Ta sig till sarek + pris?

Bor i göteborg och tänkte åka till sarek och vandra... men hittar ingen bra info om hur man reser dit och vad det kostar så jag har INGEN som helst uppfattning om priset. Någon vänlig själ som kan hjälpa mig?
 
Bil från Göteborg (150 mil enkel väg) kostar ca 1600 kr enkel väg om bilen drar 0,7 liter/mil.

Tåg brukar kosta runt 1000 kr enkel väg. Du åker tex till Murjek och tar buss därifrån till Kvikkjokk, som brukar kosta ca 300 kr.

// Jocke
 
Sarek norra sidan

Om du hellra vill starta/sluta norrsidan tar du tåget till Gällivare och sen buss till Kebnats (Saltoluokta), Suorva el Ritsem

2) Köpa hela tågbiljetten på en gång genom Resplus. Då har du redan betalad för bussen
 
Åker du till Norge behöver du inte resa så långt norrut, spar både tid och reskassa.

Din bilkostnad gillar jag, vill du köra åt mig för det priset nästa år? ;)
Motororganisationerna brukar lägga in kapital, slitage och reparationer oxså, dår blir det betydligt dyrare att köra egen bil, ca 4x eller mer än bränslekostnaderna.
 
Senast ändrad:
Vill man just till Sarek är det ju dumt att åka till Norge istället :) Annars instämmer jag - som göteborgare bör man allvarligt överväga Norge.
 
Åker du till Norge behöver du inte resa så långt norrut, spar både tid och reskassa.

Din bilkostnad gillar jag, vill du köra åt mig för det priset nästa år? ;)
Motororganisationerna brukar lägga in kapital, slitage och reparationer oxså, dår blir det betydligt dyrare att köra egen bil, ca 4x eller mer än bränslekostnaderna.

Har en polare som kört omkring i en begagnad Fiat inköpt för 15000:- år 2001... gått helt utan reparationer kors o tvärs i Europa varje år.. 4x bensinförbrukningen i kostnad, nja! kanske för dyra nybilar men inte som grundregel...

Varför åka till Norge om man vill till Sarek?? Skulle du välja Bornholm för att det är närmre när du egentligen vill till Grönland? (men jovisst är Norge helt fantastiskt också, har dock inte med saken att göra)
 
Åker du till Norge behöver du inte resa så långt norrut, spar både tid och reskassa.

Din bilkostnad gillar jag, vill du köra åt mig för det priset nästa år? ;)
Motororganisationerna brukar lägga in kapital, slitage och reparationer oxså, dår blir det betydligt dyrare att köra egen bil, ca 4x eller mer än bränslekostnaderna.

Jag har förmånsbil...

Jocke
 
Nja, är inte ett dugg intresserad av fjällen i Norge just nu. Har redan varit i Norge ett par gånger och vandrat som liten, nu är det Sarek i siktet!

Har ingen bil, har inte ens körkort. Så det får tyvärr strykas. Är resvan och har inga problem att resa buss/tåg i timmar och dygn. Bara det är någon form av budgetvariant... Tycker det skumma är att det är så dåligt med info på nätet om hur man tar sig dit från göteborg. Mest gamla sidor som länkar till döda hemsidor.. :(
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karpaterna.se Hur tar man sig till Sarek? Fjällvandring 8
Görane Ta sig från kläppen/ljungdalen till Tossåsen. Fjällvandring 9
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
eyck Attans! Hur ta sig från Murjek till Kvikkjokk en lördag? Fjällvandring 10
sebkar Att ta sig till Kiruna från gbg innan 09:30 Fjällvandring 5
Mumfi Bussgods till sig själv - Jäckvik/Kungsleden Fjällvandring 3
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
veni Att ta sig till Fauske och startpunkten för Rago NP Fjällvandring 12
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
Patrik_L Hur ta sig till Sylarna från annat håll än Enafors? Fjällvandring 12
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
benskyd Hur ta sig från Enafors till Storulvån lågsäsong Fjällvandring 2
punchdrunk Att ta sig till de svenska fjällen Fjällvandring 5
Plindgren Hur tar man sig till preikestolen i norge? Fjällvandring 2
gegga moya Ta sig till kebnekaise sydtopp, hur? Fjällvandring 17
j_felix Hur ta sig till Ritsem och från Saltoluokta? Fjällvandring 3
Olander Att ta sig till Aktse - Skierffe Fjällvandring 6
Igelkotte Hur tar man sig från Stockholm till Kiruna billigast? Fjällvandring 21
Kall3 Lättast sätt att ta sig till saltouloukta eller ritsen Fjällvandring 4
mumrik ta sig till sourva och vietas? Fjällvandring 1
mcbain Hur tar man sig till Jotunheimen? Fjällvandring 4
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Morgan Någon som känner igen sig? Fjällvandring 4
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Ainon Kan man ta sig mellan pyramiden och knivkammen? Fjällvandring 2
majjen Vandringssäsongen närmar sig. Några stugvärdar i närheten? Fjällvandring 0
spoket Vad kan mäta sig med Sarek? Fjällvandring 15
Osterberg Hur tar man sig över Torne träsk? Fjällvandring 9
Hanna86 Vågar man ge sig ut? Fjällvandring 32
ingeback Jotunheimen en klass för sig! Fjällvandring 10
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 30
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...