Tältpinnar Y-peg Urberg vs Hilleberg

Hej tält-entusiaster. Jag har tröttnat på mina böjda tältpinnar som följde med mitt Wiglo LT 4. Jag har fått för mig att Y-pegs är det som gäller, har någon någon erfarenhet av lågprispinnen Urberg Y-peg? Att jämföra med Hillebergs Y-peg? Alltså (från outnorth) 12 kr styck mot hela 32 kronor för Hillebergs, små summor, javisst men jag behöver 20-25 stycken. Jag går inga extremturer, typ Abisko mot Norge till, däromkring är det tänkt. Med familjen. någon vecka i tält. Jordmånen är väl blandad från hed till stenigt kan jag tänka. Vad tror ni, är Urberg något att spika ner i marken när det blåser eller?
 
Hillebergs Y-pegs är tillverkade av härdad aluminium och tål rätt mycket ovarsam hantering av egen erfarenhet.
Pinnarna från Urberg ser liknande ut på bild, däremot framgår inte om materialet är lika hårt som i Hillebergs? Rekommenderar att du kontaktar Outnorth för närmare information då hemsidan utelämnar den informationen.
 
Nu fick jag svar från Outnorth, svårt att ge tips sådär via mejl men Urberg är gjorda i ett mycket mjukare aluminium än Hillebergs och om man inte är ute på - citat- "steniga underlag och inte ute i extrem vind så klarar du dig fint med Urbergs variant". Problemet är väl att det är svårt att veta innan om vinden blir hård och underlaget är stenigt på fjällfjället, nej, jag får kosta på mig (alla dessa val) antingen Hilleberg Y-peg eller "Exped V-Peg M" från Black Diamond.
Tobias
 
... svar från Outnorth ... Urberg är gjorda i ett mycket mjukare aluminium än Hilleberg
Tack för att du delar med dig det här klargörandet från Outnorth! Så:
Hilleberg Y-peg: 18 cm lång och 16 gram 'tung' och 32:50 /st i 10-pack
Urberg Y-peg: 18 cm lång och 14 gram 'tung' och 9:40 /st i 10-pack - men inte lika "härdade"
[min gissning är att det är olika aluminiumlegeringar som använts, t.ex. dural eller nåt...]
 
Jag brukar blanda, man kan ju ofta hitta lite olika mark på samma tältplats.

Köp en påse av vardera och testa, komplettera med dina nuvarande, köp till det som sedan är ditt val, eller köp tre påsar Hilleberg direkt.
 
Det får bli tre påsar Hilleberg, tack för tankar och kommentarer. Tobias


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Tack för att du delar med dig det här klargörandet från Outnorth! Så:
Hilleberg Y-peg: 18 cm lång och 16 gram 'tung' och 32:50 /st i 10-pack
Urberg Y-peg: 18 cm lång och 14 gram 'tung' och 9:40 /st i 10-pack - men inte lika "härdade"
[min gissning är att det är olika aluminiumlegeringar som använts, t.ex. dural eller nåt...]

Hilleberg har ändrat lite på sina Y-pegs. Den nya modellen som jag fick sist är lite spiralvriden om man tittar på "vingarna" från spetsen medan den gamla modellen har raka "vingar". Den nya modellen är även lättare, 13g på min våg mot 15g för den äldre.
 
jag använde hilleberg y pegs vid -18 i vintras och en av dem gick i två delar. jag mailade hilleberg som skickade en begagnad y peg till mig. jag hade även msr ground hog på samma tur och dom bröts inte. så jag skulle kika på msr. säkerligen inget fel på hillebergs pinnar men jag tycker msr är minst lika bra.
 
Intressant, vart köpte du dina?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Från Outnorth för någon månad sedan. Har även sett att Naturkompaniet här i Gbg har den nya typen på hyllan. De nya pinnarna är mattare guldeloxerade och märkta Hilleberg med tryck.
 
jag använde hilleberg y pegs vid -18 i vintras och en av dem gick i två delar. jag mailade hilleberg som skickade en begagnad y peg till mig. jag hade även msr ground hog på samma tur och dom bröts inte. så jag skulle kika på msr. säkerligen inget fel på hillebergs pinnar men jag tycker msr är minst lika bra.

Hur fick du ner markspik i backen om det var minus arton grader Celsius? Jag får en känsla av att det snarare handlat om tur att en annan modell inte gått sönder efter en sådan behandling.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
daviie Tältpinnar gått sönder, hur hitta ersättnings? Bo och sova 20
Keep_walking Tältpinnar vid blåst Bo och sova 22
4623 Nya tältpinnar, vad rekommenderas? Bo och sova 12
Sigfridsson Tältpinnar snö Bo och sova 18
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
niklun Stående skidor som tältpinnar Bo och sova 2
Gregorius Tältpinnar för vintern Bo och sova 3
ludwigjoakim Förlorat tältpinnar(stänger)... Bo och sova 6
friluftsrookie Sovsäck och tältpinnar Bo och sova 13
Glännman Nya tältpinnar Bo och sova 28
uhlrog Tältpinnar för snö Bo och sova 9
avslutatmedlemskap130327 Trasiga tältpinnar Bo och sova 6
Dalco "Tältpinnar" till berghäll? Bo och sova 18
camoscio hillebergs tältpinnar Bo och sova 12
märta69 Tältpinnar i EVEREST Travel Bike 2 Bo och sova 5
Polarnatt Tältpinnar till Halti-tält Bo och sova 0
AfTech54 Fjällrävens tältpinnar Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
alven Val av tältpinnar/markpinnar Bo och sova 17
nmr hilleberg tältpinnar Bo och sova 2
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
samme83 Tältpinnar i kolfiber? Bo och sova 5
Tältpinnar Bo och sova 0
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
greenfish Hillebergs y-peg precis köpt, funderingar Bo och sova 14
Pernilala Urberg vs Bergans Bo och sova 12
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
Person93 Urberg 1-person UL Bo och sova 3
Schnorvel Urberg dome G2 Bo och sova 2
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
MarkusF Urberg familjetält Bo och sova 7
statemachine Urberg tarp Bo och sova 3
TomasTöråsen URBERG - Rapadalen 3-Person Tunnel Tent Bo och sova 12
Polar300 Erfarenheter av Urberg Rapadalen? Bo och sova 8
dennis.at.b Erfarenhet av Urberg Öland? Bo och sova 13
srimpila Urberg Rapadalen 3 p eller Bergans Compact 3 p Bo och sova 8
Purre84 Urberg tält (Outnorth) Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.