Tändare eller inte på brännare?

Tändstål!

Kapade Pietzo tändningen och materialet omkring på mitt gaskök med en Dremmel för några år sedan och sparade ca 100g. Hade mitt kök funnits till samma pris utan tändningen hade jag köpt detta då det hänt mig förut. Helt vansinnigt att tillverkarna inkluderar kostsamma och förhållandevis tunga funktioner som inte klara av lite vätska från matlagningen! Med tanke på Pietzo tändaren bara går att använd för att tända köket det är monterat på och man alltid behöver en annan tändare eller tändstål, är den extra kostnaden och vikten väldigt onödig.

Hur sitter piezotändarna på era kök egentligen, och hur hanterar ni dem? Smälter, fungerar inte...Och tunga? Lätta och funktionella, prakiskt och smidigt tycker jag.

Piezotändarna på mina två gaskök, Primus Easyfuel och PLS, har ingen plast i närheten av lågan, och fungerar alltid. Har aldrig behövt använda något annat för att tända köken, som fungerat ett decennium.

Raskesven

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag håller med fast jag har bara erfarenhet av EtaExpress, vet inte vilka kök som det klagas på. Jag tycker inte att det är känsligt för överkok, tungt - har inga negativa erfarenheter alls under två år. Det bara funkar, som det ska vara.

Hur får ni tändaren att hålla?

Jag har ett Primus etapowerkök o var ruskigt nöjd med den inbyggda tändaren tills i vintras när den inte funkade längre- troligen för att den låg mot snön vilket är svårt att undvika iom att köket är så lågt. Efter att ha torkat köket hemma så funkade tändaren inomhus men har inte varit så bra utomhus. Det verkar som om tändaren är ruskigt känslig för fukt!

Jag har ett Primus Gravity II EF och den medföljande Piezotändaren smälte en blåsig dag. Dock hade jag eldstål i beredskap, så det var ingen större katastrof.
/Niklas

Kärvande tändspak på ExpressStove

Tar upp en gammal tråd som har varit intressant att läsa. Uppenbarligen har många som yttrat sig tveksamhet mot piezotändningens pålitlighet, och det börjar jag också få. På mitt ExpressStove slutade piezotändaren fungera i somras, och väl hemkommen kan jag inte få spaken att fungera, det tar snabbt tvärstopp vid liten vinkel. Som om något sitter i vägen inne i konstruktionen. Och mera våld vill jag inte använda.

Fler som haft detta problem? Och/eller erfarenhet hur Primus skulle hantera ett klagomål? Köket är från 2009 och har inte använts mycket mer än på fjällvandringar.

Ett annat problem är att lågan inte varit stabil under sommarens fjälltur. Vid högre effekt lät det som om den brann ojämnt (på två olika tuber, så det var inte tubernas fel). Och det tar väl gas i onödan, antar jag.

Min erfarenhet av piezotändare, både till mitt MicroStove och min Microlantern är att dom är bra när dom funkar...Tror att jag har avverkat tre st till Mickron och två st till lycktan! Har alltid haft med backupp(tändstickor/tändare)!

Men nu är båda piezotändarna trasiga Igen!

Noterbart är att Kundkontakten med primus var Mycket bra, dom har skickat nya uppsättningar med piezotändare :)!

Så, lika bra att köpa utan....men som sagt, trevlig när det funkar!

//A

Att piezotändarna fungerar dåligt vid fukt förvånar mig inte alls - vid slaget så ger dessa en spänningspuls på ca 10 kV och finns det fukt som erbjuder lättare väg än avsedda ledningarna med luftgap så går strömmen givetvis den lättare vägen... man skall alltid ha ett eller ett par tänddon med sig i reserv om inte piezotändaren fungerat tex. pga. fukt - en extra vanlig tändare och en eldstål tex. och väger inte mycket.

att cigarettändare fungerar oftast så bra dessa gör beror på att de bor för det mesta torrt och varmt i fickorna .

Det har löst sig bra (för tillfället) med min tändare. Jag var inne i butiken där jag köpt köket, Naturkompaniet. De hade en reservtändare som jag fick på direkten när jag påpekade felet. Jag byter den själv.

Men att döma av den erfarenhet som flera av ni andra har så gäller det att ha backup. Jag inköpte ett tändstål också...

Tack för era svar! /Hans

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips