Syntetiska skalkängor

Själv är jag nöjd med mina skalkängor från Lundhags. Men jag skulle vilja ha reda på ifall det finns skalkängor som är helt syntetiska, dvs inget animaliskt innehåll, åtminstone inte i det huvudsakliga materialet.
Utbudet är ju helt klart begränsat. Någon som har något tips?
 
Är inte skalkängor i princip synonymt med skinnkängor!? Såklart finns det skinnkängor med lager av olika slag. Men åt andra hållet... Vet ej.

De enda ofodrade, enlagerskängorna som inte är gjorda i skinn som jag rent spontant kan komma på är militära kängor för varmare klimat gjorda i canvasmaterial (ej syntet), alternativt typ gummistövlar.
 
Senast ändrad:
Är inte skalkängor i princip synonymt med skinnkängor!? Såklart finns det skinnkängor med lager av olika slag. Men åt andra hållet... Vet ej.

De enda ofodrade, enlagerskängorna som inte är gjorda i skinn som jag rent spontant kan komma på är militära kängor för varmare klimat gjorda i canvasmaterial (ej syntet), alternativt typ gummistövlar.

Optimalt vore en bondeförbundare med överdel i syntet.

Men växtbaserat går lika bra. Dock behöver det vara rimligt vattentätt.

Men som du säger är det nog svårt att hitta vattentäta ofodrade kängor utan läder. synd för de som inte vill ha läder..
 
Jag hade Salomon X Ultra 3. Så vitt jag vet är dessa stövlar gjorda av syntetiskt läder och Gore-Tex-membran, de fungerar bra under alla förhållanden.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.