Tältkåta

Lite premiär i helgen med grabbarna.
20210619_162804.jpg


Skaffade en bärmes och 35 liter kraftig drybag som komplement. Längst upp en liten nätpåse till blöta badkläder. Lite annat än solo lättpackningen jag är mer van vid..
20210620_091140.jpg
 
Ser ut som en härlig tältplats. Gick du/ni långt, och vad tyckte du om bärmesen?

Jo det var bra där, en sjö intill också.
Blev ingen direkt lång promenad. 1 km :)
Bärmesen sitter bra och är stadig. Der är Tatonkas Lastenkraxe. Surfade runt en massa, men hittade ingen som verkade bättre. Bra hylla, skönt bärsystem och fair vikt.
 
En fråga om genomföring av skorsten i Tentipi Safir.

Jag har bestämt mig för en Winnerwell Double view. Jag tänkte köpa till deras dubbelväggiga skorstenssegment, att ha där skorstenen passerar tältduken. Räcker det? Behövs annat skydd från värmen också?

b2d88f7a1302b679298534346b00848b02e61bcf.jpg
7d8019cf9c09b266be017281b12c16bf2e27fb4b.jpg
 
Tog ut stora tipin för första gången sedan januari för en kort övernattning. Första gången jag provade min Heatpal, som funkade bra för att torka upp en stor del av duken efter skyfallen som kom på morgonen.
PSX_20210811_140242.jpg
 
  • Gilla
Reactions: MAW
En fråga om genomföring av skorsten i Tentipi Safir.

Jag har bestämt mig för en Winnerwell Double view. Jag tänkte köpa till deras dubbelväggiga skorstenssegment, att ha där skorstenen passerar tältduken. Räcker det? Behövs annat skydd från värmen också?

Visa bilaga 36789Visa bilaga 36790
Bra om det kan passera förbi luft mellan rören för att kyla det yttre röret. Framgår inte för mig på bilden. Men antar att det finns hål under flänsarna, det blir väldigt varmt i det inre skorstensröret. Duken tål en del, observera att på Tentips skorstensrör är det mkt hål i yttre röret och plats för att luft passerar mellan skorstensröret och det yttre röret.

Thure
 
  • Gilla
Reactions: MAW
Är det någon som har en bild inifrån en 7a med kamin och liggunderlag/tältsängar utställda?
Är lite fundersam på om det blir trångt i en 7a för 3 personer (185-190 cm långa), om man har kamin.
 
Är det någon som har en bild inifrån en 7a med kamin och liggunderlag/tältsängar utställda?
Är lite fundersam på om det blir trångt i en 7a för 3 personer (185-190 cm långa), om man har kamin.

Har nog ingen bild som visar det så tydligt.

Jag har vintertältat många gånger med tre personer (ca 180 cm längd) och kamin.
Finns då gott om utrymme för ved och övrigt.

Med tältsäng blir det ju litet trängre såklart, men det beror ju också på hur hög sängen är.
 
Bra om det kan passera förbi luft mellan rören för att kyla det yttre röret. Framgår inte för mig på bilden. Men antar att det finns hål under flänsarna, det blir väldigt varmt i det inre skorstensröret. Duken tål en del, observera att på Tentips skorstensrör är det mkt hål i yttre röret och plats för att luft passerar mellan skorstensröret och det yttre röret.

Thure

Tack. Jag mailade Tentipis support och skickade med bilderna. De svarade att det var ok att ytterröret rörde vid duken. Men givetvis siktar jag på en luftspalt för att skona duken i möjlig omfattning.
 
Vad säger utsidan om innertält på vintern? Kikat lite på helsport varanger 8-10. Tänkt ha det till basecamp för att toptura med skidor. Bör man ha innertält eller finns det fördelar att vara utan?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.