Tältkåta

Var finns dom där candle light att få tag i någonstans?

vart 4:e år är ju inte så farligt, å då använder ju du din kåta ordentligt mycket under dessa år dessutom..
 
Tack för svaret Raskensven! Klart en stock är bästa lösningen!
Jag hade nog låst mig vid "ta med"... Vi frös delvis för att vi isolerade för dåligt nedåt, delvis för att barnen har vuxit så att de blivit mycket rörligare. Detta leder ju till att de släpper in kalluft i dubbelkopplade säckar varje gång de rör sig. Vi har nyligen bytt kåta, från bomullsBison till mindre polyesterdito, så först undrade jag... Vi har ju sovit i tio- femton minusgrader utan att frysa i den gamla. Tror å andra sidan att intervallet +3--2 är det man fryser värst i, fukten är otäck. Ska prova i rigtigt vinterväder någon gång. Anna
 
Finns det några bränsle drivna lampor som säljs i Sverige? eller är alla på gas?
Hur länge brinner en gas driven lampa?

Tältlyktor med veke finns att köpa här och där. Feuerhand gold finns hos www.getout.se

Om man behöver mera ljus vid t ex matlagning är en fotogentrycklampa bra. De fungerar i minusgrader utan problem och genererar också rätt mycket värme. Har funnits hos Clas i sjön men på www verkar de ha utgått. Globetrotter har. http://www.globetrotter.de/de/shop/...1002&GTID=56cdda77bc1464d0e4b19f9d67eeb7e2a33

Enligt Getout så brinner en av deras Primusgaslampor 10-20 timmar.

Thure
 
se där, där fanns de en del å välja på..
Hittade till å me Coleman fast dock en Batteri driven sak..
Någon som vet varför inte Coleman saluförs i sverige ? Tycker dom har bra grejer så..
 
Nu ligger det en Varrie 7 B/P här hemma.. =)

Fortfarande ingen som vet nått om någon bensin driven lykta som saluförs i sverige?
Finns i England men ingen verkar vilja skicka till Sverige.. :(

Kåtan skall prövas slås upp imorgon.. gäller bara att skotta bort lite snö på gården först..
 
Är det någon som har en 7:a som skulle kunna mäta hur långt pinnarna skall monteras från mittpunkten?
Det ska väl egentligen följa med en platta och ett snöre för uppsättning men detta fanns inte med..
Ska höra till veckan om de går å få tag i. men vet man bara hur långt de skall vara så kan man ju tillverka ett själv.. =)
Lapp med riktning är inga problem att göra..

Vore tacksam för hjälp

//linus
 
Ingen som har lust å hjälpa mig?

Är de så enkelt att räkna ut själv att totala diametern är 4,5 så alltså blir radien från mitten ut till pinnen 2,25 ? fast kåtan är ju inte Rund så alltså är inte radien samma överallt..

Provade att montera upp igår, men hade skottat för lite grop på gården.. =) plus att jag hade inga bra pinnar att få ner i tjälen i backen så jag packade ihop å gav upp.. nya tag kommer att ske i veckan då jag åker till fjälls för lite jakt

//linus
 
Moskoselkåtan

Jag har haft en 9:a och det följde med en tyglapp och ett snöre för att kunna mäta ut korrekt var pinnarna skulle sitta, det borde "Tentipi" kunna hjälpa dig med, antingen måtten eller att du köper snöre och lapp av dom.
 

Bilagor

  • Utsidan 4.JPG
    Utsidan 4.JPG
    13.9 KB · Visningar: 1,460
Joo då jag har full koll på att dom kan hjälpa mig.. Men får inte kontakt med dom under helgen.. =)
Ibland har man bråttom vet du..:p

Att tillverka egna grejer är nog inte så svårt.. men det är måtten jag behöver för det.

//Linus
 
Mätlinan

Tjena Linus!

Såg dessvärre inte din fråga förräns idag, antar att du redan fått svar ifrån Tentipi men detta kanske kan hjälpa någon annan som hamnar i samma knipa i framtiden...

Mätlinan har följande längder för respektive kåtstorlekar;
-5:an, total längd 228 cm (mittstångens längd) samt 205 cm vid märket (avstånd till markpinnar)
-7:an, total längd 272cm (mittstångens längd) samt 230 cm vid märket (avstånd till markpinnar)
-9:an, total längd 310cm (mittstångens längd) samt 275 cm vid märket (avstånd till markpinnar)

Man får gratulera till att herrn har blivit med kåta!
 
Om man behöver mera ljus vid t ex matlagning är en fotogentrycklampa bra. De fungerar i minusgrader utan problem och genererar också rätt mycket värme. Har funnits hos Clas i sjön men på www verkar de ha utgått.

Nädå, stormlyktan finns kvar http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=380199 Den är rätt tung om man sk ha den i ryggsäcken, men har man kåta spelar det mindre roll. Colemans lilla är trevlig, jag har en sån. Omöjligt att få tag på original-glödstrumpor dock, men man får ta från annat märke.

Clas Ohlsons lykta
347024_X_2009-03-10_113946_626.jpg
 
Nu blir det till att väcka liv i denna gamla tråden eftersom jag inte har hittat svar på mina frågor även om jag plöjt igenom tråden samt andra trådar här på forumet. Jag blir bara mer sugen på att skaffa en tältkåta ju mer jag läser om dem. Problemet som det verkar är att jag även vill ha en kåta som kan användas på det svenska fjället (kalfjället). Därför måste den klara stora vindstyrkor. Eftersom jag vill ha kåta till vandringar som varar i två veckor på sin höjd låter alternativen i ripstop polyester som det mest tänkbara alternativet pga den betydligt lägre vikten. Vid all annan aktivitet som stäcker sig utöver färre dagar verkar dock bomull/poly att föredar pga man lättare kan elda i den vad jag har förstått.
Har tittar runt en hel del och den kåtan som verkar mest vindtålig om man ser till stormlinor med merar är Helsport Finnmark. Dock har jag inte hittat någon som äger den och recenserat den i Sverige. Finns det någon som har erfarenhet om denna kåta. Att köra med ett innertält gör dock att tältvikten blir ungefär lika hög som bomulls kåtorna så innertältet är jag inte direkt intreserad av att använda, även om det extra skyddet mot småkryp kan vara skönt att ha.

Finns det några andra kåtor som skulle klara av den svenska fjällvärlden? Har själv råkat ut för vindar med orkanstyrka i ett keron 4GT så jag vet att det kan blåsa på rejält ibland. Annars finns alternativet att köpa en billig kåta och göra de förstärkningar samt finnesser som man själv tycker behövs. Sista alternativit är att själv sy upp kåtan. För tillfället vet jag inte vilket som skulle vara det bästa alternativet. Är lite rädd för att de billigare kåtornas väv till exempel inte skulle klara påfrästningarna som behövs eller är det något som man inte behöver oroa sig över? Syr man själv måste man själv se till att allting håller en hyfsat hög standard. Har tyvärr inte haft möjligheten att klämma och känna på några andra kåtor än ett par gamla moskoselkåtor i bomull.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.