Tält - billiga eller dyra?

OK, jag är lite peppad på att skaffa ett nytt tält. Det jag har nu är från sjuttiotalet (fjällräven 2-manna) och börjar kännas lite utdaterat.

Eftersom priserna på tält verkar variera sjukt mycket tänkte jag höra med er om det. Är dyrast bäst? Eller är det bara varumärket man betalar för?

T ex så säljer Fliesbergs tält för lite mindre än två tusen. Ett snarlikt (till utseendet iaf) går för 5 lakan hos Hilleberg osv.

Vad bör man tänka på och vad är det man missar när man köper ett Berguven (fliesbergs) t ex?

Vilka gör bra tält?

Ja, ge mig en litet föredrag nu, va!

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
oskarlin; sa:
Eftersom priserna på tält verkar variera sjukt mycket tänkte jag höra med er om det. Är dyrast bäst? Eller är det bara varumärket man betalar för?

T ex så säljer Fliesbergs tält för lite mindre än två tusen. Ett snarlikt (till utseendet iaf) går för 5 lakan hos Hilleberg osv.

Visst kan 'kopior' vara lika bra,men om ingen pröjsar för material- och produktutveckling kan vi lägga ner.

peter

Visst kan 'kopior' vara lika bra,men om ingen pröjsar för material- och produktutveckling kan vi lägga ner.

peter

Om man är fattig student kan man inte lägga hela studiemedlet på ett tält...

Jag kanske ska fortsätta med min gamla trotjänare?

141270995_5809e88c35.jpg

Förutom att material i stänger och duk brukar skilja en del så brukar man hitta stora skillnader på detaljlösningar som stångkanaler, dragkedjor, linfästen osv.
Sedan får man värdera om man tycker att det är värt skillnaden i pris.

Filosofi

Kängor, tält och i viss mån ryggsäck tillhör de saker jag aldrig skulle spara in på. Har man otur(eller tur) påverkar tältet om fjälltrippen blir lyckad eller inte.

Ok! jag har sovit torr och varm på fjället med knäppetält också men det är inte poängen, tryggheten och vetskapen om att man har ett riktigt bra kvalitetstält är det som styr i mitt fall. Att du sedan förmodligen skulle klarat dig bra i 9/10 ggr...det är den 10 man förbereder sig för!

Skippa gore-tex jackan, "prylarna" och tjacka tältet!

/

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips