Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko

Ja, den Tjåggnårisjåhkkå i övre Rapadalen känner jag till, har korsat den via en snöbrygga för några år sedan.
Enligt Hedtjärn verkar just den jag menade inte så farligt. Men man får komma ihåg att han haft kanon väder i 10 dagar.
Stort tack Hedtjärn för förtydligande av roddsträckan. Jag får väl se, oftast löser det sig på plats.
 
Ett tips är att investera i forumräven Hans Fowelins bok "Präststigen till Alkavare kapell och andra färdvägar i Kvikkjokksfjällen". Fylld till bredden av matnyttigheter var den en ypperlig bok att ha med på förra årets vandring :)
 
Det drar ihop sig till avfärd. Läste att alla vattendrag har mycket vatten på grund av allt regnande och det lär tyvärr fortsätta nästa vecka. Först veckan där på ser bättre ut.
Av den anledningen har jag tänkt att börja min vandring från Kvikkjokk via Nordkalottleden och sedan Allkavare - Präststigen med en avstickare in i Sarek (enligt kartan tidigare) där det finns en del vad att passera. Av någon anledning känns det att gå åt fel håll men tror ändå att det är att föredra och hoppas tills dess har vattnet sjunkit i jokkarna.
Ni som har kommit hem nyligen, är det besvärligt i jokkarna som normalt anses som lättvadat?
 
Vaden på Padjelantasidan av Präststigen behöver du i alla fall inte oroa dig för. Det är tokblött i markerna, men vaden (läs: Rissjajåkkå, det enda) är hyfsat lätt, både vid utloppet till älven och under vattenfallet nedanför sjön. I lördags och söndags.
 
Jag tror minsann att vi möttes på Präststigen, vid Buojdes. Man mötte inte många där. Blev det en fin tur?
Hej,
det borde vara du, Anders som du sa hette...tack för den trevliga pratstunden.
Tack, visst det blev en fin tur. Jag kunde inte följa den ritade linjen enligt kartan i ett tidigare inlägg och därmed kom jag inte ner i Njoatsosvagge på vägen tillbaks från Luottholahko. Det var en snödriva längs hela den branta bergsvägen på Tsähkkok och när den var slut kom jag inte över vattendraget som kommer från Svenonius glaciär. Jag fick vandra tillbaks samma väg till Sarvesvágge och vidare till Alkavare kapell. Sedan gjorde jag en stor missbedömning och rundade Àlátjåkkå och Snålttje på nordsidan. Det var ett rent helvete där jag fick gå i 1½ dagar på skrå och korsa hur många bäckraviner som helst i olika svårighetsgrader. 2 fick vadas och en fick rundas högt upp på grund av snö i ravinen. Det var en stor lättnat när jag kom fram till den tydliga stigen vid Arasluokta. Med facit i hand gjorde jag inte med tillräckligt research.
 

Bilagor

  • IMG_7944.JPG
    IMG_7944.JPG
    7.6 MB · Visningar: 164
Ha! Ser ut som du knuffat omkull mig.
Men puh, det var en rejäl tur. Sådant som får en att riktigt uppskatta saker som hus och sängar. Du kom i alla fall upp på Luottolako och fick se Pårtemassivet, precis som i restaurangen i Kvikkjokk. Det är fint. Gissar att du inte mötte många där heller. Jag körde Präststigen från Tarraluoppal ner till Kvikkjokk och därefter Kungsleden (ja, lite fisigt) upp till Salto. Alltid trevligt att sitta i Aktse och prata strunt med vandrare där.
Nu kan jag kontra med några foton. På mitt flickr-konto https://www.flickr.com/photos/127357211@N03/ finns ett antal pratsamma med- och motvandrare, de flesta dock från Kungsleden. Där är också en herre med en vit HMG. Verkar vanligt i dessa trakter...
 
Du kom i alla fall upp på Luottolako och fick se Pårtemassivet, precis som i restaurangen i Kvikkjokk.
Jag tältade vid sjön Luohttjávrre och gick aldrig upp på Luohttoláhko. Jag funderade på att lägga in en extra natt för att gå upp på Luohttoláhko men gjorde aldrig det. Kanske tur för natten efter kom stormen och tältet hade varit rätt så utsatt där. Jag nöjde mig med bilden i Kvikkjokk;). Tack för länken, ska kolla nu.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5
DanielK Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek? Fjällvandring 22
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
MLJ001 Synpunkter på färdplan - Sarek Fjällvandring 10
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
arvid andersson Synpunkter önskas på vandringsled i Sarek. Fjällvandring 3
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Fredszky 3-4 dagar packlista - kom med synpunkter Fjällvandring 56
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
mackan_85 Synpunkter på våran Sarek vandring Fjällvandring 32
zeke7575 Synpunkter på Sarek vandring Fjällvandring 7
327Karlsson Synpunkter på packlista Fjällvandring 19
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
hbc_backlund Synpunkter och tips på Sarektur önskas! Fjällvandring 4
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
Annicas fjällängtan Höstvandring ?Är det för sent 9/9-16/9 Synpunkter mottages tacksmat Fjällvandring 9
Tomis Synpunkter på vandringsplanering - Abisko Fjällvandring 13
Charlotte_LL Planerad tur i Bunnerfjällen -- synpunkter? Fjällvandring 11
Harald Cederlund Synpunkter önskas på tur kring Pårte Fjällvandring 11
parebjo Sarek - tacksam synpunkter Fjällvandring 5
särki Nikkaloukta-Ritsem, synpunkter och tips! Fjällvandring 4
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
Synpunkter på Fjällräven Akka tält? Fjällvandring 9
ojl Förslag på 5-dagarsvandring? (utan snö!) Fjällvandring 2
larsn1 5-6dagars vandring i sverige/norge förslag? Fjällvandring 6
Christoffer_123 Förslag på 4-dgrs tur Laponia? Fjällvandring 2
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
klqrq Förslag på tur? Fjällvandring 3
Varnbrink Förslag på Tur i Norge tors-sön? Fjällvandring 6
Palmenkott Förslag på vandringsrutt på Rapadalens norra sida Fjällvandring 9
overb Förslag på vandringsled Hardangervidda Fjällvandring 1
rickardl Förslag liknande sarek, ca 2v Fjällvandring 5
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
Avarage Förslag på 3-4 dagars tur Abisko Fjällvandring 9
John_T Ge mig förslag på vandring i Härjedalen Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.