Tält till familj

Hej,
Idag har vi ett 3manna tält som är 3 säsongs men det är inte något känt märke och inskaffades för att se vi hade intresse för tältande. Vilket vi har!
Nu tittar jag på tält som hilleberg nalle 4gt inför sommarens fjällvandring men även att vi ska ha ett tält som vi kan vårda och ha under lång tid.

Nu framstå jag som galen i min mans ögon och tydligen våra vänner. Inte kan en lägga så myrket pengar på ett tält. Kanske jag är galen men jag kommer inte på några bra argument. Kan jag få hjälp med det?

Sen om någon har något bättre tips på tält för 4 personer och ev. Hund vore det uppskattat.

Tack för hjälpen Victoria
 
Skaffa ett tvåmanna hillebergstält som komplement till det 3 manna så får ni fler möjligheter då barnen ska på egna äventyr eller vägrar följa med.
 
Keron 4 GT

Om ni bara vill ha ett tält skulle jag föreslå ett Keron 4GT. Tyvärr dyrare men då får ni utrymme för både hund och packning i absiderna. Utrymmet i sovdelen lär gå åt till er 4:a. Sedan är ju frågan om man verkligen måste gå på det dyraste märket som finns, det borde finnas ett antal andra alternativ.
 
Keron 4 har fungerat mycket bra som familjetält för oss i många år, både på kalfjället och på sommarstugegräsmattor. Två ingångar, bra takhöjd, lätt att sätta upp. Golvytan är i princip kvadratisk så man kan fritt välja "sov-riktning" beroende på markens beskaffenhet/lutning.
 
Kan bara hålla med om att Hilleberg Keron 4GT är ett fantastiskt familjetält. Tältet är väldigt komfortabelt, bra ventilerat och det klarar kondens på ett bra sätt.

Det kommer att följa familjen länge och fastän barnen växer och det kanske senare bor en hund i absiden, så finns det gott om plats för alla.

Mina barn är uppvuxna i ett sådant och de älskar fortfarande att tälta. Viktigare är att min fru fortfarande är positivt inställd till att bo i tält. Hela familjen får god plats i absiden när det är ruskväder ute.

Dyrt? Inte alls om man argumenterar på rätt sätt :)

Om bägge barnen är under 16 år, så kostar för medlemar 2 vuxna och 2 barn 840 kr/ natt i STF Singi Fjällstuga i mitten på juli. Det priset är billigt för en övernattning för 4 personer. Hotell/motell/stuga i andra sammanhang kommer att kosta betydligt mer och STF lär nog inte sänka priserna i framtiden. Så 840 kr/ natt är förmodligen ganska lågt räknat.

Ett Hilleberg Keron 4 GT kostar 13300 kr i dagsläget och det blir inte billigare med åren. Tältet är då avskrivet efter: 13300/840 = 16 nätter. Visst är 16 nätter i fjällstuga ett trevligt minne för familjen, men det är 16 nätter i ett bra tält med. Skillnaden är att efter 16 övernattningar så är Hillebergtältet kvar och ser knappt använt ut och kommer att hålla i många år till.

Om man istället väljer att sälja tältet när det sen är begagnat, så får man om man räknar mycket lågt lätt tillbaka hälften av pengarna, dvs. 13300/2 = 6650 kr. Tältet kan då alltså avskrivas redan efter 8 dagar.

Nu kan det förstås argumenteras att ett ännu billigare tält minsann kan vara bra det med och kan avskrivas ännu snabbare. Här tror jag att snålheten lätt bedrar visheten. Om min fru skulle ha haft en enda miserabel natt i tältet, så skulle med stor sannolikhet hela avskrivningsplanen falla. Barnens entusiasm skulle förmodligen ha svalnat lika fort som deras då blöta sovsäckar...

Jag kan inte tala för andra tält, det finns med all sannolikhet många lämpliga tält för den som söker lite. För vår familjs del så var tältet avskrivet redan efter första säsongen och fasten det åldras med oss så hänger det fortfarande med och är i perfekt skick.

Nackdelen med ett tungt tält minskade efter tiden det med, eftersom vi i början var två som bar tältet, men numera är vi fyra. Lite drygt ett kilo per person kan nog anses okej i familjesammanhang. Den stora vinsten var inte avskrivningen som gjordes, utan att familjen faktiskt regelbundet fortfarande tältar tillsammans.
 
Jag valde ett Nallo4 GT istället för Keron pga. vikten. Räknar med att det tältet räcker bra för oss 4 personer på allt vi kommer att företa oss.

Som komplement köpte jag ett 2pers NorthFace Triarch lättviktstält.

Alla har lite olika behov, men med Keron 4 eller Nallo 4 kan man nog inte hamna helt fel :)
 
Ett begagnat Hilleberg eller annat kvalitetstält är har en väldigt liten värdeminskning på 1år om ni mot förmodan skulle ångra er helt eller inse att ni framöver vill ha ett tvåmanna. Högst sannolikt är det mycket mer ekonomisk att köpa ett begagnat Hilleberg och sälja efter 1år än att köpa ett nytt budget och försöka sälja det som begagnat efter 1år. Det är bara titta på begagnatmarknaden så syns det ganska snart.

Då ska man också säga att ni kommer få en betydligt trevligare och tryggare tur i ett bra tält.

Sen finns det andra märken men principen är densamma.

Jag har tältat många nätter i dåliga tält, det går men det är absolut något som kan förta hela upplevelsen om man samtidigt har lite otur med vädret. När jag var i Skottland blev boendet ca 3000kr dyrare än beräknat pga dåligt tält och dåligt väder. För de pengarna och det jag la på mitt tält från Everest hade jag kunnat köpa det begagnade Hillebergtält jag köpte när jag visste bättre...

Så man kan fråga sig om det inte var jag som var galen som inte köpte ett bra tält direkt.

Sen finns även Hilleberg-outlet, kan vara ett alternativ om du inte orkar jaga begagnat som trots allt kan innebära lite mer jobb än att bara beställa ett nytt. Det är dock högre priser.

/Gustav
 
Det finns ju andra märken än Hilleberg,

Men det är klart, jag har bekanta som tror att det inte finns andra bilmärken är Volvo.
 
Jag tycker också debatten behöver nyanseras lite när man pratar om familjetält och svaret är ett Hillebergtält för 13000. Visst, om man vet att man kommer att använda tältet riktigt, riktigt mycket, i krävande miljö, då är det nog motiverat. Men hur vet man det när det involverar fyra viljor, och dessutom barn som växer?

Titta tex på Fjällräven Akka 4p, 7000:-. Mitt första fjälltält var ett Akka och det krävdes en hel del för att slita ut det. Rent matematiskt så kanske det lönar sig med Hillebergs kvalitet räknat per natt (diskuterades i den här tråden) men det är långt ifrån uppenbart: jag tror många, inklusive jag själv, tillmäter sitt Hillebergtält lite mer magiska egenskaper än det kanske egentligen har.

Letar man efter ett bra familjetält tycker jag man kan titta på Fjällräven och Helsport också men det säger jag mest för att det är de märken jag känner till. Ska man utrusta en hel familj för fjällen (och igen, barnen växer) så kan det räcka att köpa ett väldigt bra tält och inte ett expeditionstält och lägga pengarna på några av alla dom andra saker man ska ha.
 
Akka är bra tält, liksom Keron och de andra topptälten. Det är helt klart motiverat att investera en större summa i ett bra tält eftersom det blir billigare i längden än nästan allt annat. Värdet finns kvar i tältet om ni vill sälja det efteråt.
Jag har ett Keron 4GT som vi sovit i +120 nätter. Det ser fortfarande ut som nytt och jag skulle nog få nästan lika mycket för det begagnat som jag gav för det nytt.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
svedenmark Vilket tält till familj Bo och sova 5
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
Fjällhumlan Tält till långvandring? Bo och sova 30
Ulltand2 Stor matta till tält? Bo och sova 3
fritzner Tält till bekväm flickvän som även fungerar att ta med på kortare vandringar Bo och sova 17
Zanity Tält till 4st familjemedlemmar (vuxna) Bo och sova 7
tsebring Söker efter footprint till The North Face Mica 2 (tält) Bo och sova 5
Karlaugust Tält till bil Bo och sova 5
athlech Kamin till tält, Vettigt Pris? Bo och sova 6
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
KulvertTur Försöker sålla bland 3-manna-tält till fjällturer. Bo och sova 18
ARKAND Tält till familjen Bo och sova 5
melody Behövs underlag till tält? Bo och sova 17
pomperipossa tält till barnfamilj Bo och sova 12
Lasse Be Båge till tält Bo och sova 10
wotswe Tält till två personer samt hund Bo och sova 23
Ran4 Presenning/underlag till Tält 20? Bo och sova 4
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Soffgrupp Självstadgande tält till rimligt pris Bo och sova 0
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
Brundin Beställa tält som inte levereras till Sverige Bo och sova 4
MAW 1-pers tält till mildare vinter!? Bo och sova 8
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
pelka litet tält till bra pris?? Bo och sova 24
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Polarnatt Tältpinnar till Halti-tält Bo och sova 0
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
Diar Skyddsunderlag till tält (som isolerar?) Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Köpa ett till tält.. Vaude Hogan UL Argon Bo och sova 1
marcusen UL Bågar till tält. Bo och sova 6
Joakim Ambrosson Kompressionssäck till tält, vart? Bo och sova 4
Anders262 Lätta tält till scouting Bo och sova 30
grawin 1-mans tält till Sarek? Bo och sova 4
Rogga Tält till Aconcagua Bo och sova 8
dr_ljungberg Kompressionspåse till tält? Bo och sova 12
Mal Exp. tält till Aconcagua Bo och sova 15
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.