Ta sig till sarek + pris?

Bor i göteborg och tänkte åka till sarek och vandra... men hittar ingen bra info om hur man reser dit och vad det kostar så jag har INGEN som helst uppfattning om priset. Någon vänlig själ som kan hjälpa mig?

Bil från Göteborg (150 mil enkel väg) kostar ca 1600 kr enkel väg om bilen drar 0,7 liter/mil.

Tåg brukar kosta runt 1000 kr enkel väg. Du åker tex till Murjek och tar buss därifrån till Kvikkjokk, som brukar kosta ca 300 kr.

// Jocke

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Sarek norra sidan

Om du hellra vill starta/sluta norrsidan tar du tåget till Gällivare och sen buss till Kebnats (Saltoluokta), Suorva el Ritsem

2) Köpa hela tågbiljetten på en gång genom Resplus. Då har du redan betalad för bussen

Åker du till Norge behöver du inte resa så långt norrut, spar både tid och reskassa.

Din bilkostnad gillar jag, vill du köra åt mig för det priset nästa år? ;)
Motororganisationerna brukar lägga in kapital, slitage och reparationer oxså, dår blir det betydligt dyrare att köra egen bil, ca 4x eller mer än bränslekostnaderna.

Senast ändrad:
Vill man just till Sarek är det ju dumt att åka till Norge istället :) Annars instämmer jag - som göteborgare bör man allvarligt överväga Norge.

Åker du till Norge behöver du inte resa så långt norrut, spar både tid och reskassa.

Din bilkostnad gillar jag, vill du köra åt mig för det priset nästa år? ;)
Motororganisationerna brukar lägga in kapital, slitage och reparationer oxså, dår blir det betydligt dyrare att köra egen bil, ca 4x eller mer än bränslekostnaderna.

Har en polare som kört omkring i en begagnad Fiat inköpt för 15000:- år 2001... gått helt utan reparationer kors o tvärs i Europa varje år.. 4x bensinförbrukningen i kostnad, nja! kanske för dyra nybilar men inte som grundregel...

Varför åka till Norge om man vill till Sarek?? Skulle du välja Bornholm för att det är närmre när du egentligen vill till Grönland? (men jovisst är Norge helt fantastiskt också, har dock inte med saken att göra)

Nja, är inte ett dugg intresserad av fjällen i Norge just nu. Har redan varit i Norge ett par gånger och vandrat som liten, nu är det Sarek i siktet!

Har ingen bil, har inte ens körkort. Så det får tyvärr strykas. Är resvan och har inga problem att resa buss/tåg i timmar och dygn. Bara det är någon form av budgetvariant... Tycker det skumma är att det är så dåligt med info på nätet om hur man tar sig dit från göteborg. Mest gamla sidor som länkar till döda hemsidor.. :(

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips