Tältval. hjälp!!

behöver hjälp att välja tält! Ska användas mestadels försommar, sommar och höst till fjälls och ibland vid insjöfiske. 2 personer eller 3 (det senare är att föredra om man har råd med ett som inte väger mer än 2,8 kg). Helst tunneltält. Gärna en absid man kan laga mat under. Budget max 4000.

Hittade det här erbjudandet och blev lite köpgalen men är det bra? (Marmot Tungsten 2p FC)
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MARMOT_27530

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Bergans compact/rondane har jag varit lite sugen på ett tag. Har bekanta som har 3--pers varianten och är nöjda.. Dessa finns väl i light varianter också.

Själv äger jag sen ett par år ett fjällräven Akka r/s 3 light.. Verkar vara relativt hållbart och stryktåligt..är riktigt nöjd med tältet!
Är tanken att vara 2 i tältet ofta skulle iaf jag gå på 3-pers variant, förutsatt att man inte jagar gram utan vill bo/sova bekvämt.

Tack för tipsen.

Bergans rondane har jag prövat på en fjälltur när vi lånade av bekanta. Det kan jag rekommendera! Lite för dyrt dock och lite för tungt för mig. North face tältet var ju snorbilligt!! Är det vindstabilt Iloj?

Hej, jag vet inte definitionen av vindtålighet, har inte råkat ut för busväder med tältet. Varit halv-exponerad i kuling en gång och fått sätta stenar på insidan för att tynga ner -det gick fint och tältet höll.
jag gillar att det är rymligt, sitthöjd där inne, två absider och så är det ju självstadgande så man kan tälta i skärgården (på klippor).
Är man smal kan man ligga tre i det, med då försvinner rymlighetskänslan.

Ett tunneltält är nästan alltid mindre trevligt att "bo" i än kupoltält. Jag skulle köpt TNF Rock2 och testat. Bra med dubbla ingångar+absider också.

Fundera på vad du ska ha det till och återkom sedan med bilder och åsikter när du testat tältet, vilket du nu än valt :)

Nu kanske du inte hinner spara tillräckligt men jag rekommenderar att spara till det tält du vill ha. Jag har ett fjällräven AKKA som jag är jäkligt nöjd med. De är rätt dyra men de är samtidigt väldigt tåliga.

Vi har sovit i rätt stygga väder med mycket vind men vårt tält har inte tagit någon skada eller blivit något försämrat. Har haft det i ca 7år.

Lägg hellre lite mer pengar på ett tält av bra kvalité och ta hand om det så har du en fin vän för väldigt många år.

Bergans compact/rondane har jag varit lite sugen på ett tag. Har bekanta som har 3--pers varianten och är nöjda.. Dessa finns väl i light varianter också.

Själv äger jag sen ett par år ett fjällräven Akka r/s 3 light.. Verkar vara relativt hållbart och stryktåligt..är riktigt nöjd med tältet!
Är tanken att vara 2 i tältet ofta skulle iaf jag gå på 3-pers variant, förutsatt att man inte jagar gram utan vill bo/sova bekvämt.

Det är Bergans lightvarinter man skall ha - dessa är lite som Hillberg men med lite sämre livslängd.
Är ni ute väldigt mycket är Hilleberg rätt val , väldligt mycket är 30 nätter per år eller mera.

För dom flesta är Bergans light serien bästa valet dock

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips