Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ta kvälls/natt bilder
- Trådstartare plaskdaja
- Start datum
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Tyvärr är det ganska svårt att ge råd om du inte har koll på iso, bländare och slutartider, då pratar vi inte riktigt samma språk. Men till att börja med är det stativ som gäller för att slippa rörelseoskärpa. Sen skulle jag rekommendera att köra M-läget (japp, jag har Canon och har lite dålig koll på vad det heter hos Nikon mfl). Då kan du ställa in bländare och slutartid manuellt. För bästa skärpa brukar bländare 8 vara lagom, men du vill sannolikt ha kortast möjliga slutartid, och då är det största möjliga bländare som gäller, men vilken det är är beroende på vad du har för objektiv.
Sen ställer du in en slutartid som ger dig en neutral exponering. Du ska någonstans på kameran ha en exponeringsskala som visar det. Ta en bild och se hur den blev. Beroende på hur kameran tolkar ljuset, i ditt fall blir det tydligen våldsamt underexponerat, så får du ställa längre och längre slutartid, dvs överexponera, tills du får den bild du vill ha.
Det går inte att säga att du ska ha iso 100, bländare 4,5 och slutartid på 1/125, fotografering/ljus är betydligt mycket svårare än så, så det är learning by doing och erfarenhet som gäller.
Sen ställer du in en slutartid som ger dig en neutral exponering. Du ska någonstans på kameran ha en exponeringsskala som visar det. Ta en bild och se hur den blev. Beroende på hur kameran tolkar ljuset, i ditt fall blir det tydligen våldsamt underexponerat, så får du ställa längre och längre slutartid, dvs överexponera, tills du får den bild du vill ha.
Det går inte att säga att du ska ha iso 100, bländare 4,5 och slutartid på 1/125, fotografering/ljus är betydligt mycket svårare än så, så det är learning by doing och erfarenhet som gäller.
Din första bild är exponerad efter att kameran tror att blixten räcker till.
Det gör blixten aldrig.
Din andra bild skulle kunna vara jättebra, om du bara hade haft ett stativ eller i alla fall stöttat kameran mot något stadigt.
Att hålla en kamera stilla på fri hand länge nog för en välexponerad blandljus / nattbild är i princip omöjligt. Om du dessutom håller kameran på armlängds avstånd framför dig så är det helt kört.
Börja med att tänka på om du kan hitta ett stöd, räcke, stolpe, pinne och använd det.
Om inget finns, sätt armbågarna / överarmarna mot kroppen och håll kameran nära ansiktet.
Har du en kamera med sökare så tryck kameran lite lätt mot ansiktet för att minska skaket.
Det gör blixten aldrig.
Din andra bild skulle kunna vara jättebra, om du bara hade haft ett stativ eller i alla fall stöttat kameran mot något stadigt.
Att hålla en kamera stilla på fri hand länge nog för en välexponerad blandljus / nattbild är i princip omöjligt. Om du dessutom håller kameran på armlängds avstånd framför dig så är det helt kört.
Börja med att tänka på om du kan hitta ett stöd, räcke, stolpe, pinne och använd det.
Om inget finns, sätt armbågarna / överarmarna mot kroppen och håll kameran nära ansiktet.
Har du en kamera med sökare så tryck kameran lite lätt mot ansiktet för att minska skaket.
Det gäller att vara medveten om att blixten i bästa fall har en räckvidd på 5-6 meter, ofta ligger det nog runt 3-4 meter. Ljusstyrkan från blixten avtar med kvadraten på avståndet. 8 meter bort har du alltså bara en sextondel av ljuset du har 2 meter bort. Det innebär att fotar man med blixt kommer allt som är utanför blixtens räckvidd att bli "kolsvart".
Lång exponeringstid släpper in mer ljus, men ökar risken för rörelseoskärpa. Stativ hjälper mot skakningsoskärpa, men om motivet rör sig hjälper inte stativet.
Högt ISO gör att kameran blir känsligare (den behöver inte lika mycket ljus), men också oftast brusigare (bilderna blir "grynigare").
Fotografering är alltid en kompromiss mellan en massa olika faktorer. Man måste vid varje fotograferingstillfälle bestämma sig för vad det är man vill prioritera. Med kameran på Auto så är det kameran som bestämmer vad som skall prioriteras. Kamerans prioritering är inte alltid samma som din.
Lång exponeringstid släpper in mer ljus, men ökar risken för rörelseoskärpa. Stativ hjälper mot skakningsoskärpa, men om motivet rör sig hjälper inte stativet.
Högt ISO gör att kameran blir känsligare (den behöver inte lika mycket ljus), men också oftast brusigare (bilderna blir "grynigare").
Fotografering är alltid en kompromiss mellan en massa olika faktorer. Man måste vid varje fotograferingstillfälle bestämma sig för vad det är man vill prioritera. Med kameran på Auto så är det kameran som bestämmer vad som skall prioriteras. Kamerans prioritering är inte alltid samma som din.
Prov att ta om bild 2 med denna metod
1.Stativ eller ha kameran stående på nått
2.Självutlösare
3.Nattläge utan blixt
Självutlösaren för att kameran skakar ju till när du trycker(funkar ju även med trådlös fjärr)
1.Stativ eller ha kameran stående på nått
2.Självutlösare
3.Nattläge utan blixt
Självutlösaren för att kameran skakar ju till när du trycker(funkar ju även med trådlös fjärr)
Har du en lös E-blixt kan du gå runt och måla motivet med din blixt om kameran står på stativ med B eller T-läge på slutaren. Brukar bli än bättre om du kan stå bakom något när du blixtrar och i huvudriktning från kameran.
Du kan börja läsa det som finns på tex fotosidan.se. Det finns ruskigt mycket skrivet om hur ISO, slutartid och bländare hänger ihop med befintligt ljus.
Följande artiklar borde ge dig en bra grund att stå på:
http://www.fotosidan.se/cldoc/fototeknik-1-kamerans-funktion.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/fototeknik-2-rorelse-och-skarpedjup.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/fototeknik-3-ljusmatning.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/fototeknik-4-objektivens-egenskaper.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/fototeknik-5-ljuset.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/fototeknik-6-blixt.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/fototeknik-7-tillbehor.htm
Följande artiklar borde ge dig en bra grund att stå på:
http://www.fotosidan.se/cldoc/fototeknik-1-kamerans-funktion.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/fototeknik-2-rorelse-och-skarpedjup.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/fototeknik-3-ljusmatning.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/fototeknik-4-objektivens-egenskaper.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/fototeknik-5-ljuset.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/fototeknik-6-blixt.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/fototeknik-7-tillbehor.htm
Som tidigare sagt , köp ett stativ och köp ett ex av DigitalFoto exempelvis, sen är det bara att läsa o testa dig fram. Den här bilden är tagen i totalt höstmörker , låååång slutartid och en jätteliten ficklampa att pendla ljus med. Kul teknik som funkar bra.
MVH Stefan
MVH Stefan
Bilagor
Liknande trådar
- Svar
- 12
- Visningar
- 1 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg