Tältkåta

Jag ringde upp Samelandsresor, dom hade en del produkter till nedsatt pris.
Utom just Safir 5 som jag är på jakt efter. Känner att det är dags att uppgradera min kåta från -95, men jag får nog vänta ett tag till.

Pratade med en kompis om Tentipi´s utförsäljning, vilket resulterade i att vi kommer att ha delad vårdnad om en Safir 7:a.

Fick våran till priset av 6500:- fast dom hade beslutat i morse att dom skulle ta 7000:- för resten av lagret. Safir 5 kostade för övrigt 4900:- medans dom fanns i lager.
En Safir 9 kostar nu 8000:-


Modellen Kvarts kommer att utgå och ersättas av Onyx. En förbättrad variant med reglering av ventilmössan inifrån samt myggdörr. En Onyx 7 kommer att kosta 6000:-.
Den trevliga försäljerskan trodde att Onyx blir en storsäljare.
 
Ska bli intressant att se vad som skiljer Onyx från Zirkon och Varrie, utöver färgen. Nya konstruktionen av myggnäten, och materialet kanske?

Raskesven
 
onyx lätt

Samtalade en del med tentipi innan mitt köp av Zirkon. ENl dem skall Onyxen ha intern ändring av toppen. i övrigt skall den vara samma som kvarts. DVS. ingen ventilations-lucka.
så Onyx är samma som kvarts men hottad med intern ändring av toppen... ja å så nytt namn då :)

så oerhört lätt det är att slå upp kåtan. Har gjort det ett par gånger nu (inte i snö än... 2v kvar till den turen).. jag slås av att man som ensam lätt sätter upp kåtan på 5 min med efter-späning, fippel och tillsnoffsning. Det trodde jag inte när jag köpte den.


BZ
 
Var ute o surfade lite i forumet och stötte då på detta inlägg med 555 svar. Det väckte mitt intresse, så många svar har jag nog inte sett förut. Dessutom har jag ägt en Moskosel Arran 5 Lätt tidigare. Mina erfarenheter av denna kåta var att det var trevligt att sova i den men dom många markpinnarna krävde ganska bra mark för att sätta upp den. Jag tröttnade på detta med att man måste välja mark någorlunda noga och sålde den. Sov sedan många år i vanliga tält men känner nu en allt större lust att sova närmre naturen, inte så avskild som i tält, och funderar nu på att övergå till tarp. Hur som helst, jag minns fortfarande vilken skön känsla det var att sova i kåtan, ger mer än tält även om det kan bli lite blött på marken och kanske en myra i säcken.

/Gustav
 
Tentipi eller vad det heter den här veckan byter ju namn på sina grejer så ofta att när man bestämt sej för en modell så heter den något annat. Om man flyttar ett litet snöre eller liknande kan väl modellen inte behöva ett nytt namn?
Förvirrad Pär
 
Bytet från namnet Jakt (min kåta) till Varrie berodde på att Moskoselkåtan vill få internationell prägel. Troligen samma skäl för namnbytet på själva företaget till Tentipi. Den här ädelstenshistorien begripler jag mig dock inte på. Någon sorts konsistens i namnen eller identitetskris borde inte behövas.

/
Angående svårigheter att fästa markpinnarna har jag läst om det förut. Min kåta har stått på alt från tjock mossa till sten; de båda ytterligheter som är värst då alla markpinnar måste stenas. Jag tycker inte det som regel är något problem att tala om. Enda gången är väl när marken är lös utan att det finns tillgång til sten eller något, men det händer inte ofta.

Raskesven
 
Vad har ni för erfarenheter av att elda i tentipis lätt modeller?

Hej.
Undrar vad ni har för erfarenheter av att elda i tentipis lättmodeller?
Mvh
Karl
 
ja det går

Jag har ett Nibba 5 i lättviktsmaterial och jag har eldat regelmessigt utan problemer. Man måste naturligtvis vara försiktig. Jag har alltid brukat Tentipis lilla eldspis. Har aldrig eldat utan eldspis och skulle inte ens våga göra det i det lilla Nibba 5. Jag har brukat bara björk och det är kanske just därför det har lyckats utan problemer. Mitt tips skulle vara: 1. Var försiktig (inte stora brasor), 2. Ha alltid vatten i närheten, 3 bruk alltid eldspis, 4. Bruk bara björk.
 
Senast ändrad:
Köpa innertält till Nibba 5 eller tunnelltält i stället?

Jag har ett Nibba 5 som jag har hittils brukat bara under vår-sommar-höst. Jag tänker nu tälta under kommande påske i finska Lapland, i ett fjällområde i ca 600-1000 meters höjd. Det kommer att vara svårt med bara yttertält och utan golv, så jag är tvungen att skaffa ett innertält till mitt Nibba. Men ett innertält är ganska dyrt. Man får tex ett tunneltält typ Akka R/S 3 till ungefär samma pris. Just det är min fråga: skulle jag satsa på ett innertält eller skulle jag köpa ett tunneltält i stället? Ett tunneltält skulle antagligen vara säkrare i storm, och lättare att varma med ett multifuelkök. Men det skulle också vara obekväm (lite plats) jämfört med tältkåta. Men å andra sidan finns det betydligt mer plats och ståhöjd i Nibba. Det skulle vara mycket lättare att bo och torka kläder. Jag tänkte bruka 2 st. Optimus Hiker 111 till matlagning och för att få värme. Tror ni att det skulle räcka? Det skulle vara fint att få många svar av erfarna tältkåtabrukare.
 
Mittstången vek sig

Har haft kåtan (Safir 9) uppsatt i några dagar. Snöat en del. när jag skottade mig fram till kåtan fick jag se att mittstången har vikit sig något.
Att det beror på snön som lagt sig på nederdelen är det väl inget tvivel på. Tycker ändå att den bord hålla för lite mer. Snö mängden/tyngden kändes inte speciellt. Ja, ja....

Frågan:
Har ni testat nya PRO stången med krympta ändar? (Den jag har är gammla modellen)

ska köpa en ny kommande vecka. Har funderat att göra en mittstång i rostfritt, grövre diameter och tre delad.

Har lärt mig följande(Inget revolutionerande direkt..):
Ska jag ha kåtan uppsatt en längre tid så ska den skottas av snön när så kräver.
Att bara köra med mittstång räcker inte. Gör som samerna: i med fler stänger.
Är det blåsigt så känns det som ett krav med fler stänger.

Någon som har några tips på fler stänger i ovanstående kåta? (Hur lösa sammanfogningen i toppen??)



Fjällguiden
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.