Tältkåta

Tältkåta på fjället

Efter en vandring i Padjelanta för några år sedan så är jag övertygad om att en vanlig tältkåta för 4 - 6 personer inte klarar vindstyrkor över 20 sekundmeter på ett bra sätt. Vi övernattade på kalfjället och fick riva kåtan kl 03.00 på morgonen annars hade den försvunnit rakt upp. För att den inte skulle blåsa bort så fick en av oss sitta på den invikta kanten inne i kåtan när den andra rev ner mittstolpe och linor. Puh!

Jag tror att man behöver en möjlighet att sänka ner kåtan (=minska vindytan) när det är blåsigt. Den som löser något sådant har troligen en möjlighet att lyckas. Vindarna på fjället är ju ofta byiga och vindriktningen ändras hela tiden så det är svårt att söka lä.
 
Det är skillnad på Trabant o Volvo.
Själv suttit i en kåta som tillverkas o saluförs i Kirunaområdet, vinden torde ha legat en bra bit över 20m/sek.
Denna kåta gick med nöd o näppe o få att hållas på plats, den var som en banan i vinden och duken på ena sidan flög upp hela tiden fast vi hade stenat runt om.
Men 15m vid sidan om hade vi en Moskosel kombi som endast fladdrade lite i duken som om det bara vore en svag bris, otrolig skillnad..!!!
Skillnaden på moskoselaren o den vi hade var vinkeln på dem. Moskoselaren är gjord som en kåta ska se ut, flack vinkel medans våran hade brantare vinkel. Den tog vind nå fruktansvärt.
 
lavvulight

nån som testat en lavvulight från helsport?
1.7kg utan botten... helt ok

BZ
 
Senast ändrad:
Att ändra vinkeln

på kåtans vägg så att den blir flackare förutsätter att man lägger till en extra trekantsektion. Kanske kan gå med knäppning?

Att sänka höjden borde vara enklare men då får man ha flera höjder på hörnfästena ungefär som på ett revbart segel.

Thure
 
Känns lite osäkert

Det känns lite osäkert med den "kravspec" att kåtan ska klara orkanstyrka. Med min erfarenhet så skulle jag inte rekomendera en kåta under sådana förhållanden.
I mitt sätt att tolka att leva och bo i en kåta så ingår elden som en central del av det hela. Känslan är för mig mycket viktig. Som jag ser det är det denna del samt gemenskapen runt elden som gör kåtan oslagbar.

Ska jag upp på högfjäll så görs en säkerhetsanalys där valet av tält noga tänks igenom. Med dagens utbud av kåtor av normaltyp (som ser ut som en trad. kåta) så har de inte av säkerhetsmässiga skäl inte klarat kraven på skydd.(Undantag finns, jag vet, men då är de mycket små och påminner om kupoltält med mittstång.)
MEN som en basplats i lite mer skyddad miljö (Trädgränsen) så funkar de utmärkt.

Det finns kåtor som har hög styrka på sin väv (RIPSTOP) som funkar bra i vanliga tält och som har hög rivstyrka, och som säkert klarar en hel del på fjället. Du får tänka igenom när du ska "slå ner kåtan" så att du har maximalt skydd så att du undviker att kåtan blåser i väg.

Fjällguiden
 
På tal om blåsa iväg

Vi har en Varanger i rip. Det tog timmar att försöka få upp den.
Vi hittade en fin plats men från ingenstans blåste det upp rätt kraftigt. Vi plockade rätt många stora tunga stenar som vi lade runt om storm mattan. Vi satte i alla markpinnar och några stormlinor. Sen försökte vi.......det kändes bra tills några sekunder senare när en av oss innanför reste upp stången (som vi gjort ett 10 cm hål för i marken). Jag försökte ropa till gubben min att JAG SER ETT HÅL UNDER DUKEN VID ..........pssssssshopp! och hela rasket blåste omkull. Pojken & gubben slängde sig på duken jag låg som en fälld fura innanför.

NÅGOT gick fel, det ska vara lätt att resa en kåta även i kraftig vind? fan trot.....
 
Larsson hänger på

Inget konstruktivt inlägg angående vindtålihet el annat men tänkte bara meddela att undertecknad släppt sargen och införskaffat en Safir 5 b/p och en vedspis till det facila priset av 5600:- inklusive frakt.
Premiärövernattningen gjordes förra måndan i minusgrader och två deci snö.
Positivt överraskad över att vedspisen klarade så pass stora vedträn som den gjorde och att trots bitvis mycket rök lyckade jag aldrig rökfylla kåtan utan sovsäckarna var rökluktsfria dagen efter.

Detta är början på nåt nytt och spännande. :-D
 
I går såg jag en maximalt stormsäker Tentipi, tyvärr tog jag ingen bild på den. Kom på efteråt att jag kunde ha gjort det. Lämnade in telefonen 16/6 och sedan dess har den varit inne fyra gånger och jag har gått med en gammal rackare utan kamera. Fick en ny för en vecka sedan, men har inte vant mig vid att ha kamera än...
Men den stod inne på A6 köpcenter i Jönköping. Mellan A6 Zoo och A6 Din bok, mitt i gången om man går in via Coop. Vad den gjorde där vet jag inte, den var stängd, inga människor runt den och inga plakat eller liknande. Den bara stod där.
 
5600:- för den utrustningen låter som ettt riktigt kap. Var det kampanj från en affär eller privatperson?

PK Neelix nu gör du mig nyfiken, bor tyvärr inte i Jönköping och det är en bit dit. Är det någon som vet vilken gåta som PK Neelix hänvisar till. Som ni ser är jag ute efter en hyfsat vindtålig kåta och just nu tro jag att det blir till att köpa en kåta och göra diverse modifikationer på den.
 
5600:- för den utrustningen låter som ettt riktigt kap. Var det kampanj från en affär eller privatperson?

PK Neelix nu gör du mig nyfiken, bor tyvärr inte i Jönköping och det är en bit dit. Är det någon som vet vilken gåta som PK Neelix hänvisar till. Som ni ser är jag ute efter en hyfsat vindtålig kåta och just nu tro jag att det blir till att köpa en kåta och göra diverse modifikationer på den.

Jag menar att den var idiotstormsäker eftersom den stod extremt väl vindskyddat inne i gallerian. Konstigt att det inte var någon förklaring till varför den stod uppställd där. Ingen reklam eller personal runt den. Naturmagasinet ligger visserligen hyffsat nära, om det var de som skyltade.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.