Ta sig till sarek + pris?

Bor i göteborg och tänkte åka till sarek och vandra... men hittar ingen bra info om hur man reser dit och vad det kostar så jag har INGEN som helst uppfattning om priset. Någon vänlig själ som kan hjälpa mig?
 
Bil från Göteborg (150 mil enkel väg) kostar ca 1600 kr enkel väg om bilen drar 0,7 liter/mil.

Tåg brukar kosta runt 1000 kr enkel väg. Du åker tex till Murjek och tar buss därifrån till Kvikkjokk, som brukar kosta ca 300 kr.

// Jocke
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Sarek norra sidan

Om du hellra vill starta/sluta norrsidan tar du tåget till Gällivare och sen buss till Kebnats (Saltoluokta), Suorva el Ritsem

2) Köpa hela tågbiljetten på en gång genom Resplus. Då har du redan betalad för bussen
 
Åker du till Norge behöver du inte resa så långt norrut, spar både tid och reskassa.

Din bilkostnad gillar jag, vill du köra åt mig för det priset nästa år? ;)
Motororganisationerna brukar lägga in kapital, slitage och reparationer oxså, dår blir det betydligt dyrare att köra egen bil, ca 4x eller mer än bränslekostnaderna.
 
Senast ändrad:
Vill man just till Sarek är det ju dumt att åka till Norge istället :) Annars instämmer jag - som göteborgare bör man allvarligt överväga Norge.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

avslutad201208

Avslutat
Åker du till Norge behöver du inte resa så långt norrut, spar både tid och reskassa.

Din bilkostnad gillar jag, vill du köra åt mig för det priset nästa år? ;)
Motororganisationerna brukar lägga in kapital, slitage och reparationer oxså, dår blir det betydligt dyrare att köra egen bil, ca 4x eller mer än bränslekostnaderna.

Har en polare som kört omkring i en begagnad Fiat inköpt för 15000:- år 2001... gått helt utan reparationer kors o tvärs i Europa varje år.. 4x bensinförbrukningen i kostnad, nja! kanske för dyra nybilar men inte som grundregel...

Varför åka till Norge om man vill till Sarek?? Skulle du välja Bornholm för att det är närmre när du egentligen vill till Grönland? (men jovisst är Norge helt fantastiskt också, har dock inte med saken att göra)
 
Åker du till Norge behöver du inte resa så långt norrut, spar både tid och reskassa.

Din bilkostnad gillar jag, vill du köra åt mig för det priset nästa år? ;)
Motororganisationerna brukar lägga in kapital, slitage och reparationer oxså, dår blir det betydligt dyrare att köra egen bil, ca 4x eller mer än bränslekostnaderna.

Jag har förmånsbil...

Jocke
 
Nja, är inte ett dugg intresserad av fjällen i Norge just nu. Har redan varit i Norge ett par gånger och vandrat som liten, nu är det Sarek i siktet!

Har ingen bil, har inte ens körkort. Så det får tyvärr strykas. Är resvan och har inga problem att resa buss/tåg i timmar och dygn. Bara det är någon form av budgetvariant... Tycker det skumma är att det är så dåligt med info på nätet om hur man tar sig dit från göteborg. Mest gamla sidor som länkar till döda hemsidor.. :(
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.