Tält för långa

Är det någon som kan tippsa om tält som funkar för mig som är 2 meter lång.
3 säsongers, rymligt två manna tält för ca 3000:-
Har sökt en del på nätet men de flesta verkar vara runt 220cm vilket känns lite kort.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Benutrymme

Jag hade samma problem som du(190cm), tyckte att fötterna tog i tältduken på de flesta tält jag prövade...

Så jag testade och köpte ett HB Kaitum, det är oxå "bara" 220cm långt, men det har liksom Keron lodräta väggar vid fot och huvudända vilket ger en enorm rymd, jämnfört med vanliga tält!
Visserligen kostar det betydligt mer än 3000kr...

Alternativa tält är Jack Wolfskin, deras tältbågar ät lodräta längst ner vilket gör att man slipper det extrema sluttande tältduken!
Eller så testar du kupoltält av olika fabrikat och modeller...Bara gå ut i butikerna och provligg :)!

//A

Tack för alla svar är ingen proffstältare så det är många funderingar nu.
Tältet kommer mestadels användas på mc-utflykter med mig själv boende i så vikt och storlek är inte jätteviktig.
Kan även bli någon vandring eller mc-utflykt med sambo.
Takhöjd ? sitter jag på ändan är jag ca 105 cm över backen hur mycket utrymme ytterligare behövs.
är det svårare att sätta upp ett 3 manna tält jämfört med ett 2 manna av samma modell?
Det verkar som de mesta 3 manna tälten har takhöjder som är mer anpassade för mig och i dom kan man ligga mer på diagonalen ( iallafall när jag är själv ) och då bör inte längden vara något problem.
Ni får gärna tipsa om rymliga sovsäckar också har väldigt svårt att sova när jag inte kan vända o vrida på mig komforttemp runt 0 grader.
Vad skiljer mellan ett 3 säsonger och 4 säsongerstält kommer ej att campa på vintern utan nästan bara på sommaren finns det några större nackdelar att använda ett 4 säsongerstält jämfört med 3 säsongers för mig.

Senast ändrad:
Inget Kupoltält

Problemet med kupoltält är ju att taket sluttar så mycket att tältet i själva verket inte är så långt. 20 cm ovanför marken har det försvunnit någon dm på var sida. Spontant så tycker jag att 235 cm låter kort för dig som är 2 meter. Mitt gamla kupoltält var 220 (jag är 186 cm) och i det så var både fötterna och huvudet emot tältduken. Överväg att köpa ett tunneltält med raka väggar, åtminstånde i huvudändan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips