Tälta i åskväder

I helgen var jag och en kompis ute och tältade i Bogesundsområdet, något som för övrigt kan läsas om på min hemsida, klicka på nedanstående länkar.
http://skogstur.se/?p=2105
http://skogstur.se/?p=2111

Som några av er säkert vet så drog det in ett fruktansvärt åskväder över Stockholm på natten mellan lördag och söndag, det var inte kul att ligga i tält då kan jag upplysa er om, riktigt otäckt. Hur pass säkert/osäkert är det att ligga i ett tält egentligen. Jag har ett tunneltält och det är inga pinnar som sticker ut, så jag inbillar mig att det är ganska säkert, har jag fel?
 

Bilagor

  • Anders1.jpg
    Anders1.jpg
    108.3 KB · Visningar: 2,419
Blixten går ju nerifrån och upp och väljer en våt, lätt väg. Tält fungerar inte som bilar. Blixtbrännskador gör ingen glad om man överlever.
Jag skulle avråda.
Bra det gick väl.
 

Men ofta när man väl befinner sig på fjället har man inte så mycket att välja på. Alla som vandrade i trakterna av Jämtlandsfjällen runt v. 30 kan skriva på det påståendet. Det åskade åt alla håll och kanter flera gånger om dagen. Själv gick jag mot högsta punkten ovanför Ekorrpasset precis när ett åskväder tämligen oannonserat drog in rakt emot mig. Där var det inte tal om att söka skydd, för det fanns inte på kilometers avstånd, bara flakt stenskravel kilometer framåt och bakåt. Vad gör man i det läget? Själv knallade jag på så snabbt jag kunde och hoppades på det bästa...
 
Direktträff

av blixt överlever man inte. Det man kan bli skadad av är sekundära strömmar orsakade av olika potential i olika delar av kroppen. Kor är utsatta eftersom deras ben är så spridda på marken. Stå på ett ben är bättre än att stå på två. Gummistövlar liggunderlag och liknande isolerar och kan göra stor skillnad.

Bil är förstås bättre än tält.
Hus bättre än bil enligt artikeln ovan men bil innebär en Faradays bur och gummidäcken isolerar så jag tror faktiskt att bil är säkrare än i varje fall mindre hus.

Tog hand om några som tältat på en skärgårdsö för ca 20 år sedan när jag var läkare på en akutmottagning. De hade brännskador efter blixturladdningar där man såg tydligt var strömmen gått in respektive ut via huden. De var rätt spaka efter den upplevelsen.

Thure
 
Det jag har lärt mig är att man ska sätta sig ned på huk med fötterna tätt ihop när åskan går över huvudet - både när man är ute och i tältet. Detta för att undvika brännskador vid eventuella sidourladdningar och när strömmen leds i jorden, vilket tydligen kan ske flera hundra meter från själva nedslaget. En direktträff behöver man inte oroa sig för, dels är sannolikheten låg, dels kommer man aldrig att fatta vad som hände eller att lida av den... ;-)
Jag skriver under på att man känner sig spak när ett åskväder drar fram över tältet eller över skallen när man är på kalfjället. Frågan är om åskväder blivit vanligare i fjällen? Jag minns inte riktigt åskan som en standardingrediens längre tillbaka, men de senare åren känns det som att man får ett eller annat åskväder varje tur. Jag har gått tre turer i år - den första var åskfri, den andra bjöd på två rejäla åskväder och den tredje på ett rejält dunder plus ett lindrigare.
Det värsta jag upplevt var för några år sedan när vi paddlade ned för Taavaätno och Lainio - totalt tolv åskväder på tio dagar. Det var lätt att hålla sig för skratt.
 
Har också fått lära mig det Mats, och i den positionen med sulorna ihop satt jag flera gånger om senaste turen. Man är inte så kaxig när tiden mellan blixt och brak börjar krympa till ingenting alls. Som tur är kunde jag hålla mig intill kanten av ett litet fjäll så förnuftet sa att det var lugnt.

Hagelbollarna i huvudet däremot, Aj!
 
Nu fungerar ju inte heller bilar som bilar tidigare, så bilar rekommenderas inte längre

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5923999

Det har alltid varit bättre att vara inomhus vid åskoväder men har man inget annat val så borde bilen vara ett relativt bra val.. så tänker jag iaf..

Och när man väljer tältplats känns det ju bättre att hitta någon slags dal eller liknande att tälta i så man inte tältar högst upp på ett kalfjäll.. tält i övrigt är nog inget bra skydd oavsätt modell...
 
Senast ändrad:
Paddling och snabba uppdykande åskväder är ingen bra kombination. Eftersom jag alltid har torrdräkt lägger jag mig på rygg i havet och flyter för skulle det bli sidourladdningar så vandrar energin över det våta skalet och potentialen blir ganska lika åt alla håll.

Dyka i åskväder har jag gjort många gånger, bara man kopplar loss kabeln till dykartelefonen och hänger den i sjön är det lugnt men jösses vilka tryckvågor blixten genererar när den slår ner i vattnet.


Seobserver, urladdningarna går åt båda håll beroende på vilken potential molnet har.
 
Det låter som att du har bra koll på hur man ska tänka kring laddningar osv Teknikern.

Bra tips kring situationer på havet men hur hade du tänkt på kalfjället?
 
Högspänning, ström och potentialutjämning kan jag en hel del om, jag började med el när jag var 6-7 år nånstans så det har ju blivit en hel del genom åren.

Kalfjället, ja man håller sig ifrån bäckar och högre partier och håller sig så lågt ner som bara är möjligt. Huvudsaken är ju att potentialen mellan alla kroppsdelarna hålls så lika det går så egentligen ska man ligga ner i ett dike eller ett lågt område.

Här hos mig skulle dock detta inte funka då jag bor på en vattenförande ås med högt järnmalmsinnehåll så när blixten laddar ur nånstans i närheten slår det ljusbågar runt-över och mellan fötterna och andra grejer i verkstan med ett sprakande. Inget farligt alls då allt har samma potential, det känns inte ens men många är dom som nästan fått byta kallingar som varit med om fyrverkeriet här. Inte ens djuren märker av det för allt har samma laddning ungefär.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 141
Kornelia Tälta med nyfödd Allmänt om friluftsliv 13
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
Johes Vägnära tältplats och myggläge (2020) kring Ramundberget Allmänt om friluftsliv 4
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
Angode Tälta - Utan camping Allmänt om friluftsliv 4
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
Thunder91 Tälta i Jotunheimen Allmänt om friluftsliv 9
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
Perplex Tälta i björnrik terräng Allmänt om friluftsliv 8
filipjonsson Tälta sydöstra Skåne? Allmänt om friluftsliv 7
Still Alive Tälta i djup snö Allmänt om friluftsliv 4
Fabrikörn Straff för att tälta i naturreservat? Allmänt om friluftsliv 81
Naturmullen Tälta ute på isen? Risker, tankar och frågor! Allmänt om friluftsliv 16
bombuspolaris Regler för att tälta i "skogen"? Allmänt om friluftsliv 234
anders71 Tälta i Lysekil? Allmänt om friluftsliv 1
Nitsson Plocka blåbär och tälta söder om Vättern Allmänt om friluftsliv 7
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
easker Tälta i Stockholm? Allmänt om friluftsliv 10
blappobla Tälta nära bilvägar kring Sognefjorden? Allmänt om friluftsliv 5
Awe101 Skogsområden i Skåne för att tälta med eld och dyl Allmänt om friluftsliv 11
AgnetaG Tälta i fjällen med hund - björn? Allmänt om friluftsliv 14
Escodobe Tälta på Gotland Allmänt om friluftsliv 2
AnteÅ Snorkla o tälta runt Härnösand Allmänt om friluftsliv 0
suzett85 Tälta kring linköping Allmänt om friluftsliv 5
miksjo Tälta på toppen av keb på vintern? Allmänt om friluftsliv 31
jessica hjelmhagen Tälta i Göteborgstrakten Allmänt om friluftsliv 2
miaz tälta i frankrike? Allmänt om friluftsliv 1
majsofi Tälta med spädbarn? Allmänt om friluftsliv 7
Anna86 Tälta på västkusten Allmänt om friluftsliv 4
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...