Tälttur 1 natt med 8 åring utgångspunkt vemdalen

Knappa 5 km till renvaktarstugan. Tydlig stig från Nordsätern. Syns bra på alla webkartor. Vill man se Lill-Lunndörren är det smidigt att gå via Rensnävskalet.

Blir förmodligen denna tur. Får man parkera en natt vid Nordsätern? Vi kommer gå till renvaktarstugan och tälta däromkring, samma dag eller dagen efter försöka oss på toppen 1500 möh. Måste vara helt underbar utsikt därifrån

Jag utgick från Nordsätern för två år sedan. Då var det inga problem att parkera bilen. Däremot var sista delen av bilvägen en liten utmaning. Den var både smal och gropig. Det gick att ta sig fram med en vanlig personbil, men det hade inte skadat med något med högre markfrigång.
Annars håller jag med om att Nordsätern är ett perfekt ställe att starta på.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag utgick från Nordsätern för två år sedan. Då var det inga problem att parkera bilen. Däremot var sista delen av bilvägen en liten utmaning. Den var både smal och gropig. Det gick att ta sig fram med en vanlig personbil, men det hade inte skadat med något med högre markfrigång.
Annars håller jag med om att Nordsätern är ett perfekt ställe att starta på.

Tack för ditt svar, hög bil har vi så hoppas det går bra, kanske man kan ringa bergs kommun och bli hänvisad till någon som har hand om turism, vet inte om ljungdalen har någon turistinfo, jag får söka lite och ringa runt, vill ju vara säker före man ger sig iväg, speciellt med barn men med 5 km distans från parkering till renvaktarstugan så känns det ju tryggt ändå

Låter klokt att du tänkt om. Över 20 km med 8 åringar skulle inte jag göra. Då tror jag att det är risk att du avskräcker dem från fjällen för all framtid.

Låter klokt att du tänkt om. Över 20 km med 8 åringar skulle inte jag göra. Då tror jag att det är risk att du avskräcker dem från fjällen för all framtid.

Ja, förmodligen skulle jag det, blir nog bättre med den korta turen till storådörren. Tar vi oss upp på toppen Nörder-Storådörrfjället blir nog det mer än nog tur för dom

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips