Candle Lantern lyser för det mesta upp tillräckligt, syns mer när inte kameran tar med blixt. Pannlampan behövs när man pysslar med detaljer, eller letar något i hörnen, eller när man vill se hur mycket soppa som släpps på till kökets förvärmning etc. Diodpannlampa märker man knappt att man har på sig, om det inte är ett batteripack i nacken. Jag använder ljus med 9 timmars brinntid. Finns fotogentillsats också.
Gaslykta lyser upp rejält när plusgradetr men gas använder jag inte på vintern till köket, och vill inte släpa både bensin och gas. Vet inte hur bra en gaslykta lyser upp när det är många minusgrader. Till köket behöver man förvärma gastuben om det ska bli någon effekt att tala om när kallt, men det kanske krävs mindre av sådant bara för gaslyktan.
Bortsett från att jag efter ett eldningsmisstag (för mycket töreved) fick skrubba och omimpregnera toppen på kåtan efter första (1:a) vandringen 1997, har jag omimpregnerat min kåta två gånger, dvs. i snitt vart fjärde år. Fyra år sedan senast i år, så det är dags för en impregneringen för min kåta i år. Har inte sett några tendenser till att impregneringen börjat släppa, men kör ändå en impregnering i år så är det lugnt minst fyra år framåt.
Förra tillfälet jag impregnerade kåtan blev resultatet verkligt bra. Skrubbade ut- och insidan med varmvatten, lite såpa och rotborste. Sköljde av med högtryck. Smällde upp kåtan blöt och beströk den med Acapella, utspätt med 10 procent vatten. Som att måla plank, långa borstar (som inte släpper ifrån sig hår) och bara stryka uppifrån och ner. Sedan fick den stå hela nästa dag och torka (välj dag utan nederbörd).
Raskesven