Sveriges snabbaste paddlare

Har funderingar på att sätta upp en tävling i kortdistanspaddling med några olika stationer. Typ från Djurgården till Vaxholm. Finns det ett intresse?.

Vad är lämplig vinst mer en äran?. Hur skulle man på bästa sätt kunna marknadsföra detta?. Hur många blir intresserade?.
 
Kortdistans... det trodde jag var 200,500 och 1000 m. Det här rör sig väl om minst 15 km och ett sådant är väl på gränsen till marathon i kanotsammanhang. Fast jag antar att det är tänkt för havskajaker i första hand och då kan det väl klassas som kortdistans.

Jag har varit med i flera lopp de senaste åren och jag har en känsla av att det inte spelar särskilt stor roll om det erbjuds priser eller inte. Det är snarare var loppet går någonstans och hur bra informationen har gått fram som styr hur många som kommer. Det får ju inte heller krocka tidsmässigt med något annat lopp. Normalt brukar man få loppet sanktionerat av Kanotförbundet och det hamnar då på deras tävlingsprogram. Den arrangerande klubben skickar också oftast ut inbjudningar till andra klubbar.

Det är nog en hel del som är annorlunda när det gäller havskajakpaddlare skulle jag tro. De flesta har nog aldrig ens funderat på att tävla och många är ju inte heller med i någon klubb och kan inte nås den vägen. Information på detta forum skulle nog vara ett bra alternativ för att nå rätt kategori.

Enligt förbundets program för 2003 ska det gå ett lopp "Sea to city" i Stockholmstrakten den 14/9. Vad jag förstår så handlar det om skärgårdspaddling. Det vore nog inte så bra att lägga ytterligare ett lopp för nära det datumet.

Lycka till med planeringen! Det är kul att tävla även om man bara är en medelmåttig motionspaddlare tycker jag. Hoppas att fler upptäcker detta.
 
En sak till!

Det här med att ha start och mål på olika platser tycker i alla fall jag verkar lite jobbigt! Eftersom de flesta kommer med bil så underlättar det ju om man kommer tillbaka till den efter avslutad paddling.. Om man kör 15 km i tävlingsfart så är man inte så värst sugen på att paddla samma sträcka tillbaka efter målgång..
 
Bra idé! Jag är klart intresserad. Vinster är av underordnad betydelse - då är det viktigare med en human anmälningsavgift. Håller med "Mielo" om att det av transport-tekniska skäl kan vara smartare att ha start och mål på samma ställe. Hur är det med andra tävlingar om man inte är elitpaddlare(förutom Marathon-SM i Västerås)? Kul med en morot för att hålla träningsmotivationen uppe!
Mvh
Jocke
 
Hej Jocke!

Visst har vi setts i träningslokalen på Brunnsvikens KK?

En förteckning över långlopp hittar du här: http://www.kanot.com/t27c.asp?p=44

I de här loppen finns det paddlare av alla typer, både elit och motionärer. Det är klart att du ska vara med. Säsongens första lopp i Stockholmstrakten är det i Norrviken. Där lyckades jag faktiskt vinna motionsklassen förra året..
 
mielo; sa:
Hej Jocke!

Visst har vi setts i träningslokalen på Brunnsvikens KK?


Mikael!
Visst har vi setts där, men det var ett tag sedan. Du har väl inte trappat ner?
Norrviken Runt låter ju bra, men det var inget vidare med info om loppet? Om man kör motionsklass - vad brukar man ha för kajak då? Är man helt fel ute om man kommer med sin VKV Offshore eller är det tävlingslåda som gäller?
Mvh
Jocke
 
Nej då, jag har inte trappat ner. Tyvärr fick jag en skada i ena axeln av paddelmaskinen så nu kör jag roddmaskin och simning istället. Visst går det att ställa upp i en Offshore i Norrviken Runt men det är ju roligare i en snabbare kajak. BKK har ju en del snabbare lånekajaker, t ex Tracer, som du borde kunna få låna till en tävling. Annars kan du få låna min Plastex Marathon om du vill (under förutsättning att jag kommer överens med min nyinköpta ungerska låda tills dess...)

Mer info om Norrviken kommer nog på deras hemsida, http://www.sollentunakanot.com/
 
>>>>Mielo

"BKK har ju en del snabbare lånekajaker, t ex Tracer, som du borde kunna få låna till en tävling."

Stämmer ej. BKK:s lånekanoter får endast användas för träningsturer på max 3 timmar som utgår från BKK:s bryggor. Anledningen är att risken för skador och slitage är alltför stort.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
musse592 Paddla längst med Sveriges kust. Paddling allmänt 9
ala Sveriges bästa dagsturer för kajak Paddling allmänt 12
Vandrare För er som tröttnat på att läsa om att paddla Sveriges kust runt Paddling allmänt 2
jamo Sveriges bästa älv/å för tältturer? Paddling allmänt 9
undersidan Runt sveriges kust... i roddbåt Paddling allmänt 0
ErikTheViking Kan du något om Sveriges älvar och åar? Paddling allmänt 0
friluftsnisse Sveriges kust Paddling allmänt 1
mca0106 Snabbaste motionskajaken med packlucka? Paddling allmänt 10
Staffan_TeamToyota Snabbaste "havskajaken"?! Paddling allmänt 52
Staffan_TeamToyota Snabbaste havskajaken?! Paddling allmänt 31
freek Snabbaste havskajaken Paddling allmänt 5
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
eyck Intressant liten vattenjet för paddlare Paddling allmänt 12
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Ballderrot Kajaktips till köpsugen 2 meter lång paddlare... Paddling allmänt 15
rvqrat Paddlare till Åre Extreme Challenge sökes (akut) Paddling allmänt 1
Mikael Svartsö Köp av kajak för förstagångs paddlare? Paddling allmänt 5
MFDN Välja kajak för mindre paddlare? Paddling allmänt 36
Matte83 Paddlare räddad på ö. Paddling allmänt 62
JohanC Sökes: Storbystade paddlare Paddling allmänt 11
thureb Två paddlare på Svalbard anfölls av isbjörn Paddling allmänt 20
lejnad Erfarna paddlare - se hit! Paddling allmänt 5
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
Paddla.se Antal paddlare i Sverige? Paddling allmänt 27
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
Elkie Blå Band-paddlare försvunnen....! Paddling allmänt 43
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
osterake försvunnen paddlare Paddling allmänt 1
Rindmyr Kajak för långa paddlare!? Paddling allmänt 22
Erik Barkefors Olika typer av paddlare Paddling allmänt 30
petski Inte så kul för en paddlare Paddling allmänt 1
Janneos HBB paddlare 2007 Paddling allmänt 1
Mike C Frågor till HBB paddlare Paddling allmänt 10
Brune 2st HBB paddlare framme Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare kring Westervik! Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare i härnösands trakten. Paddling allmänt 0
toblotron Bra matrecept för paddlare? Paddling allmänt 0
kajakmicke paddlare = miljöbelastning? Paddling allmänt 22
flajjer Avgift för paddlare Paddling allmänt 40
Öbacka Shorts och tröjor för paddlare Paddling allmänt 7
mattias_altin Efterlysning Feathercraft-paddlare Paddling allmänt 0
PS-VKF Tre lyckliga HBB-paddlare har nått Haparanda Paddling allmänt 2
kajakmicke paddlare druknade Paddling allmänt 7
bombom Paddlare sökes - för ÅEC Paddling allmänt 1
Forest Svår kajak eller dålig paddlare? Paddling allmänt 5
Kalle E Udda paddling, och paddlare Paddling allmänt 3
articat Paddlare för USA och freden Paddling allmänt 57
Fischer Träffa andra paddlare irl! Paddling allmänt 2
Stadan Paddlare = bajsare? Paddling allmänt 21
tomas77 Paddlare sökes Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.