Tältkåta

En tipi är inte exakt konformad runt om, den har sluttande lutning mot norr för att stå emot nordanvinden, ingång vetter åt öst.
Intressant!
Men varför hade de ingången åt öst?
Eftersom vi har förhärskande västlig vindriktning så bör väl en "svensk" tipi luta åt det hållet och då blir ju frågan åt vilket håll som ingången skall vetta?
 
Intressant!
Men varför hade de ingången åt öst?
Eftersom vi har förhärskande västlig vindriktning så bör väl en "svensk" tipi luta åt det hållet och då blir ju frågan åt vilket håll som ingången skall vetta?

Man ville ha in morgonsolen såklart!
Skämt och sido.....det är kopplat till deras tro
Nordöst är kraften som skapar dagen, Sydöst representerar den eviga sommaren, Sydväst är den rikting människorna lämmnar jordelivet, Nordväst är den eviga vintern varifrån vädret kommer och förnyar jorden. Öst, med de två dörrposterna representerar lejonets och björnens själar som vakar och skyddar tipin.

PS
Sioux, Cheyenne använde 3-pole tipis medan Blackfot och Crow utesltande använde 4-pole.

Massor av info för den som är intresserad.
http://www.tipi.com/tipipoles/Tipi Instructions22.pdf
 
Besökte Venor här om dagen. Det visade sig att Tentipi femmans midstång var bara 1,5 cm längre än Venors minstings (1-3) midtstång. Och Venors midstång ser betydligt starkare ut (större diameter, tjockare metall, 4 delar i stället för 5). Så jag köpte en ny midstång från Kautokeino. Har inte enno provat den, men tror att det kommer att funka utan problemer.
 
Impregnering

Får en del frågor om kåtan via mail. Senaste tyckte att jag skulle lägga ut svaret om impregnering här, och det är ju en god idé. Jag har ju kört några impregneringar.

Det gäller alltså en kåta som min, storlek som Tentipis Varrie 5 och i bomull/poly.
/
"Ja Acapella är bäst. Jag brukar rengöra min kåta och omimpregnera den vart fjärde/femte år. Rengöringsmedlet från Getout känner jag inte till. Föredrar vanlig natursåpa. Gör ren den genom att lägga den platt på backen. Gärna rent betonggolv, men även gräsmattan går bra. Häller på en hink ljummet vatten med bara lite såpa i, och skurar den med vanlig skurborste. Insida och utsida med en hink ljummmet vatten och lite såpa i. Sköljer den med slang. Smäller upp kåtan, låter vatten strila av ev. såparester, ordentligt, innan jag impregnerar den. Går bra att impregnera blöt, bättre än torr.

1. Hur mycket Acapella som går åt beror på hur många gånger kåtan är impregnerad. Acapella är fett, och det verkar bli kvar mer och mer inför varje ny inpregnering. Suger åt sig mindre med tiden, går åt mindre och mindre. Första gången gick det åt 3 hela burkar. Numera kanske två. Men säkrast är att göra som du tänkt, alltså tre burkar. Dessutom ska du späda Acapella med 10 procent vatten. 1 dl vatten per burk alltså. Det blir för tjockt annars. Fäster in i duken bättre med lite utspättt också.

2. Jag skulle inte köra kåtan i maskin. Kan säkert fungera. Vet att skickar du upp kåtan till Tentipi för rengöring och impregnering så skickar de kåtan till industritvätt. Men jag vill inte det. Tror den kan slitas, du har glasfiberstavarna och så. Det är värt att göra allt manuelllt, tycker jag. Tror heller inte kåtan blir ren. Min brukar ha ett lager sot på insidan. Svårt att få det rent när kåtan ligger ihoptryckt i en maskin, och det krävs nog lite mekanisk rengöring, dvs. skrubbning. Behöver inte skrubba mycket, bara dra över den. Kåtan, i bomull/poly-varianten har själ också. Tar emot att trycka in den i en maskin:)

3. Insidan är ingen mening attt impregnera. Regnar förhoppningsvis inte från insidan;-) Försämrar nog andningen också. Smäll upp kåtan och bestryk den med lång pensel, som inte släpper hår. Börja högst upp med lilla ventilmössan, sedan under lilla ventilmössan där den täcker lite av kåtaduken. Torka bort det som hamnar på syntetduken längst ner på ventilmössan. Bestryk resten, uppifrån och ner, tårtbit för tårtbit tills klart. Som att måla plank. tryck lite med penseln så det fäster. Märker om du tycker att den inte suger åt sig på något ställe, då trycker du bara lite extra där och penslar. Bäst att gå uppifrån och ner, lite extra på sömmar. Görs allt i ett svep, och att du inte behöver stryka på igen någonstans där det redan är nyimpregnerat för att du i efterhand vill förbätttra lite, så blir det inte flammigt.

4. Impregnerar du kåtan under en förmiddag och låter den stå till nästa förmiddag, går den att packa ner. Se till att välja en natt utan nederbörd. Sabbar impregnereingen om det inte hunnit torka tilräckligt innan det börjar regna. Ammoniakbaserat, ammoniaken måste få tid att dunsta och medlet får fäste i fibrerna när det torkar. Bäst är om den kan få stå två dygn. men ett räcker. Förmiddag till nästa dags eftermiddag gjorde jag senast. Det blev bra. Låter klistrigt om kåtan när den tas ur packningen och rullas ut när nyimpregnerad.

Jag har sömtätat samtliga sömmar. Fick tag i ett sömtätningsmedl från Mckinley, flytande, som jag lät varenda söm suga åt sig. Det medlet stelnar som plåsterspray inne i sömmen. Därefter Liiquisole på sömmmen på utsidan och insidan längst ner mellan stormmatta och duk. Där är det känsligast och kan börja droppa annars. Hillebergs sömtätningsmedel på insidan av alla fästen där stormlinor sitter fastsydda. Seamseala även stormlinefästena utifrån, så de inte suger åt sig vatten och börjar transportera droppar in i kåtan. Använd inte det sömtätningsmedel som typ Naturkompaniet säljer, Grangers. Värdelöst. Släpper och gulnar på några månader. Silnet och Sealgrip heter andra bra medel. Ska gå att använda vanligt badrumssilikon, men lite utspätt med terpentin tror jag. Finns någon tråd här på Utsidan om det. Lite grylligt kanske.

Lägger du ner jobb på kåtan, som en sorts ganska hög fast kostnad, blir det sedan inte så mycker jobb alls, låg rörlig kostnad. Behöver inte torka med wettexduk och den pallar dygn med hällregn."

Raskesven
 
...2. Jag skulle inte köra kåtan i maskin. Kan säkert fungera. ...

Raskesven

Jag har kört vår förra kåta i maskin och tyckte väl inte det funkade särskilt bra. Den blev inte ens i närheten av ren och de sotiga delarna fick ett "batikmönster" beroende på hur kåtan varit ihopknölad.
Fördelen var att röklukten minskade (andre delägaren hade rökt kött i den och vi skulle campa i Tyskland så den behövde en snabb sanering...)

En ny, dyrare kåta skulle jag handtvätta.
/M
 
Kåtagolv...

Jag har för avsikt att fixa ett golv i min kåta, ett Bison Tinde. Hitintills har jag kört med en lätpresenning, men men, det är väl inte det mest optimala så att säga. Min fråga är om det finns speciella tyger för att använda till golv, eller om det är något annat tyg som funkar? Och hur gjorde ni detta?

Har någon gjort ett innertält i myggväv? Och vart kan man hitta det?

Eller är det så enkelt att jag ska köpa ny kåta som är komplett från början?
 
De som använder kåtorna mer än vanligt (samerna) brukar ha ett golv av betongtäckning. I två remsor som de rullar ut.
 
Får en del frågor om kåtan via mail. Senaste tyckte att jag skulle lägga ut svaret om impregnering här, och det är ju en god idé. Jag har ju kört några impregneringar.

Det gäller alltså en kåta som min, storlek som Tentipis Varrie 5 och i bomull/poly.
/
"Ja Acapella är bäst. Jag brukar rengöra min kåta och omimpregnera den vart fjärde/femte år. Rengöringsmedlet från Getout känner jag inte till. Föredrar vanlig natursåpa. Gör ren den genom att lägga den platt på backen. Gärna rent betonggolv, men även gräsmattan går bra. Häller på en hink ljummet vatten med bara lite såpa i, och skurar den med vanlig skurborste. Insida och utsida med en hink ljummmet vatten och lite såpa i. Sköljer den med slang. Smäller upp kåtan, låter vatten strila av ev. såparester, ordentligt, innan jag impregnerar den. Går bra att impregnera blöt, bättre än torr.

1. Hur mycket Acapella som går åt beror på hur många gånger kåtan är impregnerad. Acapella är fett, och det verkar bli kvar mer och mer inför varje ny inpregnering. Suger åt sig mindre med tiden, går åt mindre och mindre. Första gången gick det åt 3 hela burkar. Numera kanske två. Men säkrast är att göra som du tänkt, alltså tre burkar. Dessutom ska du späda Acapella med 10 procent vatten. 1 dl vatten per burk alltså. Det blir för tjockt annars. Fäster in i duken bättre med lite utspättt också.

2. Jag skulle inte köra kåtan i maskin. Kan säkert fungera. Vet att skickar du upp kåtan till Tentipi för rengöring och impregnering så skickar de kåtan till industritvätt. Men jag vill inte det. Tror den kan slitas, du har glasfiberstavarna och så. Det är värt att göra allt manuelllt, tycker jag. Tror heller inte kåtan blir ren. Min brukar ha ett lager sot på insidan. Svårt att få det rent när kåtan ligger ihoptryckt i en maskin, och det krävs nog lite mekanisk rengöring, dvs. skrubbning. Behöver inte skrubba mycket, bara dra över den. Kåtan, i bomull/poly-varianten har själ också. Tar emot att trycka in den i en maskin:)

3. Insidan är ingen mening attt impregnera. Regnar förhoppningsvis inte från insidan;-) Försämrar nog andningen också. Smäll upp kåtan och bestryk den med lång pensel, som inte släpper hår. Börja högst upp med lilla ventilmössan, sedan under lilla ventilmössan där den täcker lite av kåtaduken. Torka bort det som hamnar på syntetduken längst ner på ventilmössan. Bestryk resten, uppifrån och ner, tårtbit för tårtbit tills klart. Som att måla plank. tryck lite med penseln så det fäster. Märker om du tycker att den inte suger åt sig på något ställe, då trycker du bara lite extra där och penslar. Bäst att gå uppifrån och ner, lite extra på sömmar. Görs allt i ett svep, och att du inte behöver stryka på igen någonstans där det redan är nyimpregnerat för att du i efterhand vill förbätttra lite, så blir det inte flammigt.

4. Impregnerar du kåtan under en förmiddag och låter den stå till nästa förmiddag, går den att packa ner. Se till att välja en natt utan nederbörd. Sabbar impregnereingen om det inte hunnit torka tilräckligt innan det börjar regna. Ammoniakbaserat, ammoniaken måste få tid att dunsta och medlet får fäste i fibrerna när det torkar. Bäst är om den kan få stå två dygn. men ett räcker. Förmiddag till nästa dags eftermiddag gjorde jag senast. Det blev bra. Låter klistrigt om kåtan när den tas ur packningen och rullas ut när nyimpregnerad.

Jag har sömtätat samtliga sömmar. Fick tag i ett sömtätningsmedl från Mckinley, flytande, som jag lät varenda söm suga åt sig. Det medlet stelnar som plåsterspray inne i sömmen. Därefter Liiquisole på sömmmen på utsidan och insidan längst ner mellan stormmatta och duk. Där är det känsligast och kan börja droppa annars. Hillebergs sömtätningsmedel på insidan av alla fästen där stormlinor sitter fastsydda. Seamseala även stormlinefästena utifrån, så de inte suger åt sig vatten och börjar transportera droppar in i kåtan. Använd inte det sömtätningsmedel som typ Naturkompaniet säljer, Grangers. Värdelöst. Släpper och gulnar på några månader. Silnet och Sealgrip heter andra bra medel. Ska gå att använda vanligt badrumssilikon, men lite utspätt med terpentin tror jag. Finns någon tråd här på Utsidan om det. Lite grylligt kanske.

Lägger du ner jobb på kåtan, som en sorts ganska hög fast kostnad, blir det sedan inte så mycker jobb alls, låg rörlig kostnad. Behöver inte torka med wettexduk och den pallar dygn med hällregn."

Raskesven

Det var jag som frågade om impregnering och tvätt, jag ska snart till att sätta igång med det projektet och har tänkt ta kort på tvätt och impregneringsprocessen och slänga upp här sen, blir väl i en separat tråd så den blir lätt att hitta. :)
 
Men Ingen har nämnt i tråden att Tentipi säljer ut sina tält till halva priset nu inför den nya serien som kommer 2010. Safir 7'a för 6500:-

Jag ringde och pratade med han Patrik på Tentipi i Moskosel i veckan - visade sig att de fortfarande hade kvar några 2009:eek:r. Igår bilade vi dit, jag och barnen då de inte ville skicka, så nu är vi också med tältkåta:)
Blev en Safir 7 bom/pol för 6500:-.

Skillnaderna? mot 2010-modellen verkar vara att myggdörren sitter integrerat i dörren, inte separat som i nya modellen samt att myggnät saknas i stora ventilhatten. Myggdörren passar mig bättre som den är på 2009:an men myggnätet i stora hatten såg bra ut - får kanske snickra ihop eget...

Enligt Patrik finns det kvar nån Safir 7:a och 9:a i bom/pol. Samelandsresor skulle även de ha kvar en del 2009:eek:r.
 
Jag har för avsikt att fixa ett golv i min kåta, ett Bison Tinde. Hitintills har jag kört med en lätpresenning, men men, det är väl inte det mest optimala så att säga. Min fråga är om det finns speciella tyger för att använda till golv, eller om det är något annat tyg som funkar? Och hur gjorde ni detta?

Har någon gjort ett innertält i myggväv? Och vart kan man hitta det?

Eller är det så enkelt att jag ska köpa ny kåta som är komplett från början?

Vi har också en Tinde. Vi har använt en pooltäckpressenning som golv, men den är prasslig... Varför inte köpa ett löst golv från en annan tillverkare och anpassa det till kåtan? Flera tillverkare har ju kåtor med "nära Tinde"-diameter. Något innertält i myggnät har jag inte sett, men vi har någon gång när det var riktigt mycket mygg hängt upp innertältet till ett av våra kupoltält i kåtan. Då sover man myggfritt i varje fall. Då skippade vi också golvet, det har vi mest för att barnen inte ligger still.

Lite spåning; Kommer myggen in via topphatten eller "kryper" de in? Kommer de krypande under stormduken skulle jag nog satsa på att sy ett golv (silnylon, om du inte använder det där det är väldigt stenigt) och kanta det med myggnät en bra bit upp (Sarina, IKEA). Där myggnätets traskanter möts kantar man dem utan att sy ihop och gör också en glipa i golvet, då går det att vika undan för eld och smutsiga skor. Golvets sömmar läggs lämpligen så att glipan har stadkant.

Tentipis innertält borde fungera i Bison också, bara man förlänger toppbanden en smula!
 
hej,
tänkte höra hur stora ni anser att skillnaderna är mellan safir, zirkon och onyx. Skiljer det mycket i ventilationsmöjligheter, vindtålighet osv? I dagsläget är jag ute efter en lättvariant då jag främst kommer använda lavvun sommartid, tidig höst och sen vår.

/joel
 
Jag skulle inte vilja vara utan ventmöjligheterna i safir. Det svider bara en gång sen har då säkert 20 år av njutning, köp en riktig. Och då tycker jag den ska va i bp också.. men men... vill du ha en i syntet så får du väl det..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.