Tält för solskydd

Hejsan

Jag söker ett tält som en 7-mån kille kan använda som solskydd i skärgården eller annan plats. Kravet är att det ska vara lätt och smidigt att ta med och det ska vara av typen kupol eller självstadgande.

Med Vänliga Hälsningar
Mats
 
Hej,

Jag har ett sådant tält med solskyddsfaktor 50+ som min son vuxit ur - det är väldigt lätt och enkelt att sätta upp. Du kan få det för 200 kr

Mvh
 
Jag är helt för återanvändning av prylar, så ta inte illa upp. Tänkte tipsa om ett enkelt "pop up" tält av enklare slag som vi hittade på Lekhuset. Minns inte märket just nu. Det har ett soltak och insektskyddande nät runt om. Så det är med andra ord inte regnsäkert, utan välventilerat. Det medföljer en slags bäddmadrass/täcke och även ett uppblåsbart liggunderlag som man stoppar in i en ficka under tältet. total vikt ca 2 kilo, men enbart själva "tältet" väger såklart mindre. Man viker ihop tältet som får en rund form med en diameter på bortåt 30 cm och hela paketet i den medföljande väskan blir ca 15 cm tjockt.

Tältet poppar upp på under en sekund. Otroligt smidigt. Sen tillkommer tid att blåsa upp underlaget och stoppa i det, om det behövs. Tänker att dottern kan ha nytta av liggunderlaget senare med när själva tältet inte behövs. Kostar runt 600-700 kronor.
 
Vilket

standtält som helst funkar. 3sidigt och självstagande, i skärgården brukar det gå åt pinnar och snören så att inte junior blir ofrivillig drakflygare....
 
Om familjen har ett vanligt litet tält är det bara att slå upp yttertältet och öppna upp det så mycket som möjligt.
Satte själv upp ett Nallo utan innertält. Aktern mot vinden och hela fronten öppen, staglinorna fram håller upp tältet.
Skydd under de varma timmarna och lagom svalt. Man behöver inte göra det svårt för sig med en massa prylar som bara används under en kort tid. Mitt miljövänliga kynne, men ett hot mot världsekonomin...

Ha det gött i sommar med lillen.

AV
 
Varför inte bara sätta honom i skuggan under ett träd el dylikt? eller i en vagn med suffletten uppe? eller i apsiden på ett vanligt tält? Vi har varit ute jättemycket med våra barn sen de var ett par månader gamla men detta problemet känns inte riktigt igen. Det finns ju alltid skugga någonstans (Om ni inte ska ut och vandra på stäppen eller i öknen eller något) en bäbis har man ju alltid inom synhåll och kan flytta på när solen flyttar sej. Sätt på honom lite korrekta solskyddskläder och en solhatt, och kan han krypa kommer han garanterat förflytta sej in i skuggan direkt ändå. Dessutom, har ni funderat på hur varmt det blir i ett tält som står i solen!? Nej, det där kändes som ngt ur kategorin onödiga prylar att lägga pengar på faktiskt. onödig extra pryl att släpa på dessutom.
 
Jag köpte ett primus shelter inför den planerade fjällturen. Har ännu inte testat det i verkligheten men det är smidigt att få upp hemma på gräsmattan. Jag tycker det känns som en stor fördel med myggnätet så inte den lille parveln(sonen) blir uppäten under lunchpauser och liknande. Får väl se om en vecka om det var bra...
 
märke/länk?

Jag är helt för återanvändning av prylar, så ta inte illa upp. Tänkte tipsa om ett enkelt "pop up" tält av enklare slag som vi hittade på Lekhuset. Minns inte märket just nu. Det har ett soltak och insektskyddande nät runt om. Så det är med andra ord inte regnsäkert, utan välventilerat. Det medföljer en slags bäddmadrass/täcke och även ett uppblåsbart liggunderlag som man stoppar in i en ficka under tältet. total vikt ca 2 kilo, men enbart själva "tältet" väger såklart mindre. Man viker ihop tältet som får en rund form med en diameter på bortåt 30 cm och hela paketet i den medföljande väskan blir ca 15 cm tjockt.

Tältet poppar upp på under en sekund. Otroligt smidigt. Sen tillkommer tid att blåsa upp underlaget och stoppa i det, om det behövs. Tänker att dottern kan ha nytta av liggunderlaget senare med när själva tältet inte behövs. Kostar runt 600-700 kronor.

Är sugen på precis ett sådant, pappa och mamma vill sitta i solen och knatte i tältskugga på strand utan träd. Ett sådan ringtält vill jag veta mera om - hittardu länk eller fabikat/model på tältet så posta det. I in närmasteabrnvagnsaffär fanns det bara med lösa pinnar och systemet med "cirkelbågar" är genialt.

/Patrik, snart pappa
 
Parasoll?

Jag köpte ett smidigt parasoll på Rusta för ett par år sen. Under det har sonen spenderat soliga dagar nu i sommar. Det är aluminiumbelagt, tredelat och packat i en liten väska som är lätt att hänga över axeln eller på barnvagnen. Enda nackdelen är att man inte kan vinkla det, men jag brukar lösa det genom att inte använda mittpinnen och kan på så sätt reglera var skuggan ska hamna.
 
Är sugen på precis ett sådant, pappa och mamma vill sitta i solen och knatte i tältskugga på strand utan träd. Ett sådan ringtält vill jag veta mera om - hittardu länk eller fabikat/model på tältet så posta det. I in närmasteabrnvagnsaffär fanns det bara med lösa pinnar och systemet med "cirkelbågar" är genialt.

/Patrik, snart pappa

Lite sent, men ändå
http://www.deryan.nl/site/?id=3
Dock inte att rekommendera för vinterbruk ;)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...