Snabbaste havskajaken

Jag söker efter en riktigt snabb havskajak och har tittat på VKV Seagull Elite respektive P&H Spitsbergen. Är det någon som känner till någon annan snabb modell och eventuellt hur den står sig mot de två ovannämnda?
 
VKV Elite är ett fullblod

Tipset från Machoman bör du nog följa om du har dina funderingar. Jag kan bara säga att jag är helnöjd med min Elite.

Den går utmärkt att reta segelbåtsägare med. De tittar gärna lite förundrat när man håller jämna steg, och när man sedan ökar tempot och drar ifrån byter de ofta kurs! Jag borde naturligtvis inte göra så, men ibland blir frestelsen helt enkelt för stor.....

Vill du har mer stabilitet vid vissa tillfällen, tex när vattnet är iskallt, kan du sätta på stabilisatorerna. De drar inte ner farten, då de är nästan helt ur vattnet.
 
Inuk, Elite og Spitzbergen

Jeg padler både en VKV Elite og en Kirton Inuk.

Jeg føler at Inuk er mer lettpadlet, men har ikke foretatt målinger som påviser at dette er rett.

Jeg føler også at VKV Lisa er minst like lettpadlet som VKV Elite i lav turfart, selv om Eliten har høyest toppfart av disse to.

Men kanskje er dette galt.

Mange med erfaring sier at målinger er nødvendig for å trekke konklusjoner mht lettpadlethet og toppfart, fordi intuitiv følelse påvirkes av andre faktorer som ikke har noe med saken å gjøre.

Når enkelte sitter i en Inuk, så føler de at de sitter i en lang smal torpedo, de føler fart allerede før båten er satt i bevegelse. Da er det lett å gi Inuk et urettferdig fartstillegg så lenge en objektiv klokke ikke er tatt i bruk.

En annen sak her er at selv om Eliten sies å være rank, så har den en høy sluttstabilitet på grunn av bredden og volumet høyt oppe i akterskipet.

Inuk er bare 50 cm bred på det bredeste, og mangler mesteparten av den sluttstabiliteten du finner i Elite.

Initialstabiliteten i Inuk kan sammenliknes med Elites.

Inuk sies å være en glimrende båt i ruskete sjø bare padleren er god nok. Jeg er ikke god nok. *Jeg* liker Inuk bare i finevær.

Eians Spitzbergen regnes av mange som raskere enn Elite og Inuk, men sies å være vanskeligere å håndtere i rotete sjø. Spitzbergen har som Elite et langt og smalt forskip og kort akterskip, men er 580 cm lang. Ligger Spitzbergen parallelt med bølgene, så er det tungt og vanskelig å få snudd båten opp mot vinden. Dessuten er det mange som sier at det er lett å velte i en Spitzbergen når sjøen roter seg til. Men gode og sterkere padlere har padlet Spitzbergen under vanskelige forhold, høye bølger og vind på tvers av bølgebevegelsen. Det kommer vel an på hvem du er :)

Nelo har en havracer som har vært nevnt tidligere, 44 cm bred og lang. Men da er vi over i en helt annen divisjon: Havracer for padlere som behersker K1 konkurransebåter, ikke for oss andre.

Jan Gunnar
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.