Tältfunderingar

Slå till på ett HB black label även om det kostar.
Hilleberg höjer priserna varje år.
Första gången jag tittade på ett Saivo så kostade det 8000 kr.
Då hade jag inte sådana pengar och tyckte det var absurda pengar för ett tält.
Andra gången jag tittade på det och hade råd med det kostade det 19200 kr
men var slutsålt globalt.
Jag tvekade ändå för jag ville ha en absid som var lite större för det priset.
När det väl kom hade HB uppgraderat det med en extra stång som gjorde den ena absiden lite större och höjt priset till 22100 kr.
Visst en extra stång och lite mer duk motiverar inte riktigt prishöjningen från 19200 till 22100
men jag fick vad jag önskade med uppgraderingen.
Jag köpte det ändå direkt när det fanns tillgängligt.
Månader efter att jag köpt det steg priset till 23600 kr utan att de gjort något alls på tältet.
Har Hilleberg ett tält som passar dina behov perfekt så vänta inte med att slå till.
Väntar du så blir det bara dyrare.
Sedan är det så klart hur ofta du tänker dig använda tältet.
Tänker du dig att du skall ut och tälta på semestern så är det slöseri med ett Hilleberg tält.
Tältet är mitt hem och jag vill inte ha utgiften av ett nytt tält vart 5e år.
Jag vill ha bra ventilationsmöjligheter utan att öppna dörrarna i oväder.
Inte bara sidoventiler eller bara takventiler; jag vill ha båda.
Utöver att jag har köpt ett slitstarkt tält så gör jag allt för att förlänga livslängden på det.
Byggplast på marken så att varken smuts eller väta når tältet underifrån. Footprint på tältet
ifall jag missat städa bort något så att det går hål på plasten. Innertältgolv som skyddar ovansidan av tälgolvet från att jag kryper omkring. Givetvis en tarp över tältet så jag alltid har ett torrt och rent tält att packa ihop.Men det är hur jag gör och jag använder lådcykel som transport och inte ryggsäck. Ryggsäck använder jag bara korta sträckor när det är omöjligt att putta lådcykeln längre.
Black Label skulle i mitt fall bli ett staika istället för allak som jag funderat på. Vilka skillnader är det egentligen på de två tälten?
Ja prisutvecklingen har verkligen varit spikrakt uppåt. Kanske planar den ut nu?
Försöker också vara rädd om mina tält. Alltid använt footprint på mitt enan. Tarp har jag faktiskt funderat på de gånger man tältar nära bilen och det regnar. Skulle ju höja komforten ordentligt och mindre bök att torka ett blött tält efteråt.

De som rear HB gör det för sista gången då får de inga nya att sälja mer.

Outlet med små defekter har ju ingen betydelse om du inte ska sälja snart igen och du har ju öppet köp även om de bökar med dig även då dvs de försöker att få dej köpa något annat ist så gör ju inga seriösa firmor de gör ju bra tält för de med starka muskler som vill ha expeditionstält
Det som var HS är nu Barents i princip samma typ av tält som HB fast minst 10% billigare du kan titta på andra märken som MSR exp modeller eller exped men då får du köpa från tex Bergfrunde.de eller andra i EU.
Finns ju även lätt beg som kan vara ett bra köp köp då på plats då tex Blocket blivit helt kaputt tog över 30 d mot 3 innan de svarar på klagomål går varken att chatta eller ringa utan de vill ha ränta + avg för att få åter dina pengar om du råkar ut för bedragare.
Bor du Stockholm eller Göteborg tex ska det inte vara några problem med att hitta beg ock handla på plats.
Barents ska jag kolla in. Någon särskild modell som du tror kan passa mig?

Skulle kunna tänka mig begagnat men då ska det vara rejält mycket billigare än nytt och som du säger finnas möjlighet att titta på plats.

"De som rear HB gör det för sista gången då får de inga nya att sälja mer."

Köpte faktiskt ett Hillebergtält på Outnorth med 25% rabatt våren 2019.
Möjligt att Outnorth missade att undanta Hilleberg från kampanjen de hade då.

Så det har faktiskt hänt minst en gång att Hilleberg funnits på rea :)

Jag köpte också mitt enan på en sådan rea men vad jag förstår så verkar det vara undantaget på alla kampanjer numera.

Skulle hellre köra allak 3 om du ska gå på ett tungt HB tält.

3 är ungefär lämpligt för 2 vuxna med lite utrustning, men 3 vuxna skulle vara väldigt trångt.
Allak 3 har jag också funderat på men då blir det än tyngre och besvärligare att hitta tältplatser vilket faktiskt är av stor betydelse. Så mycket enklare att hitta en bra plats för ett enmans än ett stort fyrmanna.

Jag köpte där för många år sedan. Defekt på innertältet, ej funktionsnedsättande. Har fortfarande inte listat ut vad defekten egentligen består i. Största nackdelen är kanske att man inte får välja färg, utan det blir det som finns.
Då kanske det ändå finns lite hopp om att kunna köpa ett sådant utan att bli missnöjd.

Just ja, färg på tältet. Hur resonerar ni när det gäller färg? Hilleberg har ju tre olika färger.

Black Label skulle i mitt fall bli ett staika istället för allak som jag funderat på. Vilka skillnader är det egentligen på de två tälten?
Staika är ju Black Level, så kraftigare och starkare vävar genomgående, kraftigare linfästen och markspik (Y-peg vs V-peg), 10mm stänger istället för 9mm, myggnät i ventiler mm. En annan skillnad är att Staikas liggbredd är 140cm genomgående vs Allak 2 med 130-120cm vilket ger lite mer plats i Staika.

Aktuellt

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 9 kommentarer
Ja vikten är besvärande. Men det kanske är priset man får ta om det ska vara bekvämare? Durston var intressant. Hur skulle du säga att det står sig mot allak när det gäller ventilation, komfort under kallare nätter och att slå upp?
Inte använt Allak men använde min 2P X-Dome med solid inner några nätter på sommaren och stortrivdes. Otroligt lätt och snabbt att sätta upp och kändes som ett slott fast vi var två stycken. Gott om möjligheter att göra det ännu mera 'stormsäkert'. Planerar att ta med det till Padjelanta under sommaren.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips