Tältkåta

Har försökt leta svar i tråden men hittar inte, så här kommer frågan:

Hur funkar det med öppen eld i en tältkåta? Alltså elda med björk, tall och granved.

Det fungerar bra, givet att du har grundläggande förståelse för hur du får "drag".
Att stå upp är naturligtvis inte att tänka på, men om man gör rätt kan man sitta utan problem.

Krävs litet träning, och sen får man ha en normal skogsmannatröskel vad det gäller rök =)

Gran sprätter litet väl mycket, tall sotar ner och har otrevlig rök i allmänhet. Björk är klart trevligast =)
 
Det fungerar bra, givet att du har grundläggande förståelse för hur du får "drag".
Att stå upp är naturligtvis inte att tänka på, men om man gör rätt kan man sitta utan problem.

Krävs litet träning, och sen får man ha en normal skogsmannatröskel vad det gäller rök =)

Gran sprätter litet väl mycket, tall sotar ner och har otrevlig rök i allmänhet. Björk är klart trevligast =)



Tältkåtorna verkar ju rätt populära på forumet men har bara läst om kaminer som värmekälla i dom.

Hur klarar sig ett ev. innertält om man ofta eldar i kåtan? Får man räkna de som förbrukningsvara?
 
Tältkamin

http://www.hdtglobal.com/site_media...ts/tech_manuals/product/TM_9-4520-257-12P.pdf

*20-45kBTU / 6-13kW

*Ca 30kg (exkl. bränsle och dunk)

*2,3l/h på högsta värme, vilket borde ge kring 1l/h på lägsta.

*62x47cm (HxB).
Höjd med skorsten híttade jag inget om, men jag slängde iväg en fråga till säljaren om detta.


En fotogenvärmare med skorsten är ju ganska smidig värmekälla. Energieffektiv, sköter sig själv och inga avgaser i tältet. 30kg buffrar dessutom en hel del värme.

Några små funderingar...
Det ska anslutas en jeepdunk, vilken ska stå upp-och-ner på ett stativ. Rimligtvis har de väl lyckats göra en tät anslutning för detta, men ni vet - "jeepdunk" och "tät", det är två ord som sällan nämns i samma mening =)

Sen undrar jag om den inte är väl så stor, samt om effekten inte är litet väl hög.
Om man jämför mot min 3-4kW fotogenvärmare som håller 15 plusgrader i 15 graders kyla, vad händer då med 6kW i 5 minusgrader? Risken finns att det blir nog så varmt, och hur mår en fotogenbrännare av att gå och snåla på lägsta fart under längre tid?
En tunna med de måtten tar upp ganska mycket utrymme i kåtan också, men det beror ju på hur stor kåta man har.


Modellen heter ju Large. Finns det en kanske även en mindre modell?

Satsa hellre på denna kamin !
US Military Hunter Arctic Space Heater
Jag betalade 275 $ (Ny i kartong) + frakt för denna kamin.

4412.gif


Fick tag i en ny sådan direkt från denna firma http://store.colemans.com/cart/us-gi-arctic-tent-heater-p-2560.html tyvärr så är den för tillfället slutsåld. Men ser att den går att få tag i på annat håll. [/IMG] http://www.hankssurplus.com/official-us-military-portable-space-heater-arctic-sha.html

Finns även en instruktionsfilm på hur den fungerar http://www.youtube.com/watch?v=5K2GocCcx3k

Kaminen väger 20 kg, komplett med skorsten och bränsleslangar och förgasare. Allt går att packa in i kaminen vid transport. Det går också att elda fasta bränslen som t.ex ved och kol.
Den är lite dyrare, än den som beskrivs här ovanför, men vad jag förstått 10 kg lättare, vilket gör att frakten blir billigare.

Har bara använt min ner till -20, inga problem att få en riktig behaglig temperatur i min Tåpp jakt 7. Finns massor av olika effektlägen på förgasaren, som gör att man snabbt hittar perfekt komfort temperatur. Skorstenen som följer med och monteras ovanpå kaminen, var dock för kort (ca.260cm) för min Tåpp Jakt 7, så jag fick göra en sektion till.

Tankanslutningen som medföljer, passar tyvärr bara US Armys plastdunkar, och dom är i princip omöjliga att få tag i utanför US. Men jag köpte en jeepdunksanslutning, för båtmotorer (modell med avluftning),
7406988-origpic-08f4d6.jpg


Skar av slangen mot den medföljande bränsleanslutningslocket och monterade den på slanganslutningen. Sen så förlängde jag den medföljande slangen (orginalslangen för kaminen) och satte på en gummipump på slangen.
tips_gummipump.jpg


Placerar man dunken högt (minst 1 meter) ovanför kaminen, får man självtryck, genom att efter att man pumpat några gånger fyllt slangen med diesel. Man behöver inte ha dunken upp och ner.
Dunkställningen som finns med på en del av dom länkade bilderna medföljer dock inte.
 
Senast ändrad:
Har försökt leta svar i tråden men hittar inte, så här kommer frågan:

Hur funkar det med öppen eld i en tältkåta? Alltså elda med björk, tall och granved.
Öppen eld fungerar utmärkt, och är mest trevligt då man även får ljuset från elden. Avgörande för om det ska bli rökigt eller inte, är hur väl du förarbetar veden och vilken typ av ved du använder. Glöm gran. Tall kan vara väldigt bra, om barken avlägsnas och den inte är för töremättad.

A och O är att det blir luftigt och syresatt och att du har understödspinnar att lägga på om någon klabbe är vrång.

Med en eldspis (håll i botten och ställd på sten eller klabbar) underlättas allt väldigt mycket:

74e26905bb4a198609820afe0986ba08.jpg


Det är en konst att elda i en tältkåta utan att det blir rökigt. Men det går att lära sig.

Raskesven
 
Tältkåtorna verkar ju rätt populära på forumet men har bara läst om kaminer som värmekälla i dom.

Hur klarar sig ett ev. innertält om man ofta eldar i kåtan? Får man räkna de som förbrukningsvara?

Man får nog räkna med en del småhål kring toppen. Det blir trots allt en del gnistor som tar i duken när man eldar.
Förbrukningsvara? Små hål går ju att limma igen med snabblim, allt är relativt.

Satsa hellre på denna kamin !
US Military Hunter Arctic Space Heater
Jag betalade 275 $ (Ny i kartong) + frakt för denna kamin.

Inte aktuellt för mig, men tack för tipset =)
 
Litet mer inspiration. Dock inte samma patina som Raskesvens utrusning =)
Man blir hemskt sugen på att komma ut =)


Överst = Diverse dödved. Tallkvistar, tallbit, björkbit. Med en så stor eld är röken sällan ett problem. Det blir ordentligt drag.

Mitten = Färsk asp. Start-eld på torra kvistar/grenar, färskveden torkas sedan löpande. Röken består mest av vattenånga. En sådan liten eld kräver dock träning och engagemang. Man kan inte sitta och önska bort röken, man måste justera in- och utluftar allt eftersom vinden ändras. På bilden syns en icke besvärad skogsman sittandes, d.v.s. ingen irriterande rök i sitthöjd.

"Smärtgränsen" brukar faktiskt ligga strax ovan huvudhöjd på en sittandes person. Man kan där se en tydlig rök-gräns. Om det trasslar hamnar röken i brösthöjd, varpå man får lägga sig ner och slänga på ett risknippe för att få igång draget. Att ligga går alltid.

Underst = Samma som mitten.
 

Bilagor

  • 2012-05-10 11.38.42_liten.jpg
    2012-05-10 11.38.42_liten.jpg
    208.2 KB · Visningar: 2,514
  • 2012-05-15 16.22.11_c_liten.jpg
    2012-05-15 16.22.11_c_liten.jpg
    168.9 KB · Visningar: 1,911
  • 2012-05-10 12.02.28_liten.jpg
    2012-05-10 12.02.28_liten.jpg
    149 KB · Visningar: 2,380
Dieselkamin Space Heater Arctic (SHA)

Akkajonte jag har börjar leta efter den kaminen som du har men utan resultat.
tror du det är lönlöst eller finns de hopp?

Annars hittade jag en en annan sida med intressanta kaminer:
http://www.explorationtents.com/heaters-for-arctic-tents.html#q12
Jag känner inte till hur tillgången av denna värmare ser ut i dags läget, men jag köpte min från denna firma för snart 1 år sedan.
http://store.colemans.com/cart/
Går ju att skicka ett mail och fråga om dom har fler på ingång.
 
Tilluft vid eldning

Eldar man med ved i tältet, så är ju förutom fin och torr björkved, även tilluft A och O för att få elden att brinna riktigt "Rent".
I många kåtor så finns det ju ventilation vid golvnivå, för att få in luft. Eller så kan man ha tältöppningen lite på "Glänt".
Men på vintern i kyla, så skapas det ju kalldrag från tilluften.
Vintercampar man, och vill elda, så går det faktiskt alldeles utmärkt, att istället dra in tilluften, genom ett 110 mm. PVC rör. Ett 2-3 meter långt rör, fram till eldspis etc. tar in luft utifrån, utan onödigt kalldrag.
Tilluften går alldeles utmärkt att reglera, genom att t.ex sätta ett klädesplagg i oppningen på insidan och reglera luftflödet med detta.

Har man begränsat utrymme, vid transport av tält, ved mm. så går det även att använda sig av en sån där flexibel slang för köksfläktar. Den tar mindre plats, än ett rör, om man "Skjuter ihop" den under transport. Dra sedan ut den, och med hjälp av en björkslana etc.så går den att ha i spänn.
 
Jag kan stämma in i föregående. Tilluften är lika viktig som frånluften, och ska tas från vind-sidan (frånluft på läsidan) . Tar man tilluft på läsidan motverkas draget.

Jag kör med en sån ventilationsslang modell flexibel/spiral. Tar ingen plats och väger försumbart (i detta sammanhang) . Dessutom tål den kring 120 grader om jag inte missminner mig.
Helt suverän om vintern.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.