Ta sig över vad som nybörjare

Hej,

Jag och en kompis (båda 18) som båda är helt gröna inom detta område ska upp till Kebnekaise och tänkt besöka både tarfaladalen och västra leden upp till sydtoppen. Vi ska upp den 9e Juli och har läst lite att våren är väldigt sen i år. Har jag helt fel när jag då tror att det kommer vara extra mycket smältvatten för den perioden just i år?

I sådant fall, hur gör man med bäckar, jokkar och övriga vattendrag, har läst att de kan vara besvärliga speciellt om man går västra leden. Vad jag hört ska det finnas broar över större vattendrag, men om man behöver komma över utan en bro, hur går man till väga?

Hur djupa vad vågar man som nybörjare passera och vilken utrustning behöver man för knädjupa respektive midjedjupa vad?

Är helt enkelt ute efter lite info kring hur man löser problemet som smältvatten ställer till!
 
Vad

Det är inga större problem att ta sig över vaden på västra leden . Jokkarna är ganska små och det finns stenar att hoppa på även vid höga vattenflöden. Har gått leden ett flertal gånger från midsommar till september och inte ens blivit blöt om fötterna. Däremot så ska man aldrig vada i Strömt vatten till midjan det klarar man inte utan att tappa fotfäste och sköljas med av vattnet.
Det finns en ny bro lite nedanför ett av dom "stora vaden" på västra leden på dom andra vaden får man leta lite efter bästa övergång . Lycka till
 
Hej

Här finns lite info: http://www.utinaturen.fi/friluftsli...heter/korsningavvattendrag/Sidor/Default.aspx

Den viktigaste erfarenheten jag gjort är att veta när man ska låta bli ett vad. Men det är som sagt en erfarenhet... Sök hellre ett ställe högre upp/längre ner än att kasta dig ut om du tvekar. Den där första känslan kan vara rätt. Just jokkar har en bedräglig temperatur - det som verkar ok första fem minutrarna kan till slut bli för kallt, fötterna mister sin säkerhet och plötsligt ligger man där...

Ett sista råd - lita inte på snöbryggor! Det kan se ack så stabila ut men fler än en gång har jag sett hål i dem där folk åkt igenom...

Lycka till.
 
Hej,
Hur djupa vad vågar man som nybörjare passera och vilken utrustning behöver man för knädjupa respektive midjedjupa vad?
Min privata och mycket självupplevda tumregel är att jag inte vadar där det är mer än knädjupt i strömt vatten (och jag är varken nybörjare eller spinkis). Vid den gränsen kommer den läskiga upplevelsen av att jag inte längre kan lyfta på vare sig ett ben eller en vadarstav utan att spolas med.
Det kan löna sig att planera så att man vadar på morgonen, har det varit nattliga minusgrader uppströms blir vattenflödet som minst då.
Du verkar annars vara bra påläst, så det där med ansikte mot strömmen, vadarstav, säkert stöd på tre punkter varav man flyttar på en i taget, etc etc, vet du säkert redan, det är ju inte heller så svårt att tänka sig.
Personligen bryter jag medvetet mot regeln om att lossa på höftbältet, jag drar tvärtom till ryggan närmare kroppen, eftersom jag upplever att min balans hotas alltför mycket av en krängande ryggsäck (fast jag aldrig bär på mer än 10-11 kg). Kanske gör jag "fel", men så ser min riskvärdering ut.
Jag tar på regnställ och tätar till i alla öppningar, man kan bli redigt nerstänkt av strömmande vatten även om det bara är knädjupt, och man håller en luftbubbla runt kroppen en stund längre, ifall man skulle plumsa i. Kanske lite lättare då att vända sig rätt i vattnet.
Kolla att allt klädombyte, sovsäck etc ligger i vattentäta påsar.
Vad man har på fötterna råder det delade meningar om. I denna tråd förs en diskussion mellan anhängare till de två stora vadarskolorna ;).
 

avslutad210712

Gäst
Normalt sett så är vaden efter Västra leden inte speciellt svåra men de kan ställa till det lite om det blir varmt väder kombinerat med regn. 2004 var vi upp på toppen och veckan efter det att vi var där så fastnade vandrarna mellan Jökel- och Kittelbäcken och fick lyftas ut med helikopter. Dessutom var vägen (dvs landsvägen där man kör bil) till Nikkaluokta översvämmad
 
Normalt sett så är vaden efter Västra leden inte speciellt svåra men de kan ställa till det lite om det blir varmt väder kombinerat med regn. 2004 var vi upp på toppen och veckan efter det att vi var där så fastnade vandrarna mellan Jökel- och Kittelbäcken och fick lyftas ut med helikopter. Dessutom var vägen (dvs landsvägen där man kör bil) till Nikkaluokta översvämmad

Just Kittelbäcken är väl den som kan ge problem. Jag har ju endast passerat den två gånger, utan problem, men om den är strid, kan man följa den uppåt till kitteldalen och ta den i utflödet?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Görane Ta sig från kläppen/ljungdalen till Tossåsen. Fjällvandring 9
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
eyck Attans! Hur ta sig från Murjek till Kvikkjokk en lördag? Fjällvandring 10
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
sebkar Att ta sig till Kiruna från gbg innan 09:30 Fjällvandring 5
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
Mumfi Bussgods till sig själv - Jäckvik/Kungsleden Fjällvandring 3
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
veni Att ta sig till Fauske och startpunkten för Rago NP Fjällvandring 12
Morgan Någon som känner igen sig? Fjällvandring 4
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Patrik_L Hur ta sig till Sylarna från annat håll än Enafors? Fjällvandring 12
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
frimanniska Ta sig till sarek + pris? Fjällvandring 9
Ainon Kan man ta sig mellan pyramiden och knivkammen? Fjällvandring 2
majjen Vandringssäsongen närmar sig. Några stugvärdar i närheten? Fjällvandring 0
benskyd Hur ta sig från Enafors till Storulvån lågsäsong Fjällvandring 2
punchdrunk Att ta sig till de svenska fjällen Fjällvandring 5
Plindgren Hur tar man sig till preikestolen i norge? Fjällvandring 2
spoket Vad kan mäta sig med Sarek? Fjällvandring 15
Osterberg Hur tar man sig över Torne träsk? Fjällvandring 9
gegga moya Ta sig till kebnekaise sydtopp, hur? Fjällvandring 17
j_felix Hur ta sig till Ritsem och från Saltoluokta? Fjällvandring 3
Hanna86 Vågar man ge sig ut? Fjällvandring 32
Olander Att ta sig till Aktse - Skierffe Fjällvandring 6
Igelkotte Hur tar man sig från Stockholm till Kiruna billigast? Fjällvandring 21
Kall3 Lättast sätt att ta sig till saltouloukta eller ritsen Fjällvandring 4
Karpaterna.se Hur tar man sig till Sarek? Fjällvandring 8
ingeback Jotunheimen en klass för sig! Fjällvandring 10
mumrik ta sig till sourva och vietas? Fjällvandring 1
mcbain Hur tar man sig till Jotunheimen? Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.