Hej tält-entusiaster. Jag har tröttnat på mina böjda tältpinnar som följde med mitt Wiglo LT 4. Jag har fått för mig att Y-pegs är det som gäller, har någon någon erfarenhet av lågprispinnen Urberg Y-peg? Att jämföra med Hillebergs Y-peg? Alltså (från outnorth) 12 kr styck mot hela 32 kronor för Hillebergs, små summor, javisst men jag behöver 20-25 stycken. Jag går inga extremturer, typ Abisko mot Norge till, däromkring är det tänkt. Med familjen. någon vecka i tält. Jordmånen är väl blandad från hed till stenigt kan jag tänka. Vad tror ni, är Urberg något att spika ner i marken när det blåser eller?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tältpinnar Y-peg Urberg vs Hilleberg
- Trådstartare Topi
- Start datum
Hillebergs Y-pegs är tillverkade av härdad aluminium och tål rätt mycket ovarsam hantering av egen erfarenhet.
Pinnarna från Urberg ser liknande ut på bild, däremot framgår inte om materialet är lika hårt som i Hillebergs? Rekommenderar att du kontaktar Outnorth för närmare information då hemsidan utelämnar den informationen.
Pinnarna från Urberg ser liknande ut på bild, däremot framgår inte om materialet är lika hårt som i Hillebergs? Rekommenderar att du kontaktar Outnorth för närmare information då hemsidan utelämnar den informationen.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Nu fick jag svar från Outnorth, svårt att ge tips sådär via mejl men Urberg är gjorda i ett mycket mjukare aluminium än Hillebergs och om man inte är ute på - citat- "steniga underlag och inte ute i extrem vind så klarar du dig fint med Urbergs variant". Problemet är väl att det är svårt att veta innan om vinden blir hård och underlaget är stenigt på fjällfjället, nej, jag får kosta på mig (alla dessa val) antingen Hilleberg Y-peg eller "Exped V-Peg M" från Black Diamond.
Tobias
Tobias
Tack för att du delar med dig det här klargörandet från Outnorth! Så:... svar från Outnorth ... Urberg är gjorda i ett mycket mjukare aluminium än Hilleberg
Hilleberg Y-peg: 18 cm lång och 16 gram 'tung' och 32:50 /st i 10-pack
Urberg Y-peg: 18 cm lång och 14 gram 'tung' och 9:40 /st i 10-pack - men inte lika "härdade"
[min gissning är att det är olika aluminiumlegeringar som använts, t.ex. dural eller nåt...]
Tack för att du delar med dig det här klargörandet från Outnorth! Så:
Hilleberg Y-peg: 18 cm lång och 16 gram 'tung' och 32:50 /st i 10-pack
Urberg Y-peg: 18 cm lång och 14 gram 'tung' och 9:40 /st i 10-pack - men inte lika "härdade"
[min gissning är att det är olika aluminiumlegeringar som använts, t.ex. dural eller nåt...]
Hilleberg har ändrat lite på sina Y-pegs. Den nya modellen som jag fick sist är lite spiralvriden om man tittar på "vingarna" från spetsen medan den gamla modellen har raka "vingar". Den nya modellen är även lättare, 13g på min våg mot 15g för den äldre.
jag använde hilleberg y pegs vid -18 i vintras och en av dem gick i två delar. jag mailade hilleberg som skickade en begagnad y peg till mig. jag hade även msr ground hog på samma tur och dom bröts inte. så jag skulle kika på msr. säkerligen inget fel på hillebergs pinnar men jag tycker msr är minst lika bra.
Intressant, vart köpte du dina?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Från Outnorth för någon månad sedan. Har även sett att Naturkompaniet här i Gbg har den nya typen på hyllan. De nya pinnarna är mattare guldeloxerade och märkta Hilleberg med tryck.
jag använde hilleberg y pegs vid -18 i vintras och en av dem gick i två delar. jag mailade hilleberg som skickade en begagnad y peg till mig. jag hade även msr ground hog på samma tur och dom bröts inte. så jag skulle kika på msr. säkerligen inget fel på hillebergs pinnar men jag tycker msr är minst lika bra.
Hur fick du ner markspik i backen om det var minus arton grader Celsius? Jag får en känsla av att det snarare handlat om tur att en annan modell inte gått sönder efter en sådan behandling.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg