Snabbaste "havskajaken"?!

Har länge sökt efter en ny kajak. Då multisport ligger varmt om hjärtat så vill jag ha en som klarar sjön bra, ska gärna gå att lasta. Men, den ska vara mycket snabb, hellre snabb en stabil. Frågan är vilken?! Nelo FW 2000, Carbon Kayak, Inuk? Hur är dessa jämfört med tex defendern?!
Såg också en Ruahine OceanX som killar från utinaturen.no hade med sig på kanotmaraton. Någon som provat?
Tack för alla givande inlägg.
 
Jamen i helgen bevisade ju att XP är världens snabbaste kajak!


Skämt åsido, XP:n har jag själv men kan omöjligt avgöra om den är snabbare eller långsammare än specifika andra kajaker.
Dock kan man ju konstatera att det finns kajaker från Kirtun och Nelo som mer liknar tävlingskajaker än t ex XP:n.

Har man inte särskilt stort behov av packutrymme så borde det ju vara bra med en kajak som liknar tävlingskajakerna.
 
Av de du nämner så har jag testat Inuk. I mitt tycke en mycket trevlig kajak om man är ute efter fart. Den har är också ganska omskriven som en bra och snabb kajak om man kollar på lite utländska webplatser.

Som jag förstår så är du ute efter en kajak för multisport och inte att kajakturer med en massa packning mm, så XP för nämdes är ju inget alternativ.
 
Snabb

Staffan_TeamToyota; sa:
Har länge sökt efter en ny kajak. Då multisport ligger varmt om hjärtat så vill jag ha en som klarar sjön bra, ska gärna gå att lasta. Men, den ska vara mycket snabb, hellre snabb en stabil. Frågan är vilken?! Nelo FW 2000, Carbon Kayak, Inuk? Hur är dessa jämfört med tex defendern?!
Såg också en Ruahine OceanX som killar från utinaturen.no hade med sig på kanotmaraton. Någon som provat?
Tack för alla givande inlägg.

För att en kajak skall vara snabb är det viktigt att den passar paddlaren sedan är inte märket så viktigt. För att kajaken skall fungera är det viktigt att den flyter rätt.

Här är en bild på Oceanen X

http://sportzhub.com/ruahine/oceanx2.jpg

Man ser att den ligger på tok för högt i vattnet speciellt akteröver och paddlare har ingen chans att utnyttja skrovets längd. Kajaken blir också otroligt vindkänslig.

Kolla på Sissons sida han har bra koll på läget och vet vad han håller på med. Han har många olika vikt alternativ för samma modell

Trist nog har han tydligen tänkt dra ner på kajak verksamheten eftersom han har tröttnat på att ständigt bli kopierad.

Sedan gäller det att hitta en kajak med rätt stabilitet. Nelo FW är väldans rank som en ICF racer. Klarar man av en sådan i sjögång så är det OK men gör man det inte så får man bara ligga och stötta och då blir man inte snabb.

Hans Friedel
 
Jag

Har en Carbon Kayak (den svarta helt i kol) och är riktigt nöjd med den. Den är ganska stabil och du kan obehindrat pilla med mat/sjökort eller vad du nu vill göra, men samtidigt snabb. Inte som en racer, men väl som en motionskajak. Du kan testa min på Lilla Essingen i sthlm så får du dig en egen uppfattning. Hade själv en defender tidigare men sålde den av flera anledningar.
/Martin
 
Var det möjligen såna jag såg på Kanotmaraton?

Jag såg två coola kolkajaker, en K2 och en K1. De låg ganska mitt på gräsmattan bland de andra upptagna kajakerna efter tävlingen. De hade små packluckor men såg rätt speciella ut, nästan lite militäriska (om det nu finns nåt coolt med det).
 


borde den ena av dem vara min, nämligen K1:an. Militäriskt kanske, jag skulle hellre välja att säga att den ser brutal ut. För att se den in action finns det en bild här på mitt fotoalbum.

/M
 
Jo, den kan det ha varit, lite svårt att säga med den bilden (som jag kände igen från tidigare!). Troligen var det den. Hur bred är den och hur funkar det att lasta den?

(K1:an låg i raden närmast parkeringarna eller åtminstone "framför" K2:an)
 
En annan fråga som i viss mån är en urspårning men ligger i trådstartarens intresse skulle jag tro:

Jag lade märke till att "alla" som paddlade fort körde med vingpaddel. Är det lite självklart?
Hur lång tid behöver man "vänja" sig innan man verkligen gör bättre tider?
 
Mm, kolla nu på mitt album, har lagt upp en till bild på kajaken.
Den är topp att paddla ute i skärgårn med och med packning. Du bör dock vara över 170 för att paddla den. Nästa modell som kommer till våren kommer ha en lägre förstäv och därigenom inte lika känslig för stark sidvind. 630 lång, 13 kg, bredd ?.

Vingpaddel är otroligt skönt att paddla med. Långtur som tävling. Det är en stor skillnad och efter du kört med vinge kommer du nog aldrig mer vilja ha en vanlig platt (mongo)-paddel. Går snabbt att lära sig paddla, ge den några timmar med en polare bredvid som ger dig lite tips hela tiden så går det snabbt. Jag har lärt syrran och några andra tjejer paddla vinge och de säger också att det är mycket skönare och bättre känsla.
/Marti
 
skogenskonung; sa:
Mm, kolla nu på mitt album, har lagt upp en till bild på kajaken.
Martin. Har du nån länk till tillverkaren? Jag har googlat utan att hitta fram...
skogenskonung; sa:
Det är en stor skillnad och efter du kört med vinge kommer du nog aldrig mer vilja ha en vanlig platt (mongo)-paddel.
Liten kommentar om vingpaddel (till Anders?):
Det är verkligen skillnad och jag gillar (också) vingpaddel. (Och snabba lättdrivna kajaker. Huvudsakligen paddlar jag dock inte så. Kanske för att jag inte har en havsracer. Ännu?).

Men, vingpaddeln är ju huvudsakligen (bara) överlägsen då man pysslar med "rakt-fram-paddling". Är man lite sugen på att pyssla med surfing, rockhopping eller att följa kustlinjen nära och tight kan det vara bra med en vanlig "mongopaddel" för att kunna göra styrtag, stöttningar etc.

Men nu är vi ju inne på en diskussion som ofta hamnar i området smaken-är-som-baken och "religion". Så åter till frågan: Vem tillverkar/säljer den svarta skutan?
Patric
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.