Tältval. hjälp!!

behöver hjälp att välja tält! Ska användas mestadels försommar, sommar och höst till fjälls och ibland vid insjöfiske. 2 personer eller 3 (det senare är att föredra om man har råd med ett som inte väger mer än 2,8 kg). Helst tunneltält. Gärna en absid man kan laga mat under. Budget max 4000.

Hittade det här erbjudandet och blev lite köpgalen men är det bra? (Marmot Tungsten 2p FC)
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MARMOT_27530
 
Bergans compact/rondane har jag varit lite sugen på ett tag. Har bekanta som har 3--pers varianten och är nöjda.. Dessa finns väl i light varianter också.

Själv äger jag sen ett par år ett fjällräven Akka r/s 3 light.. Verkar vara relativt hållbart och stryktåligt..är riktigt nöjd med tältet!
Är tanken att vara 2 i tältet ofta skulle iaf jag gå på 3-pers variant, förutsatt att man inte jagar gram utan vill bo/sova bekvämt.
 
Tack för tipsen.

Bergans rondane har jag prövat på en fjälltur när vi lånade av bekanta. Det kan jag rekommendera! Lite för dyrt dock och lite för tungt för mig. North face tältet var ju snorbilligt!! Är det vindstabilt Iloj?
 
Hej, jag vet inte definitionen av vindtålighet, har inte råkat ut för busväder med tältet. Varit halv-exponerad i kuling en gång och fått sätta stenar på insidan för att tynga ner -det gick fint och tältet höll.
jag gillar att det är rymligt, sitthöjd där inne, två absider och så är det ju självstadgande så man kan tälta i skärgården (på klippor).
Är man smal kan man ligga tre i det, med då försvinner rymlighetskänslan.
 
Ett tunneltält är nästan alltid mindre trevligt att "bo" i än kupoltält. Jag skulle köpt TNF Rock2 och testat. Bra med dubbla ingångar+absider också.

Fundera på vad du ska ha det till och återkom sedan med bilder och åsikter när du testat tältet, vilket du nu än valt :)
 
Nu kanske du inte hinner spara tillräckligt men jag rekommenderar att spara till det tält du vill ha. Jag har ett fjällräven AKKA som jag är jäkligt nöjd med. De är rätt dyra men de är samtidigt väldigt tåliga.

Vi har sovit i rätt stygga väder med mycket vind men vårt tält har inte tagit någon skada eller blivit något försämrat. Har haft det i ca 7år.

Lägg hellre lite mer pengar på ett tält av bra kvalité och ta hand om det så har du en fin vän för väldigt många år.
 
Bergans compact/rondane har jag varit lite sugen på ett tag. Har bekanta som har 3--pers varianten och är nöjda.. Dessa finns väl i light varianter också.

Själv äger jag sen ett par år ett fjällräven Akka r/s 3 light.. Verkar vara relativt hållbart och stryktåligt..är riktigt nöjd med tältet!
Är tanken att vara 2 i tältet ofta skulle iaf jag gå på 3-pers variant, förutsatt att man inte jagar gram utan vill bo/sova bekvämt.

Det är Bergans lightvarinter man skall ha - dessa är lite som Hillberg men med lite sämre livslängd.
Är ni ute väldigt mycket är Hilleberg rätt val , väldligt mycket är 30 nätter per år eller mera.

För dom flesta är Bergans light serien bästa valet dock
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
lavv Hjälp med tältval! Bo och sova 33
JANO Hjälp med tältval. Bo och sova 8
Kimkim tältval Bo och sova 10
G.Kraft Tältval - 2 personer stor abside max 2.5kg Bo och sova 13
bredsand Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1 Bo och sova 22
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
Dannepihls Ensam fjällvandrare problem med tältval Bo och sova 41
höjdrädd Ännu ett tältval :) Bo och sova 6
CyberJunkie Tältval: Komfort kontra Vikt Bo och sova 7
ViktorA tältval Bo och sova 1
n.eliasson "Tältval?" Bo och sova 10
johan5588 Tältval -Fjällräven v.s Bergans !? Bo och sova 2
-Patric- Tältval!?! Bo och sova 18
doc_torben Tältval: Hilleberg Stalon? Bo och sova 7
arghe Tältval Bo och sova 0
Tältval Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.