt bredvid i fickan, när tändaren pajat så den inte är värd att laga så ta bort den eller låt den sitta där o tjura...

Men att välja ett kök för att det sitter en tändare på låter ju inte klokt...
men det är det nog ingen som gör.
 
Fast om det sitter på ett kök man tänkt köpa så är det ett klart plus tycker jag. Så enkelt att tända, bara justera gasen med ena handen och knäppa igång med andra. Med tändstål är båda händerna upptagna, inget stort problem men piezo är smidigt.

Men att välja ett kök för att det sitter en tändare på låter ju inte klokt...
men det är det nog ingen som gör.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
barabom tändare Kök och brännare 10
Jörgen Fjaderlatt.se Piezo-tändare Kök och brännare 13
fem Byta piezo tändare Kök och brännare 0
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
KemperBoyd Vega eller Express Spider II? Kök och brännare 3
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Nordiska Motorcyklister Firemaple - Konstant sugiga eller otur..? Kök och brännare 6
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Jooohan Firebox, rostfri eller svart lackerad? Kök och brännare 3
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
D300 HA eller NS Kök och brännare 5
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
graylingman Buckla i pumpflaska - anledning till oro eller utbyte? Kök och brännare 8
insco Quietstove eller BernieDwag Kök och brännare 52
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
haiwa IsoPro eller PowerGas Kök och brännare 7
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
patrix Helios Jetboil eller bensinkök? Kök och brännare 8
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Daddy EtaExpress eller Crux/Crux Lite? Kök och brännare 20
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
justsafe Titankärl eller aluminiumkärl? Kök och brännare 20
mBengtson ETAPower EF eller Jetboil Helios Kök och brännare 14
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
mikeon ETApower eller Stormkök Kök och brännare 10
majjen Bensinkök (eller multifuel) Kök och brännare 48
majjen Stegjärn - eller inte? Kök och brännare 0
dsk Design? Kök slange eller alt på tanken? Kök och brännare 5
sommar07 mini-trangia eller biltema/ÖB's kök? Kök och brännare 33
BrittMarie Stor eller liten gasbehållare? Kök och brännare 39
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
Johan Höglund Nova eller Nova+ Kök och brännare 5
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.