Syntetiska skalkängor

Själv är jag nöjd med mina skalkängor från Lundhags. Men jag skulle vilja ha reda på ifall det finns skalkängor som är helt syntetiska, dvs inget animaliskt innehåll, åtminstone inte i det huvudsakliga materialet.
Utbudet är ju helt klart begränsat. Någon som har något tips?

Är inte skalkängor i princip synonymt med skinnkängor!? Såklart finns det skinnkängor med lager av olika slag. Men åt andra hållet... Vet ej.

De enda ofodrade, enlagerskängorna som inte är gjorda i skinn som jag rent spontant kan komma på är militära kängor för varmare klimat gjorda i canvasmaterial (ej syntet), alternativt typ gummistövlar.

Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Är inte skalkängor i princip synonymt med skinnkängor!? Såklart finns det skinnkängor med lager av olika slag. Men åt andra hållet... Vet ej.

De enda ofodrade, enlagerskängorna som inte är gjorda i skinn som jag rent spontant kan komma på är militära kängor för varmare klimat gjorda i canvasmaterial (ej syntet), alternativt typ gummistövlar.

Optimalt vore en bondeförbundare med överdel i syntet.

Men växtbaserat går lika bra. Dock behöver det vara rimligt vattentätt.

Men som du säger är det nog svårt att hitta vattentäta ofodrade kängor utan läder. synd för de som inte vill ha läder..

Jag hade Salomon X Ultra 3. Så vitt jag vet är dessa stövlar gjorda av syntetiskt läder och Gore-Tex-membran, de fungerar bra under alla förhållanden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips