Tält för en person, året runt i skogsmiljö?

Det är ju som bekant heller inte bara fjällmiljö och den "4:e säsongen" som kan erbjuda busväder, vilket i sin tur ställer krav på ett bra tält. Du nämnde även att du paddlar - att ligga inblåst i kuling på en öppen skärgårdsö är inte kul med ett halvsladdrigt tält - några hekton hit och dit spelar då mindre roll.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ett annat alternativ är det relativt nya Reinsfjell SL från Helsport, där vikten känns bra, men där jag undrar lite över tåligheten?

Köpte nyligen det lite större och dubbelt så tunga och billigare Helsport Nordmarka Dome 2+ för 1500 kr för paddling.

Gillar lösningarna i mitt tält. Reinsfjell SL är smalare men lika högt.

Thure

Bara använt tältet ett par nätter men det har regnat och jag är än så länge mkt nöjd. Gillar bekvämligheten med volymen, två absider etc.

För vandring är det mkt stor skillnad på vikt 4 kg respektive 2 kg. Förklaringen till den lägre vikten på Reinsfjell är nog mest yttertältsmaterialet och det torde vara bra med silikonbehandlad nylon. Den långa bågen är kortare också vilket minskar yttertältets vävyta samt att innertältet är smalare http://www.xxl.se/vildmark/talt/talt/helsport-reinsfjell-superlight-2-talt/p/1100095_1_style

Thure

Bara använt tältet ett par nätter men det har regnat och jag är än så länge mkt nöjd. Gillar bekvämligheten med volymen, två absider etc.

För vandring är det mkt stor skillnad på vikt 4 kg respektive 2 kg. Förklaringen till den lägre vikten på Reinsfjell är nog mest yttertältsmaterialet och det torde vara bra med silikonbehandlad nylon. Den långa bågen är kortare också vilket minskar yttertältets vävyta samt att innertältet är smalare http://www.xxl.se/vildmark/talt/talt/helsport-reinsfjell-superlight-2-talt/p/1100095_1_style

Thure
Okej, materialkunskap är jag inget vidare på.skulle du säga att yttertyget är klent och rent ut sagt dåligt?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips