Tältkåta

Litet mer inspiration. Dock inte samma patina som Raskesvens utrusning =)
Man blir hemskt sugen på att komma ut =)


Överst = Diverse dödved. Tallkvistar, tallbit, björkbit. Med en så stor eld är röken sällan ett problem. Det blir ordentligt drag.

Mitten = Färsk asp. Start-eld på torra kvistar/grenar, färskveden torkas sedan löpande. Röken består mest av vattenånga. En sådan liten eld kräver dock träning och engagemang. Man kan inte sitta och önska bort röken, man måste justera in- och utluftar allt eftersom vinden ändras. På bilden syns en icke besvärad skogsman sittandes, d.v.s. ingen irriterande rök i sitthöjd.

"Smärtgränsen" brukar faktiskt ligga strax ovan huvudhöjd på en sittandes person. Man kan där se en tydlig rök-gräns. Om det trasslar hamnar röken i brösthöjd, varpå man får lägga sig ner och slänga på ett risknippe för att få igång draget. Att ligga går alltid.

Underst = Samma som mitten.

Du har säkert skrivit det tidigare i tråden, men vilken storlek på kåtan har du? Det ser ut som om du kör utan golv. Gör du det i hela kåtan eller bara kring elden?
 
Du har säkert skrivit det tidigare i tråden, men vilken storlek på kåtan har du? Det ser ut som om du kör utan golv. Gör du det i hela kåtan eller bara kring elden?

Safir 7.

Kör helt utan golv. Har tänkt köpa ett, men det kostar mer än det behövs.
Ibland saknar man en torr yta i kåtan, men samtidigt blir det litet mer känsla utan.
 
Jag använder en liten lättviktspresenning som golv i ungefär halva kåtan. Har funkar fint i flera år. :)

Jag har funderat på en sådan, men tror det kommer bli prassligt och halt (speciellt på snö). Sen vill jag kunna öppna mitten och/eller ingången, samt fästa golvet i de avsedda fästena.

Det blir för mycket mek, så jag väntar tills jag har råd med ordentliga grejer =)
 
Jula fotogenvärmare

Ok, jag har nu sovit ute i påsk i en Varanger 8-10 kåta (med innertält och golv) och har haft Julas fotogenvärmare 2200 W som värmekälla. Betyget blir klart godkänt. Köpte brännaren för 300 lappen och för den slanten så är den otroligt prisvärd. Vi stängde topplocket och då fick vi 26 grader varmt i kåtan med -10 grader utanför. När vi skulle sova så öppnade vi upp så vi fick god ventilation och då hade vi ca 5 grader i golvnivå och runt 15 nån meter upp. Tanken på 6 liter skulle räcka i ca 20 timmar, men jag uppskattar att 12 timmar på full effekt är mer realistiskt.
En svag fotogenlukt fanns i tältet, men inte så det störde, det finns säkert de som t.o.m. gillar lukten?
En liten film om turen finns här:
https://www.youtube.com/watch?v=12Jm0P_Ojc4
 
Ok, jag har nu sovit ute i påsk i en Varanger 8-10 kåta (med innertält och golv) och har haft Julas fotogenvärmare 2200 W som värmekälla. Betyget blir klart godkänt. Köpte brännaren för 300 lappen och för den slanten så är den otroligt prisvärd. Vi stängde topplocket och då fick vi 26 grader varmt i kåtan med -10 grader utanför. När vi skulle sova så öppnade vi upp så vi fick god ventilation och då hade vi ca 5 grader i golvnivå och runt 15 nån meter upp. Tanken på 6 liter skulle räcka i ca 20 timmar, men jag uppskattar att 12 timmar på full effekt är mer realistiskt.
En svag fotogenlukt fanns i tältet, men inte så det störde, det finns säkert de som t.o.m. gillar lukten?
En liten film om turen finns här:
https://www.youtube.com/watch?v=12Jm0P_Ojc4

Se där. Hela 26 grader =)
Verkar som att syntetduken håller in värmen bättre än bp-duken.

Bra att du delar med dig =)
 
Ok, jag har nu sovit ute i påsk i en Varanger 8-10 kåta (med innertält och golv) och har haft Julas fotogenvärmare 2200 W som värmekälla. Betyget blir klart godkänt. Köpte brännaren för 300 lappen och för den slanten så är den otroligt prisvärd. Vi stängde topplocket och då fick vi 26 grader varmt i kåtan med -10 grader utanför. När vi skulle sova så öppnade vi upp så vi fick god ventilation och då hade vi ca 5 grader i golvnivå och runt 15 nån meter upp. Tanken på 6 liter skulle räcka i ca 20 timmar, men jag uppskattar att 12 timmar på full effekt är mer realistiskt.
En svag fotogenlukt fanns i tältet, men inte så det störde, det finns säkert de som t.o.m. gillar lukten?
En liten film om turen finns här:
https://www.youtube.com/watch?v=12Jm0P_Ojc4

Trevlig film! Testade kolbullar i Arbrå i Hälsingland förra vintern och det var riktigt smaskigt!
 
mittstången gick av!

Efter ett kraftigt snöfall så gick mittstången av, som tur var vi inte i kåtan när det inträffade.
Går det att byta ut en sektion på stången eller måste man köpa en helt ny stång?
 
Efter ett kraftigt snöfall så gick mittstången av, som tur var vi inte i kåtan när det inträffade.
Går det att byta ut en sektion på stången eller måste man köpa en helt ny stång?

Såvitt jag vet är det ny stång som gäller.

Kostar 560kr har jag för mig (för en 7a). Finns prislista på tentipis hemsida (samma sida där du finner adventure-katalogen) .
 
Efter ett kraftigt snöfall så gick mittstången av, som tur var vi inte i kåtan när det inträffade.
Går det att byta ut en sektion på stången eller måste man köpa en helt ny stång?
Jag skulle skaffa en ny mittstång som är för storleken större än den kåta du har, dvs. som är grövre i diameter och godstjocklek, och kapa ner längden. Det började jag med efter att både vind och snö tagit orginalmittstången. Mycket mer stabilt. Men stor tyngd från snö klarar inte mittstångskåtor med alustång. Är stången riktigt grov, kan duken istället dras isär. T.ex stor skillnad mellan dukarnas tjocklek i Venors och Tentipis bomull/polykåtor.

/
Angående isolering så isolerar bomull/polyduken bättre än syntetduken. Jag kan jämföra mellan min kåta i bomull/poly med en kamrats som har en från Helsport. Däremot verkar isoleringen bli bättre med syntetduk + innertält, än bara bomullsduken.

Raskesven
 
Väldigt liten. Påminner om min "pelletsbrännare" från Glembrings som jag eldar mest en- och videpinnar i under fjällturer sommartid. Fungerar troligen ganska bra, men det där med att den "brinner" flera timmar på en laddning, tja, kanske det men då blir det inte mycket värme. Om välgjord kan den och likartade produkter dock vara en möjlighet för sommarturerna.

Raskesven
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.