Tälta vid denna ö?

Tänkte bege mig ut i sommar på en ensampaddling och har en fundering kring en ö där jag planerar att tälta, tänkte i fall någon här vet om det går att tälta där? Se bilden har ringat in den ön där jag tänkte tälta. Den ligger precis ost Stora Mörskäret och Stora Mörskäret ligger öster om Granholmen (som är rätt så stor) och Granholmen ligger söder om Möja (hoppas det är begripligt). Hoppas någon har vetskap om det;-)

Bilagor

• Skärmavbild 2015-05-10 kl. 17.10.06.jpg
    Skärmavbild 2015-05-10 kl. 17.10.06.jpg
    32 KB · Visningar: 1,394

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Har du kollat satellitbilderna? Ser ut som klippor och träd. Ta med en hammock också så har du fler chanser.

Ser klippigt ut på ortofotona på http://kso2.lantmateriet.se/ ön heter Lilla Mörskäret. I området finns en hel del tältmöjligheter på de större öarna i naturreservatet Storö-Bockö-Lökaö.

Thure

Tack jo jag är medveten om att det finns en uppsjö tältmöjligheter i Storö-Bockö-Lökaö naturreservat men jag kommer ha paddlat tillräckligt långt den dagen jag kommer till Lilla mörskäret. Dagen efter den hade jag tänkt att spendera med att utforska naturreservatet lite mera ordentligt snirkla runt lite överallt där.

Det slog mig precis att rubriksättningen är rätt rolig - Tälta VID denna ö". Hur gör man det egentligen? Att tälta PÅ en ö förstår jag, men att tälta VID... ;-)

Det är ganska mycket hus och båtar i det området vilket jag ogillar personligen men det är klart det går att tälta där. Det går ju att tälta var som helst nästan om man kan tänka sig att ligga på (platt) sten. Speciellt om man bara är en person som ska ligga, svårare att hitta en tillräckligt stor platt plats för flera. Om det blåser mycket kan du tälta i viken som är ca en kilometer öster om din tänkta plats men den är fullproppad med båtar. Om du paddlar längre österut ca en halv mil genom "kanalerna" får du vara mer i fred, Ytter-sillö är riktigt läcker och även stor så där kan du garanterat hitta en trevlig plats var vinden än kommer från.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips