Tälttur 1 natt med 8 åring utgångspunkt vemdalen

Knappa 5 km till renvaktarstugan. Tydlig stig från Nordsätern. Syns bra på alla webkartor. Vill man se Lill-Lunndörren är det smidigt att gå via Rensnävskalet.

Blir förmodligen denna tur. Får man parkera en natt vid Nordsätern? Vi kommer gå till renvaktarstugan och tälta däromkring, samma dag eller dagen efter försöka oss på toppen 1500 möh. Måste vara helt underbar utsikt därifrån

Jag utgick från Nordsätern för två år sedan. Då var det inga problem att parkera bilen. Däremot var sista delen av bilvägen en liten utmaning. Den var både smal och gropig. Det gick att ta sig fram med en vanlig personbil, men det hade inte skadat med något med högre markfrigång.
Annars håller jag med om att Nordsätern är ett perfekt ställe att starta på.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Jag utgick från Nordsätern för två år sedan. Då var det inga problem att parkera bilen. Däremot var sista delen av bilvägen en liten utmaning. Den var både smal och gropig. Det gick att ta sig fram med en vanlig personbil, men det hade inte skadat med något med högre markfrigång.
Annars håller jag med om att Nordsätern är ett perfekt ställe att starta på.

Tack för ditt svar, hög bil har vi så hoppas det går bra, kanske man kan ringa bergs kommun och bli hänvisad till någon som har hand om turism, vet inte om ljungdalen har någon turistinfo, jag får söka lite och ringa runt, vill ju vara säker före man ger sig iväg, speciellt med barn men med 5 km distans från parkering till renvaktarstugan så känns det ju tryggt ändå

Låter klokt att du tänkt om. Över 20 km med 8 åringar skulle inte jag göra. Då tror jag att det är risk att du avskräcker dem från fjällen för all framtid.

Låter klokt att du tänkt om. Över 20 km med 8 åringar skulle inte jag göra. Då tror jag att det är risk att du avskräcker dem från fjällen för all framtid.

Ja, förmodligen skulle jag det, blir nog bättre med den korta turen till storådörren. Tar vi oss upp på toppen Nörder-Storådörrfjället blir nog det mer än nog tur för dom

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips