Tältplats på Ruotesmassivet?

Hej
Är det någon som har genat från Ruohtesvagge till Guohpervàgge över Ruohtesmassivet? Jag tänkte gå från Ruothesvárásj och ner vid Lulep Låvdakruvtásj och skulle vilja tälta någonstans i närheten av Alep Ruothes jiegna, nerifrån dalgången ser det oerhört stenigt ut, men hur ser det ut lite högre upp . Kanske någon av er också har svar på hur långt västerut Guopherjåkkå är vadbar?
 
Hej!
Jag och en kompis gick över precis öster om höjden 1504. Vi tältade i närheten av där jåkken Gasska Låvdakruvtásj börjar på kartan. Bifogar bild.

Rekommenderar en topptur upp på Sjielmatjåkka. Bara att knata på uppåt och ingen klättring eller så. Fin utsikt över glaciärerna.

Vi gick sedan ner till Gouperjåkkå och vadade Gasska Låvdakruvtásj för att sedan gå mot Akkastugorna. Gouperjåkkå såg inte vadbar ut där iaf, om jag kommer ihåg rätt. Bifogar bild på vadet (den 7 augusti) över Låvdakruvtásj med Goupertjåkkå överst horisontelllt i bild.

På det hela taget en riktigt fin passövergång som har fått mig att fundera på en Sarektur nästa sommar med fokus på passövergångar och en och annan topptur.

/Tomas
 

Bilagor

  • 20070802-08 Vandring Sarek.jpg
    20070802-08 Vandring Sarek.jpg
    37.1 KB · Visningar: 508
  • 20070802-08.jpg
    20070802-08.jpg
    225.2 KB · Visningar: 532
Vad av Gouperjåkkå

Den 11 aug vadade vi Gouperjåkkå några hundra meter öster om sammanflödet med Nasasjåkkå utan problem, för att sedan gå upp i Nasasvagge.
/Lars-Göran
 
Men det låter ju helt fantastiskt!

Tack sååå mycket för era svar. Min plan var just att ta mig upp till det ställe där kartan markerar att Gasska Låvda... börjar, tälta där och tassa runt på massivet. Sjielmátjåkkå ingick inte i planen men det gör den nu. Tack för tipset. Jag frågade hur långt västerut man kan vada Guohperjåhkå för att jag vill ta vägen genom Násasvágge och smyga runt till Alkavare kapell. Hur är terrängen? Blockigt? Jag går ensam och har väl kanske ingen lust att bryta benen i en stenöken.
 
Sydsidan av Nasasvagge, som man normalt går, är väl lite stenig, men där finns t.o.m. tältplatser. När du väl kommer ut och rundar Nasastjåkkå mot Alkavare kapell är det lättgånget.
mvh/ Lars-Göran
 
Tack sååå mycket för era svar. Min plan var just att ta mig upp till det ställe där kartan markerar att Gasska Låvda... börjar, tälta där och tassa runt på massivet. Sjielmátjåkkå ingick inte i planen men det gör den nu. Tack för tipset. Jag frågade hur långt västerut man kan vada Guohperjåhkå för att jag vill ta vägen genom Násasvágge och smyga runt till Alkavare kapell. Hur är terrängen? Blockigt? Jag går ensam och har väl kanske ingen lust att bryta benen i en stenöken.
Jag vadade Kouperjåkkå strax öster om där jokken från Nasasvagge rinner ihop med Kouperjåkkå.
Det är blockterräng ett kortare stycke innan man kommer upp till Nasasvagge. Därefter är det lättgången terräng ända bort till Alkavare kapell. Viktigt dock att försöka hålla lite höjd när man lämnar Nasasvagge och ska ta sikte på Alkavare kapell. Kommer man lite för lågt så kan man hamna i tämligen brant terräng med högt vide. Annars är det inga problem.

Lycka till!
Lars Östlin
 
Guuuud så taggad jag är

Tusen tack
Hoppas regnet håller sig på en lagom nivå för på torsdag nästa vecka går jag in via Suorva och ut via Akka, eller kanske tvärt om.
På tal om vad: förra året gick vi igenom Pastavagge torrskodda!!!!! Så lite vatten som vi hade då kommer jag förmodligen aldrig att få uppleva igen.
Ha en härlig höst.
/inger
 
Jag passerade Guohperjåhkå den 9 augusti och då tog jag mig över i kängorna strax väster om Gasska Låvdakruvtásj; där delar den upp sig i många kanaler och med det vattenstånd som då gällde gick det att finna stenigare och därmed grundare passager, även om det innebar en del snirklande.

Jokken från Násasvágge vadas enkelt i de nedre regionerna och sedan är det ett renstängsel att ta sig förbi. På kartan ser det ut som att det slutar strax öster om jokkens utflöde, men det gör det inte i verkligheten; dock hittade jag ett ställe där stolparna lutade betänkligt, vilket skapat ett kryputrymme under metallnätet.

Lánjekbuollda är som sagt en behaglig upplevelse och vyerna är inte på något sätt fy skam. Det skall dock poängteras att Gáinájjågåsj är rätt så strid och uppvisar en anselig klippkanjon som man hamnar mitt på om man siktar rakt mot kapellet -- vilket jag upptäckte på plats. Jag tog mig precis över i kängorna där den delar upp sig ett stycke nerströms, vilket innebär en smärre uppstigning för att nå kapellet. Kanhända finns smidigare platser längre upp, utan kanjon, men det var inget jag undersökte.

kanjon.jpg

Läger vid Álggajávrre med tillhörande bad rekommenderas! :)

strand.jpg
 
Min kropp dras uppåt

Härliga bilder! Jag längtar så att jag blir tokig, om inte annat blir min omgivning det av allt mitt tjat om fjällen. Det är något märkligt med min kropp, utan att jag tänker på det hamnar jag alltid på höjd, när jag kollat hur jag gått på GPS:en (de få gånger jag ids ha igång den) så ligger min rutt oftast mellan 900 och 1100 meter. Jag hoppas att jag hittar något juste vad över Gainajjågåsj på den höjden. Åla under renstängsel.... hrm, låter lagom skoj.
 
Åla under renstängsel

Om det är renstängslet vid Nasasjaures östända du menar, så är det en öppning just vid utloppet. Du kan lätt gå förbi där.
Instämmr i LRC:s kpmmentar "Läger vid Álggajávrre med tillhörande bad rekommenderas!" Vi satte upp tältet ganska exakt på det den plats där han tog fotot.

mvh/Lars-Göran
 
Bad???

Är ni fullkomligt galna? Bada i månadsskiftet aug/sep? Förra året blev jag insnöad den 1 sep vid den västra ingången till Basstavagge; och ni rekommenderar bad:)).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
majjen Tältplats på Ahkka? Fjällvandring 25
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
annasi Tältplats nära Kaitum Fjällvandring 10
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Mpetts Tältplats i närheten av Västra Helagsskalet? Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Wishmazter Skarsfjället, tältplats? Fjällvandring 2
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
drdrain Tältplats Helags Fjällvandring 1
mb91a Sveriges dyraste tältplats: Abisko? Fjällvandring 52
seasteel Bra tältplats? Finntjärnen-Långbrottstugan Fjällvandring 2
jetoma Tältplats norr om Nallostugan Fjällvandring 4
Karolina P Städjan & Nipfjället - vatten och tältplats? Fjällvandring 20
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
JPE Tältplats nära Kläppen/Ljungdalen? Fjällvandring 7
fjallenv34 Tarfala - Singistugorna - tältplats? Fjällvandring 4
Lisa A Tältplats mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 5
summe Tältplats i Kvikkjokk Fjällvandring 4
krustofski_gmx.com Tältplats mellan Abiskojaure och Vistasstugan Fjällvandring 5
Dania att välja säker tältplats Fjällvandring 24
Tauer Tältplats efter Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 4
Daddy Tältplats i eller i närheten av Nikkaluokta? Fjällvandring 7
shalin topptur sälka och tältplats Fjällvandring 15
dako Tältplats nära Pielajåkka? Fjällvandring 3
femma Tältplats mellan Nikkaluokta och Tarfala via Cievrrajavri? Fjällvandring 5
millimeter Tältplats i Tarfala Fjällvandring 7
sussilo Tältplats för dagsturer i Dalafjällen Fjällvandring 2
coolmanq Fråga ang tältplats vid dörrsjön i lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
Per Edvardsson Tältplats kebnekaise Fjällvandring 3
mspn Bra tältplats nära Storulvån? Fjällvandring 2
Netclown Tältplats vid Singijavrrit? Fjällvandring 5
emmis135 Tältplats nära Abisko? Fjällvandring 16
polarhund Tältplats mellan Katterjåkk - Unna Allakas vintertid Fjällvandring 2
pjurka Tältplats innan Mårmastugan? Fjällvandring 8
Avslzyx Tältplats mellan Kaskasapakte/Kebnepakte/Drakryggen? Fjällvandring 16
fjelltur Tältplats vid Singijávrri Fjällvandring 2
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.