Tältkåta

Jag somanvänder tipi att sova i ibland har anammat indianernas urgamla vanor.

En tipi är inte exakt konformad runt om, den har sluttande lutning mot norr för att stå emot nordanvinden, ingång vetter åt öst.

Den slarvigt gjorda skissen får inte ses som en exakt beskrivning, men något av det kanske kan vara av glädje även för Tältkåtaanvändare.

Det finns skrönor om indiankvinnor som smäller upp en sådan här konstruktion på några minuter, likaså finns det beskrivningar i vilken ordning man ska lägga dit de lösa pålarna/stängerna efter att ha ställt upp trefoten, men det går jag inte in på, jag har funnit en metod som funkar, det går automatiskt, men det tar mer än några minuter...kvinnorna förr, de kunde dom...?
 

Bilagor

  • tipipålar.jpg
    tipipålar.jpg
    38.3 KB · Visningar: 1,520
Inga vanliga alustänger täcker för ackummulerad snötyngd, när det handlar om en enstångskåta. Tror Inte de nyare mittstängerna med förstärkta skarvar klarar det heller. Mittstången till min femma vek sig av snötyngden, blötsnö under en natt. Nu använder jag den mittstånfg som är till sjuans model, nerkapad till 230 cm längd. Större diameter, tjockare gods. Den har inte visat tendenser at vika sig för snömassor. Men ska jag låta kåtan stå, utan att se till den en dag, använderr jag en stadig granstör. En 9: a blir lång mittstång. En kraftig granstör skulle jag tycka vore det enklaste att prova med, om du ska vara stationär.

Raskesven
 
Kifaru stove (small) hemkommen

Hämtade paket på posten igår... En Kifaru Small stove. Vikt på allt i lådan 1.9kg.
Alltihop levererades i en rejält tilltagen väska av tjock canvas. Tippar på att väskan väger minst 400g :)

Tog ett par foton som tyvärr vart helt kassa (dåligt ljus i kobination med dålig kamera/kameraman)
I väskan låg förutom själva kaminen även kaminrör 8'6'' lång samt... håll i er nu... ett par fingervantar så att man inte skär sig på de vassa kanterna :) Underbart!

Satte ihop kaminen (inte röret denna gång) och det gick riktigt lätt. Satte på trangia stekpanna och liten kaffe-panna. funkade perfekt.

Nu kan man knapt hålla sig från att fält-testa. Måste bara fixa skorstensisoleringen.

Bilder kommer när fält-testerna genomförs

BZ/
 
Hämtade paket på posten igår... En Kifaru Small stove. Vikt på allt i lådan 1.9kg.
Alltihop levererades i en rejält tilltagen väska av tjock canvas. Tippar på att väskan väger minst 400g :)

Tog ett par foton som tyvärr vart helt kassa (dåligt ljus i kobination med dålig kamera/kameraman)
I väskan låg förutom själva kaminen även kaminrör 8'6'' lång samt... håll i er nu... ett par fingervantar så att man inte skär sig på de vassa kanterna :) Underbart!

Satte ihop kaminen (inte röret denna gång) och det gick riktigt lätt. Satte på trangia stekpanna och liten kaffe-panna. funkade perfekt.

Nu kan man knapt hålla sig från att fält-testa. Måste bara fixa skorstensisoleringen.

Bilder kommer när fält-testerna genomförs

BZ/
Grattis. Kul liten kamin, kan tuffa på bra om rätt hanterad. Kommer inte ihåg om du fått den , men här har en kanadensare gett en relativt utförlig genomgång av hur han eldat in sin ihopplockningsbara kamin. http://www.ehko.info/reviews_tgstove.html

Den är i titan, så egenskaperna skiljer sig från stål. Särskilt när det gäller en punkt, men den är värd att läsa. Noggrannheten när man eldar in de här tunna kaminerna kan knappast överdrivas. Första eldningen är avgörande för hur bra det blir med rökröret.

Jag har eldat in tre olika stålrör. Det minsta, som du har, blev riktigt bra, ett större gick helt åt h-e, och ett annat likadant blev halvbra. När man lägger ut det lilla rökröret som en plåt på backen och jämför med det större rökröret, är plåtarna lika breda. Men på den lilla modellen, som du har, sitter skruvhålen där vingmuttern sätts i rökrörets ände längre in från kanterna, så när det rökröret rullas ihop blir det smalare än rökröret till den större modellen. Det betyder att det lilla rökröret går mycket mer omlott med sig själv, än vad det större rökröret gör. Den lilla ger ett mer riktigt rör.

Kifarus större rökrör får alltför lätt farliga glipor när det slår sig. Ville de ge ett bredare rökrör till den större kaminen, borde plåten gjorts bredare och hålen för vingmuttern satts längre in. Kombinationen av ingen flandämpare, inte helt tät lucka och en glipa i rökröret högt upp är ingen höjdare.

Kanadicken för-rullar sitt rökrör i titan, låter det stå ett tag innan han eldar in det. Kanske är bra för titan, men gör INTE det med stålröret. Bäst är om du första gången kan rulla till rökröret på ett helt platt golv, och sedan direkt lyfta det på plats på kamin och sätta igång och elda. Rullar man röret och låter det stå blir det svårare att få röret att slå sig till ett bra och tätt rör. Blir deforemerat om får stå rullat. Lyckas man bra blir det sedan lätt som en plätt att rulla röret ute i fält. Efter ett tag, när man rullar ut det på längden i terrängen, rullar det till sig av sig självt, mot den form det fick under de första eldningsomgångarna. Men första ineldningen känns avgörande för hur bra det sedan kan bli.

Flamdämpare vill du ha. En plåtbit i form som gnistskydden, lite platt på sidorna, smiter in bra där ena gnistskyddet sitter. Ta inte alu. Kolla förresten gnistskydden innan dagens första brasa tänds, de kan kolka igen.

Fingervantarna är både allvar och rena skämtet. Lätt att snitta sig på de skarpa kanterna när man första gångerna rullar tilll röret. Jag har sandpapprat bort det vassa på mina rör. Men vantarna. Vad som händer är att tyget fastnar och rullar in sig i röret och det strular tills du sliter av dig fingervantarna, och snittar dig i rena upphetsningen på stålröret.

Ska bli intressant att få höra om dina äventyr med kaminen ;)

Raskesven
 
Tackar för tipsen

Jo du hade skickat testet av titankaminen, men den tål att läsas flera gånger.

Glipan i dörren på kaminen tänkte jag kolla om man kan fixa med samma typ av "tätning" som används i vanliga kamindörrar (det är någon form av tyg som verkar ha limmats dit).

Isoleringen för duk-genomföringen har jag ett par funderingar kring. Alternativ 1 är så som du har gjort den, eller som man verkar kunna köpa färdig (gren-rörs isolering).
Alternativ 2 är ju svetsduk som spänns upp i tältduken... ungefär som en lampskärm... hmmm blev det helt omöjligt att förstå?

Nu skulle man ha Peters fina målartalanger :)
men typ sisåhär! Eg. två ringar med svetsduk i 3 lager mellan och kardborre för infästning i tältduken. Tight passform i ovankant mot skorstenen skall det förståss vara så att det blir lite stöd (inte som bilden alltså :))
 

Bilagor

  • isoleringsvariant.png
    isoleringsvariant.png
    9.9 KB · Visningar: 1,269
Bra jobbat BZ120, så ritade även jag en tid i början, men din skiss visar ju vad du menar, det är huvudsaken, fortsätt och gör som jag gjort, terrorisera omgivningen med dina skisser, du får ris o ros under tiden och det blir bra till slut, och omtyckt.

Det som är besvärligt är när musaset inte ritar där jag vill och är oprecis, men jag blåser i laserhålet under musen och drar ut några dammtussar så brukar det funka igen:)
 
tackar

man känner sig rätt rejält handikappad med Paint som enda rit-program... Men det blir ju riktigt charmigt :)

Google har ju annars ritningsprog som används hemma för div tält-skisser m.m.m

BZ/
 
...
Glipan i dörren på kaminen tänkte jag kolla om man kan fixa med samma typ av "tätning" som används i vanliga kamindörrar (det är någon form av tyg som verkar ha limmats dit).

))

Det är väl oftast ett "kaminsnöre" som tätar? I de kaminer jag sett så sitter det inte limmat utan det trycks fast i ett spår i dörren.

/M
 
oki

Det är väl oftast ett "kaminsnöre" som tätar? I de kaminer jag sett så sitter det inte limmat utan det trycks fast i ett spår i dörren.

/M

är det samma som används för isolering av glaspartier på nyare kaminer?
Kanske att man får poppnita dit något i värsta fall (men inte med alu-nitar då:))

BZ/
 
5 cm kortare midstång?

Inga vanliga alustänger täcker för ackummulerad snötyngd, när det handlar om en enstångskåta. Tror Inte de nyare mittstängerna med förstärkta skarvar klarar det heller. Mittstången till min femma vek sig av snötyngden, blötsnö under en natt. Nu använder jag den mittstånfg som är till sjuans model, nerkapad till 230 cm längd. Större diameter, tjockare gods. Den har inte visat tendenser at vika sig för snömassor. Men ska jag låta kåtan stå, utan att se till den en dag, använderr jag en stadig granstör. En 9: a blir lång mittstång. En kraftig granstör skulle jag tycka vore det enklaste att prova med, om du ska vara stationär.

Raskesven

Femmans original midstång är altså för vek. Den är 230 cm lång. Jag undrar om det skulle vara möjligt att bruka Venors 1-3 storleks midstång i stället? Längden på Venor 1-3 midstång är 225 cm. Gör det nåt om man har 5 cm kortare midstång? Det skulle vara så enkelt att bara köpa en färdig midstång från Venor. Inga nerkapningar...
 
Femmans original midstång är altså för vek. Den är 230 cm lång. Jag undrar om det skulle vara möjligt att bruka Venors 1-3 storleks midstång i stället? Längden på Venor 1-3 midstång är 225 cm. Gör det nåt om man har 5 cm kortare midstång? Det skulle vara så enkelt att bara köpa en färdig midstång från Venor. Inga nerkapningar...
Det kan vara lite känsligt med kombinationen rätt höjd, spännremmar och sträckt duk. Det borde dock fungera med 225 cm. Mina mittstänger har varierat mellan ca 226 och 234 cm. Vad som händer med lite kortare mittstång är att du kommer att behöva dra åt spännremmarnma mer, givet att du använder samma avstånd mellan markpinnar och mitstång. Alternativt flytta ut markpinnarna något. Inga kåtor är identiska. Om du redan idag, med 230 cm mittstången (kolla om den verkligen är 230 cm), drar spännremmarna max, blir det att öka radien lite. Prova med en trästång, 225 cm och se vad du tycker.

Raskesven
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.