Tältkåta

En tät duk isolerar inte bättre än en duk som andas. Ta en plastpåse, den isolerar inte mycket. Det är snarare så att den tjockare B/P- duken isolerar bättre än den helt täta syntetduken.

Den här kaffeknekten, från Frisport, använder jag. Fungerar bra: http://www.frisport.net/sites/produkter.asp?id=47&sitemod=emne&myActive=26

Raskesven

Har som beslutat mig för en Varrie B/P variant i storlek 7.. =)
Sen får man väl överleva dom gånger man ska gå några längre sträckor med den, fast oftast tror ja inte det kommer att vara något problem.
 
Varanger kontra Finnamarken

Hej! Jag håller på att titta på en kåta från Helsport. Jag jämför en Varanger med en Finnmarken. Finnmarken har fast botten, botten sitter ihop med ytterduken. Är det någon som har kommentarer till detta? Är det någon fördel med fast botten? Minskar man på kåtans flexibilitet? Hälsningar Janne
 
Har som beslutat mig för en Varrie B/P variant i storlek 7.. =)
Sen får man väl överleva dom gånger man ska gå några längre sträckor med den, fast oftast tror ja inte det kommer att vara något problem.

Är synnerligen nöjd med min Varrie 7 B/P. Inget jag vandrar så långt med, men på paddelturer i kanadensare och som basläger vinter som sommar med barn är den outstanding. Med en liten kamin blir det varmt och gott.

En standardfamilj (2+2) har gott om plats att leva i tältet. Laga mat, leka mm. Körde in en barnvagn utan att fälla ihop den när vi var på "tågluffning" med inlandsbanan.

Lycka till med ditt val.
 
Hej! Jag håller på att titta på en kåta från Helsport. Jag jämför en Varanger med en Finnmarken. Finnmarken har fast botten, botten sitter ihop med ytterduken. Är det någon som har kommentarer till detta? Är det någon fördel med fast botten? Minskar man på kåtans flexibilitet? Hälsningar Janne
Enda fördelen jag kan komma på är att golvet sätts upp samtidigt med kåtan om golvet är fast. (enligt Tentipi kan man i deras kåtor låta golvet sitta inknäppt om man vill när kåtan packas, men det blir struligt vid nästa uppsättning tycker jag, dessutom blir en B/P-kåta som jag har då väl tjock ihoprullad). Men det kan också vara en väldigt stor nackdel. Jag vet inte hur väl golvet går att vika undan i Finnmarken, med tanke på eldning. Men själv skulle jag inte skaffa en kåta med fast botten. När golv används har vi inte golvet utlagt i tårtbiten framför dörren. Bara att stövla in med kängor. Bra arbetsyta med matlagning och ved. Ibland är det fint att bara kunna slänga in blöta ryggor och grejer, stövla in med kängor och hänga droppande kläder på tork. Så det är bra att inte vara fast med ett fast golv. Ibland knäpper vi in golvet men avvaktar med golvet vid tårtbitarna på var sida om dörren. Där får blöta ytterkläder rinna av innan golvet knäpps in.

Som du skriver minskas kåtans flexibilitet med fast golv, eller med malindos terminologi dess polyvalens. Bra att kunna skippa golvet ibland. Av de två kåtor du tar upp skulle jag välja Varanger.

Raskesven
 
Raskesven: Använder du någon typ av lampa i kåtan under vintertid? och iså fall vilken typ?
Finns en bränsle driven modell från Coleman som jag söker efter, men hittar den inte någon annanstans än Usa, har aldrig provat beställa därifrån men det kanske flyter lika bra.. Finns även i England men då vill dom inte skicka dom utan för landsgränserna?

Kan du inte ta några närbilder på din eld stad du har så kanske man förstår hur den hela är uppbyggd.. =)

Är 100% säker nu på att det blir en Varrie (safir) 7 B/P inom väldigt kort, kommer jag att klara av att värma upp en sån även om man inte är mer än 2-3 personer tro? Borde väl knappast vara några problem med en fotogenvärmare..

//Linus
 
Jag använder en eldspis. Riggas med två klabbar. Se till att det blir lite avstånd till eldspisen så det inte börjar brinna i klabbarna. Ha vatten tillgängligt:

74e26905bb4a198609820afe0986ba08.jpg



Eller bara ställs på stenad mark:

a9493d7d3b1e66ee2f97f0de191eee10.jpg


87b480fcb27b22762d8c58ea811bd10d.jpg


forts. (eftersom det bara gick med tre bilder.)

Raskesven
 
forts.

Eller på sten som med klabbarna, här med sandad mark under eldspisen. Avståndet till marken är här lite väl långt. Bättre vara lite närmare så elden får mer strålningsvärme underifrån:

0db62107e3a655acd29f7febc4dd7e47.jpg



Bra att stensätta marken unde eldspisen. Platt flak, småstenar, sand, grus. Skyddar marken och det börjar inte brinna efter ett tag när vegetation torkat och hettas upp under spisen.

Som ljuskälla när inte elden lyser upp, använder jag en Candle lantern. Räcker långt.

dd6251234ec5b467aba21146a0a03d70.jpg



Behövs mer blir det diodpannlampan.

Raskesven
 
Jahogs, jag har sovit i flera helsport lavvos och en del har haft fast golv. De modeller med fast golv har haft reflekterande innertyg vilket gjorde att jag upplevde de som varmare, kanske var det placebo men tycker nog att det var det. Golven hade också en massa dragkedjor vilket var bra för att hämta in snö för snösmältning och för att kunna ställa kaminen någonstans. Ska du primärt använda lavvon för vintertältning hade jag valt ett med fast golv. I min egna lavvo har jag ett löst innergolv, har faktiskt aldrig använt det förutom vid första testuppsättningen, har inte behövt det riktigt. Men då har jag inte heller använt det i så kalla väder som det var när vi använde helsportmodellerna.
 
Elda nattetid?

Hur gör ni på nätterna? Vill gärna ha lite värme till efternatten, men orkar inte vaka en hel natt. Vi använder en rund pelletskamin eller en heatpal. Jag är rädd att något av barnen ska vända sig i sömnen och vika in sovsäcken över elden... Höja upp elden går ju, men då blir det inte mycket värme där vi sover. Någon typ av "staket"?
Vi var ute på novemberlovet och jag får väl erkänna att vi frös... Skrapade kåtan med bilskrapan innan jag tog ner den, för att inte få in all fukt i bilen. Hur elda effektivt och säkert med avseende på småfolket? Anna
 
Raskesven: Tackar för bilderna..
Verkar dock inte bli någon kåta för mig iår då frun har bestämt att vi skall åka till EuroDisney med barnen istället.. Förstår inte riktigt prioriteringarna i det här fallet ?:p
Men får väl skriva upp kåtan på första plats på priolistan nästa år istället.. Eller kanske en tidig julklapp till mig själv.. får se..

Candle light där såg inte ut att avge alldeles för mycket ljus?
Visst en eld avger ju en hel del, men vintertid tänkte jag mig en fotogen kamin och den avger inte lika mycket.. Och pannlampa blir ju rätt "omständigt" att ha på sig hela tiden..
Finns det några bränsle drivna lampor som säljs i Sverige? eller är alla på gas?
Hur länge brinner en gas driven lampa?

Hur ofta måste man impregnera om B/P kåtorna? På ett ungefär?

Mvh Linus
 
Candle Lantern lyser för det mesta upp tillräckligt, syns mer när inte kameran tar med blixt. Pannlampan behövs när man pysslar med detaljer, eller letar något i hörnen, eller när man vill se hur mycket soppa som släpps på till kökets förvärmning etc. Diodpannlampa märker man knappt att man har på sig, om det inte är ett batteripack i nacken. Jag använder ljus med 9 timmars brinntid. Finns fotogentillsats också.

Gaslykta lyser upp rejält när plusgradetr men gas använder jag inte på vintern till köket, och vill inte släpa både bensin och gas. Vet inte hur bra en gaslykta lyser upp när det är många minusgrader. Till köket behöver man förvärma gastuben om det ska bli någon effekt att tala om när kallt, men det kanske krävs mindre av sådant bara för gaslyktan.

Bortsett från att jag efter ett eldningsmisstag (för mycket töreved) fick skrubba och omimpregnera toppen på kåtan efter första (1:a) vandringen 1997, har jag omimpregnerat min kåta två gånger, dvs. i snitt vart fjärde år. Fyra år sedan senast i år, så det är dags för en impregneringen för min kåta i år. Har inte sett några tendenser till att impregneringen börjat släppa, men kör ändå en impregnering i år så är det lugnt minst fyra år framåt.

Förra tillfälet jag impregnerade kåtan blev resultatet verkligt bra. Skrubbade ut- och insidan med varmvatten, lite såpa och rotborste. Sköljde av med högtryck. Smällde upp kåtan blöt och beströk den med Acapella, utspätt med 10 procent vatten. Som att måla plank, långa borstar (som inte släpper ifrån sig hår) och bara stryka uppifrån och ner. Sedan fick den stå hela nästa dag och torka (välj dag utan nederbörd).

Raskesven
 
Hur gör ni på nätterna? Vill gärna ha lite värme till efternatten, men orkar inte vaka en hel natt. Vi använder en rund pelletskamin eller en heatpal. Jag är rädd att något av barnen ska vända sig i sömnen och vika in sovsäcken över elden... Höja upp elden går ju, men då blir det inte mycket värme där vi sover. Någon typ av "staket"?
Vi var ute på novemberlovet och jag får väl erkänna att vi frös... Skrapade kåtan med bilskrapan innan jag tog ner den, för att inte få in all fukt i bilen. Hur elda effektivt och säkert med avseende på småfolket? Anna
Den enda eftervärme jag brukar ha till natten är antingen de då heta stenar eldspisen står på, eller eftervärmen från kamin. Brukar aldrig sitta eldpost under natten utan då gäller sovsäcken. Får vara noga med att inte ligga och sova i en koloxidfälla, dvs. att dåligt förbränd ved förgiftar en. Tycker det är bättre att du är vaken och myser vid elden så länge du vill när ungarna sover, men låter den slockna och använder sovsäcken under natten. Blir det för kallt för bara sovsäcken går det naturligtvis att tända en eld. När det gäller eld och ungar, kan man lägga en stock mellan eld och sovsäck, och slå ner pålar som både håller stockarna på plats och markerar gränsen, typ staket:)

Raskesven
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.