Åska på kalfjällen

Jag satt utanför tältet, en bit ifrån mitt i ösregnet. Var det en bra eller dålig idé?
Det är nog ärligt talat omöjligt att svara på. Alldeles för många variabler inblandade. Jag skulle hellre vara torr och rädd än blöt och rädd i det läget.
Vatten leder ström. Jag skulle hellre vara torr inne i tältet, huksittande på det förhoppningsvis något extra isolerande liggunderlaget.

Det slår mig förresten att bågtält borde, åtminstone teoretiskt, vara bättre än stavtält ur den synvinkeln, åtminstone om bågarna/stavarna är av metall.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag satt utanför tältet, en bit ifrån mitt i ösregnet. Var det en bra eller dålig idé?
Tydligen bra eftersom du har klarat dig.
Jag gick ifrån tältet och till en sänka. Men terrängen var sådant att tältet var exponerad.
En annan gång flera år sedan tältade jag på sandåsen vid Gusirus när åskan bröt ut. Jag flyttade tältet längre ner och satt kvar i tältet.

Det är nog ärligt talat omöjligt att svara på. Alldeles för många variabler inblandade. Jag skulle hellre vara torr och rädd än blöt och rädd i det läget.

Vatten leder ström. Jag skulle hellre vara torr inne i tältet, huksittande på det förhoppningsvis något extra isolerande liggunderlaget.

Det slår mig förresten att bågtält borde, åtminstone teoretiskt, vara bättre än stavtält ur den synvinkeln, åtminstone om bågarna/stavarna är av metall.
Tydligen bra eftersom du har klarat dig. Jag gick ifrån tältet och till en sänka. Men terrängen var sådant att tältet var exponerad.
En annan gång flera år sedan tältade jag på sandåsen vid Gusirus när åskan bröt ut. Jag flyttade tältet längre ner och satt kvar i tältet.

Jag hade ju regnkläder så jag blev inte så blöt, men klart att det är ju vatten på utsidan. Mitt tält är så litet så jag var lite rädd för den där bågen, som kommer så nära huvudet om man sitter upp mitt i tältet. Kanske borde ligga men då räcker inte mitt reservliggunderlag, som är cellplast, för det har jag hört att man ska ha som skydd mot marken. Men det gick ju bra den här gången. Blixtarna slog inte ner närmare än 2 km.

Äldre bilar med en rejäl stålplåtskaross är säkrast. Många moderna bilar har för mycket plast och glas i karossen för att erbjuda tillräckligt skydd.
Vad som är säkert, vet du först när blixten slagit ned..
Vi kan aldrig förutspå vart blixten slår ned, den tar ibland sina egna vägar.
Allt handlar om vindar, terräng, och mycket mer.
Tveksam om det är ngn skillnad att sitta i ett tält eller sitta hopkurad utanför tältet.
Att hålla sig från vattendrag och höjder, troligtvis minskar risken att bli träffad av nån blixt.

Undrar om de små fjällbjörkarna kan va ett hot? Iaf tveksam om det i en dal.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips