Tälta i åskväder

Haha, det låter intressant, tack för svar :)

På den plats jag befann mig senast när åskan kom precis rakt över mig var terrängen smått kuperad, tänk små åsar med mindre tjärnar emellan, säg 20 meters höjdskillnad mellan topparna på åsarna och vattennivån i de flesta av tjärnarna. I var och varannan sänka rann det små bäckar. Nedför det fjäll jag valde att gå intill rann det även smältvatten, som givetvis sökte sig ned till de lägsta punkterna på vägen ner i tjärnarna.

Jag blir därför intresserad av hur man ska tänka kring tjärnar och bäckar, hur pass gott avstånd till dessa skulle du säga är klokt? Jag valde en sänka där smältvattnet rann förbi 5-6 meter ifrån mig och jag hade minst 10 meter brant både framför och bakom mig. Jag tänkte att prio ett förmodligen är att jag blir den lägsta punkten i min direkta närhet. Jag har hört tidigare att man ska akta sig för vatten men av någon anledning reflekterade jag inte över den lilla bäcken. Klokt val eller borde jag valt en plats som inte har vatten så pass nära?

Svårt att svara på kanske men gör jättegärna ett försök, jag lyssnar så gärna.
 
Jag vet inte om jag förstår, några säger att det bästa är att sprida ut kroppsdelar/yta i markkontakten för att få jämna potentialer, någon sa att det är bättre att stå på ett ben och en annan på huk med fötterna ihop. Någon som vågar sig på ett final call om vad som är att rekommendera? :)
 
Intressant tråd, jag som är livrädd för åskväder även när jag är tryggt hemma...jag har bara en gång upplevt ett åskväder i fjällen. Jag befann mig uppe på en höjd ovanför trädgränsen och ställde ryggsäcken med stavorna vid sidan av och gick ner i huk som jag har läst om man ska göra (rätt obekväm), räknade mellan blixten och bråket. Tack och lov var det en bit bort. Men egentligen hade jag velat att vika ut mitt äggkartongs underlag och lägga mig platt på den. Hade det varit så fel? Ska om 2 veckor ut...
Mvh Veni
 
Högspänning, ström och potentialutjämning kan jag en hel del om, jag började med el när jag var 6-7 år nånstans så det har ju blivit en hel del genom åren.

Kalfjället, ja man håller sig ifrån bäckar och högre partier och håller sig så lågt ner som bara är möjligt. Huvudsaken är ju att potentialen mellan alla kroppsdelarna hålls så lika det går så egentligen ska man ligga ner i ett dike eller ett lågt område.

Här hos mig skulle dock detta inte funka då jag bor på en vattenförande ås med högt järnmalmsinnehåll så när blixten laddar ur nånstans i närheten slår det ljusbågar runt-över och mellan fötterna och andra grejer i verkstan med ett sprakande. Inget farligt alls då allt har samma potential, det känns inte ens men många är dom som nästan fått byta kallingar som varit med om fyrverkeriet här. Inte ens djuren märker av det för allt har samma laddning ungefär.

Är inte potentialskillnad och elektrisk spänning samma sak?
Och har alla dina verktyg samma potential finns inte någon späningskillnad och då borde det väl inte bli några överslag/ljusbågar heller?
Jag hänger inte med på ditt resonmang men elläran är kanske för många år bort i minnet för mig...
Kan du utveckla lite?

/Patrik, nyfiken
 
Jag vet inte om jag förstår, några säger att det bästa är att sprida ut kroppsdelar/yta i markkontakten för att få jämna potentialer, någon sa att det är bättre att stå på ett ben och en annan på huk med fötterna ihop. Någon som vågar sig på ett final call om vad som är att rekommendera? :)
Nej, man ska inte lägga sig ned, att sprida sådana råd är oansvarigt. SMHI har en bra sammanfattning här om hur man ska tänka:

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/skydd-mot-blixten-1.4618
 
Jag kollade upp det efter att nästan blivit träffad när jag var uppe i fjällen.

Man skall gå ur tältet och som folk sagt sitta med fötterna intill sig.
 
I helgen var jag och en kompis ute och tältade i Bogesundsområdet, något som för övrigt kan läsas om på min hemsida, klicka på nedanstående länkar.
http://skogstur.se/?p=2105
http://skogstur.se/?p=2111

Som några av er säkert vet så drog det in ett fruktansvärt åskväder över Stockholm på natten mellan lördag och söndag, det var inte kul att ligga i tält då kan jag upplysa er om, riktigt otäckt. Hur pass säkert/osäkert är det att ligga i ett tält egentligen. Jag har ett tunneltält och det är inga pinnar som sticker ut, så jag inbillar mig att det är ganska säkert, har jag fel?

Du kan räkna med att du är ungefär lika säker i tältet som om du går/står på samma ställe, så när du sätter upp tältet, tänk på de vanliga råden för säkerhet i åskväder, undvik höjder, höga träd, stora öppna ytor och så vidare.

Slå gärna upp tältet under en kraftledning, då går blixten i ledningen, med överslag ner i närmaste stolpe, så slå upp tältet mitt mellan två stolpar.
 
Angående tältning

I SMHIs råd ingår:

"- Vid tältning under åskväder bör man sitta mitt i tälten och med hopdragna ben."

Liggunderlag under borde inte vara nån nackdel.

Har man tältkåta med metallmittstång skulle jag ställa stången lite offset och vistas i mitten av det större området mellan stång och tältduk.

Thure
 
Väldigt vad många förslag på vad man skall göra. Svaret är enkelt, den slår inte ned. 10 000 tals människor tältar varje sommar, är det någon som någonsin hört talas om att blixten slått ned i ett tält?

Hur sitter ni i bilen när ni är ute och kör?
 
Tog hand om några som tältat på en skärgårdsö för ca 20 år sedan när jag var läkare på en akutmottagning. De hade brännskador efter blixturladdningar där man såg tydligt var strömmen gått in respektive ut via huden. De var rätt spaka efter den upplevelsen. Thure[/QUOTE sa:
OK, missade detta inlägg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
Kornelia Tälta med nyfödd Allmänt om friluftsliv 13
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
Johes Vägnära tältplats och myggläge (2020) kring Ramundberget Allmänt om friluftsliv 4
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
Angode Tälta - Utan camping Allmänt om friluftsliv 4
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
Thunder91 Tälta i Jotunheimen Allmänt om friluftsliv 9
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
Perplex Tälta i björnrik terräng Allmänt om friluftsliv 8
filipjonsson Tälta sydöstra Skåne? Allmänt om friluftsliv 7
Still Alive Tälta i djup snö Allmänt om friluftsliv 4
Fabrikörn Straff för att tälta i naturreservat? Allmänt om friluftsliv 81
Naturmullen Tälta ute på isen? Risker, tankar och frågor! Allmänt om friluftsliv 16
bombuspolaris Regler för att tälta i "skogen"? Allmänt om friluftsliv 234
anders71 Tälta i Lysekil? Allmänt om friluftsliv 1
Nitsson Plocka blåbär och tälta söder om Vättern Allmänt om friluftsliv 7
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
easker Tälta i Stockholm? Allmänt om friluftsliv 10
blappobla Tälta nära bilvägar kring Sognefjorden? Allmänt om friluftsliv 5
Awe101 Skogsområden i Skåne för att tälta med eld och dyl Allmänt om friluftsliv 11
AgnetaG Tälta i fjällen med hund - björn? Allmänt om friluftsliv 14
Escodobe Tälta på Gotland Allmänt om friluftsliv 2
AnteÅ Snorkla o tälta runt Härnösand Allmänt om friluftsliv 0
suzett85 Tälta kring linköping Allmänt om friluftsliv 5
miksjo Tälta på toppen av keb på vintern? Allmänt om friluftsliv 31
jessica hjelmhagen Tälta i Göteborgstrakten Allmänt om friluftsliv 2
miaz tälta i frankrike? Allmänt om friluftsliv 1
majsofi Tälta med spädbarn? Allmänt om friluftsliv 7
Anna86 Tälta på västkusten Allmänt om friluftsliv 4
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.