Tält i ryggsäcken eller utanpå?

Hur gör ni?

Packar ni tältet i ryggsäcken eller fäster ni det utanpå/under locket?

Har man ett tält som väger 1,5-2 kg kanske det inte spelar så stor roll (av viktskäl) men om man bär på ett tält som väger mellan 3-6kg hamnar man ju i annat läge.

Har man säck med stor frontöppning kan jag ju se problem när tältet skall packas ner i säcken i samband med ösregn, lika så vid uppackning.

Mvh!
// Niklas
 
Normalt utanpå, i packpåse ovanpå locket - fastbandat i ramen och med regnskyddsöverdraget över alltihop.

[Dvs Om vädret föranleder regnskydd - eller om det finns särskild anledning att ha välsynligt orange eller diskretgrönt camouflage. Regnskyddet är vändbart...]
 
Beror helt på vilken typ av ryggsäck man har.

Med mindre ryggsäckar är det ofta enklare att dela upp tältet, bågar och pinnar för sig, och dukarna för sig (i bland även ytter och inner duk var för sig).

Ju större säck man har ju enklare är det att förvara hela tältet allt i ett i eller utanpå säcken.


Gör det så enkelt och bekvämt för dig som möjligt ur bär synpunkt.
Tältet är oftast inte en grej man behöver plocka fram under dagen (om inte vädret blir jätte dåligt).
 
?

Normalt utanpå, i packpåse ovanpå locket - fastbandat i ramen och med regnskyddsöverdraget över alltihop.

[Dvs Om vädret föranleder regnskydd - eller om det finns särskild anledning att ha välsynligt orange eller diskretgrönt camouflage. Regnskyddet är vändbart...]

Vad är det för fint regnskydd du har då? :)
 
Beror helt på vilken typ av ryggsäck man har.

Sant. Så jag stalled frågan utifrån hur du/ni andra gör. Ni har säkert mängder med fördelar utifrån hur ni oftast gör. Och nog lika manga nackdelar varför ni väljer bort andra sätt att packa på.

Jag var mest nyfiken på att få reda på just detta. Hur gör du/ni och varför.

Ju större säck man har ju enklare är det att förvara hela tältet allt i ett i eller utanpå säcken.


Gör det så enkelt och bekvämt för dig som möjligt ur bär synpunkt.
Tältet är oftast inte en grej man behöver plocka fram under dagen (om inte vädret blir jätte dåligt).

Absolut. Men viktfördelning av upp till 6kg torde generera samma placering för samma typ av ryggsäck hos de flesta, gissar jag. Men det är klart det kanske finns någon som hellre packer 6kg på ett helt annat sätt varför det hade varit intressant att få reda på var/hur och framför allt varför.

På min Haglöfs Alaska säck fans en given plats (tyckte jag) nämligen ovanpå locket dvs. på utsidan och så högt upp som möjligt. Men så fick jag höra, från en säljare på Naturkompaniet, att han packer sitt tält (I en modernare säck (Fjällräven Kajka) innuti säcken och så lågt som möjligt.

Mvh!
// Niklas
 
Hittills har jag packat mitt HB Enan i väskan med allt i, men egentligen är jag inte helt nöjd med lösningen.

På nästa tur tänkte jag prova sätta den utanpå, eller eventuellt separera tältpinnarna från duken så att det tar mycket mindre plats i väskan på något vis.
 
Oftast bär jag tältet på tvären under locket på min ryggsäck. Det blir bra balans och tältet är lättillgängligt.
 
Tältet skall kunna resas snabbt. Högt upp under regnplaggen. Antingen har man tillräckligt stor ryggsäck eller så skaffar man ett mindre och lättare tält.

Utrustning utanpå ryggsäcken är ett tecken på att något är för litet.

go tur
 
Utrustning utanpå ryggsäcken är ett tecken på att något är för litet.
Nja, det beror nog på ryggsäcksgeneration och konstruktionsfilosofi. Ta mina Haglöfs Alaska som exempel, där är det av tillverkaren avsett att vissa vanliga campingutrustningsdetaljer skall vara fastbandade mot ramen under och/ eller över huvudsäcken, eller sitta fästa i spötunneln. Haglöfs sålde t.o.m med en packpåse+remmar för det ändamålet 'i paketet' så att säga. Och extra packpåse kunde köpas löst - om andan föll på, likadant så kunde ramförlängare köpas under en period. [Med nutida helt vattentäta packpåsar vore filosofin ytterligare lätthanterlig.] De möjligheterna gav ryggsäcken oöverträffad anpassbarhet, oberoende om det bara var lunchutrustning för en endags förströelsepromenad i lokalskogen eller om det var expeditionspackning med mångveckorsbehov som skulle med. Bärutrustningen, mes med bärsystem och avbärarbälte, var densamma - det var antalet och utformningen hos 'transportvolymerna' som justerades. Vill man ha ett slätt och intetsägande ytterskal så drar man över regnskyddet...

Att allt skall förvaras inuti en [gigantstor] säck är ett modernt påfund. Som gör att gigantexpeditionssäcken svårligen kan tjänstgöra som unikabox en lördag vid Roslagsstranden - och dagturssäcken på (30-35?) liter omöjligen kan tjänstgöra som 'allt-ska-vara-med' expeditionssäck under en tvåveckors promenad längs Kungsleden... Vissa saker har inte evolutionen gjort bättre imho ...

Vad är det för fint regnskydd du har då? :)
Jag ska ordna bild på regnskyddet under helgen. Det är camouflagemönstrat grönt på utsidan och klart orange på insidan. Vändbart. Resår runt kanten - och ett spännband med Fix-lås ungefär halvvägs i höjd. [Spännbandet hindrar att kraftig motvind tar sig in mellan rygg och ryggsäck och blåser upp överdraget som en ballong...]
 
Regnskyddsöverdraget [ursprungligen är det från tidigt 80-tal (sytt av min salig mamma)
och har sedan fått några mindre modifieringar (spännbandet bl.a.) av mig under åren]:
[Orange är speciellt bra under andras jakttider - och grönt är bra under egen jakttid ;-) ]
 

Bilagor

  • PICT8546-72dpi.jpg
    PICT8546-72dpi.jpg
    92.2 KB · Visningar: 2,240
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CimW Hur fästa tält på Nejd 65? Transportera 4
Victor M Fästa tält på Bergans Trollhetta 95? Transportera 4
pelka Packa tält i ryggan! Transportera 9
Thavox Att packa tält... Transportera 10
Ace 374 Tält från USA Transportera 10
ducken Placering av tält och liggunderlag Transportera 27
mikeon Ryggsäck och blött tält Transportera 20
Avsl5 Tält på softpack? Transportera 9
seobserver Vad heter ryggsäcken Transportera 12
mackeb Hjälp! Ska köpa första ryggsäcken! Transportera 15
Sailorboy81 packpåse att fästa på ryggsäcken Transportera 4
Koiné På eller i ryggsäcken? Transportera 16
helper Erfarenhet av ryggsäcken Vaude Bike Alpin Air 30+5 L Transportera 0
Skipper_ Jag får inte plats i ryggsäcken Transportera 11
onda_trollet Råd kring ryggsäcken: National Geographic NG 5162 Medium Backpack Transportera 0
mipert Det gick inte så bra för Lundhags "Next" (ryggsäcken som vann designtävlingen 2007) Transportera 21
grodanbolle Den optimala ryggsäcken för vandring! Transportera 10
dreamteam Smart packsystem för ryggsäcken - ngt att ha? Transportera 14
eXz Är ryggsäcken värd att köpa? Transportera 6
Bengt S Var kan man köpa ryggsäcken Arc´Teryx Bora 80? Transportera 10
MikeMike Pack ryggsäcken??? Transportera 28
mrhandley Ställa in ryggsäcken rätt Transportera 7
Rolander Mögeldoft i ryggsäcken Transportera 5
Vandrare Bryr ni er om vikten på ryggsäcken? Transportera 4
Sebastian Seek Outside - Unaweep 4800 eller Divide? Transportera 3
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Joell Exped Explore 75 eller Thunder 70 Transportera 3
kungjohan Lundhags Dovre eller Gneik Transportera 2
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Kalle G Ryggsäcksform? Strut eller tub (eller päron)? Transportera 29
JonasPaulsson27 Lundhags 75 V8 eller V12 Transportera 0
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
mr ling Packlista i excel eller openoffice Transportera 0
85662 Vad är viktigast för dig - bra bärsystem eller bra organisation? Transportera 18
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
seasteel Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra? Transportera 54
Polar300 Är det här en Grönland eller en Alaska? - i FN-blått Transportera 32
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
såg Karrimor Sabre 75 eller 80-130 Transportera 0
FlyerSword Crusader stl 3 eller 4 i Stockholm? Transportera 0
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
ViceHövdingen Kajka 100 eller Crusader? Transportera 27
Ankan79 OXO 70 eller SUMO 75 Transportera 11
jotho Ryggsäck 75 eller 90 liter? Transportera 14
Bora problem med mjölner 1.0 eller 2.0? Transportera 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.