Tälta i åskväder

Jag hörde också någon historia om att blixten träffat ett tält i jämtlandsfjällen för ett antal år sen. Visserligen inte någon förstahandsinformation, men jag har hört att det hänt!
 
P.g.a. influensen skulle jag säga att risken är mångdubbelt större i ett ryggåstält jämfört med ett lågt tunneltält. Detta eftersom tältstängerna ser ut som de gör. Framför allt ute på ett fält. Det är rimligen säkrare att vara inne i tunneltältet (på liggunderlag och kanske torrt under tältet) än att stå utanför. Iaf ur nedslagssynpunkt och stegspänningssynpunkt. har man ingen annan given plats att ta vägen (bil, mast eller ordentligt hus) så skulle jag stanna i tältet.
 
Någon gång under ett rejält åskväder har jag dragit ur tältbågen (1-manstält) under en stund. Det går ju i allmänhet ganska raskt för ovädret att dra vidare...
 
Hur menar du att det hjälper Akklokk? Kollade ThureBs länkar 1 440 000 aåsk och dör. 94 000 om åska, död och tält. dock efter att ha kolalt de första 20-30 träffarna så handlar ingen om någon som dött i tält utan behandlats i tält efteråt o.dyl. Ett nedslag i nån form av campingtält som började brinna. Där kan det t.ex. funnits en TV-antenn kan man tänka och definitivt högre än friluftstält. Ingen skadades där för övrigt. Var och en blir salig på sin tro. Själv har jag sovit mig igenom flera åskväder i mitt tält utan att oroas.
 
En av de

första träffarna:

"Åtta byggnadsarbetare dödades när en blixt slog ned i deras tält nordost om Johannesburg i Sydafrika, enligt polisen i provinsen."

Detta var i november 2013. För övrigt handlar nästan alla träffarna om Bråvallaåskvädret i somras.

Thure
 
Intressant tråd. Råkade själv ut för ett rejält åskoväder nyligen i Rogenområdet där jag inte ens hunnit slå läger för dagen. Blev sittandes med regnponchon i en sänka i 2 1/2-timme när "Tors vrede" (eller är det glädjetjut) började visa sig på sitt mest aggressiva sätt och vis. Herrejävlar vilken terror och vad liten man känner sig under dessa omständigheter, särskilt som det var under en solotur (ingen att kivas med) och åskhelvetet till synes aldrig gav med sig, utan föreföll studsa mellan bergväggarna - där tiden mellan blixt och knall ibland var noll och intet.

Men oj så mäktigt det kan vara att uppleva naturens krafter så nära och tydligt.
 
Missade den ThureB. men det verkar ju heller inte vara ett fjälltält direkt?

Akklokk, vad har du för tält? Inte ett tunneltält för då kan den knappast mynna i brösthöjd? Att ligga med en tältduk direkt på sig verkar ju lite konstigt tycker jag. Men det är bara jag.
 
Helsport Ringstind SL, tja det kanske är i maghöjd, vad vet jag? Och ja, helt behagligt är det ju inte. Men kortvarigt och avgjort trevligare än att grillas av en blixt .... ;)
 
Oväder över scoutläger

I måndagseftermiddag drog ett kraftigt oväder över scoutlägret DUST 2014 i Ösjönäs, Tiveden. Ett antal ledare och funktionärer sökte skydd mot det intensiva regnet i ett stortält 6 x 10 m. När en kraftig stormby drog fram befarade flera av personerna i tältet att det skulle lyfta (trots kraftig förankring i marken) och tog tag i stålställningen. Det skulle de inte ha gjort för samtidigt slog en blixt ner i den intilliggande sjön Stora Trehörningen. Sekundärt fick de som höll i stängerna kraftiga smällar och flera hade kvarstående darrningar och kramper i händer/armar. Fyra personer fick åka till sjukhus varav ett par fick kvarstanna över natten. En berättade att man hållit koll på blodtryck och EKG samt tagit blodprov. Han blev inte "utsläppt" förrän värdena återgått till det normala.
En annan som inte hållit i någon stång, men väl stått barfota nära en, hade motsvarande darrningar i vaden och foten och ett svart "utgångshål" under fotsulan. Läkaren hade sagt till honom att han inte behövde tänka på preventivmedel på en tid.
Övriga personer i tältet (som varit längre från stålställningen) hade inte upplevt något obehag.
Med all tydlighet är SMHI:s rekommendation att man ska hålla sig mitt i tältet (så långt borta från metallbågar som möjligt) helt riktig. Tält med glasfiberbågar bör i så fall vara säkrare vid åska, än om de har metallbågar.

Morgonen efter hittade vi en ilandfluten gädda på stranden. Den hade stora yttre skador och var "nästan färdiggrillad". Med all tydlighet var den blixtdödad.

Dagen efter ringde min son, nyss hemkommen från en vandring på Kungsleden. Han berättade att de överraskats av ett åskväder mellan Abiskojaure och Alesjaure. Blixten hade slagit ner strax framför hans flickvän som gick först med en gåstav (metall). Även här hade blixten "gått vidare" och hon hade darrningar i handen/armen i flera timmar efteråt.

/Thor
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
Kornelia Tälta med nyfödd Allmänt om friluftsliv 13
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
Johes Vägnära tältplats och myggläge (2020) kring Ramundberget Allmänt om friluftsliv 4
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
Angode Tälta - Utan camping Allmänt om friluftsliv 4
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
Thunder91 Tälta i Jotunheimen Allmänt om friluftsliv 9
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
Perplex Tälta i björnrik terräng Allmänt om friluftsliv 8
filipjonsson Tälta sydöstra Skåne? Allmänt om friluftsliv 7
Still Alive Tälta i djup snö Allmänt om friluftsliv 4
Fabrikörn Straff för att tälta i naturreservat? Allmänt om friluftsliv 81
Naturmullen Tälta ute på isen? Risker, tankar och frågor! Allmänt om friluftsliv 16
bombuspolaris Regler för att tälta i "skogen"? Allmänt om friluftsliv 234
anders71 Tälta i Lysekil? Allmänt om friluftsliv 1
Nitsson Plocka blåbär och tälta söder om Vättern Allmänt om friluftsliv 7
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
easker Tälta i Stockholm? Allmänt om friluftsliv 10
blappobla Tälta nära bilvägar kring Sognefjorden? Allmänt om friluftsliv 5
Awe101 Skogsområden i Skåne för att tälta med eld och dyl Allmänt om friluftsliv 11
AgnetaG Tälta i fjällen med hund - björn? Allmänt om friluftsliv 14
Escodobe Tälta på Gotland Allmänt om friluftsliv 2
AnteÅ Snorkla o tälta runt Härnösand Allmänt om friluftsliv 0
suzett85 Tälta kring linköping Allmänt om friluftsliv 5
miksjo Tälta på toppen av keb på vintern? Allmänt om friluftsliv 31
jessica hjelmhagen Tälta i Göteborgstrakten Allmänt om friluftsliv 2
miaz tälta i frankrike? Allmänt om friluftsliv 1
majsofi Tälta med spädbarn? Allmänt om friluftsliv 7
Anna86 Tälta på västkusten Allmänt om friluftsliv 4
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.