Snabbaste havskajaken?!

Körde ju marathon i helgen med min Icefloe och insåg snabbt att nyskaffande av en snabbare kajak är väldigt aktuellt.
Vill ha en snabb havskajak med packluckor och gärna roder, dock inget måste.
Vilken är den snabbaste "riktiga" havskajaken som finns på marknaden?!
Tack ska ni på förhand!
 
Staffan, jag fick ditt mail.
TyvärrEtt: "din epostadress" ville inte ta emot mitt svar.
TyvärrTvå: jag har egentligen inte mycket att tillföra.

Nu kommer ditt inlägg upp en bit på listan igen. Hoppas att du får hjälp. Jag vill dessutom minnas att det finns en del diskussion redan nu om snabba kajaker på forumet.
Patric
 
Vi var tre padlere fra Stavanger/Bergen-området i Norge som deltok i Stockholm Kanotmaraton. Vi padlet alle en amerikansk kajakk av typen Seda Glider, og kom på 3., 4. og 6. plass i havkajakklassen. Glideren er svært enkel å beherske, selv for nybegynnere. Den er også helt uproblematisk i høy sjø, og har gode lasteegenskaper. Ingen av oss tre har erfaring fra annet enn stødige havkajakker.
Andre kajakker som jeg har prøvd, og som er nokså sammenlignbare med Glideren i fart, stabilitet og sjøegenskaper, er Kajak Sport Viviane, Cobolt Kayaks Sibir Expedition og Nelo Navigator (Navigator er litt tregere enn Glider).
I Sverige selges også mange andre kajakker jeg ikke har prøvd, men som helt sikkert er raske havkajakker, for eksempel: VKV Måsen Elit, Paddling Perfection Slingshot, QCC Q700X, Garkast, Current Designs Extreme og Kirton Inuk. Siden jeg ikke har prøvd noen av disse, kan jeg ikke uttale meg sikkert om fart, stabilitet og egenskaper i høy sjø.

Lykke til !
Hilsen Jan Erik Boge
 
Hej
Snabba kajaker finns det många..Inuk, Sibir Interceptor tex. Vill du ha utrymme och sjövärdighet är nog Kajaksport Vivianne det bästa valet. Den glider på snabbt och lätt även tungt lastad.
Vill du paddla riktigt fort gäller det nog att träna upp paddelteknik och styrka mer än kajak. (Hjälper kanske inte just i en Icefloe ;-)
 
Härligt..

..med många bra inlägg!
Läste om Kirton Inuk och sen tittade på Nelo Inuk, samma kajak eller?!
Sen om man tittar på bilder på Glider så kan man nästan få för sig att det också är något liknande.
 
Kirton och Nelo samarbetar i utveckling och tillverkning av Inuk. Säkert finns det skillnader i detaljer, men skrovet är detsamma (är säkert tillverkat i samma fabrik).
Inuk är säkert den mest kompletta havskajaken, snabb, stadig och lättrollad. Göran Fredriksson (7:a i SKM) använde sin Inuk när han körde Huvudskär-Gotska sandön-Gotland). SKMs damklass vanns med en Inuk.

Looksha II från Necky kayaks lär vara snabb, men endå "normal".

Jag testade en Seda Glider på SKM utanför målområdet. Den verkade balanserad och snabb. De tre snabba norrmännen som deltog i SKM har kört många långlopp framgångsrikt i dessa kanoter.
Dock vill jag påpeka att för att få en kanot gå snabbt krävs mycket av kanotisten. Bara för att man går från en "trög" till en "snabb" behöver det inte betyda att man tar sig fram så mycket snabbare. Ju högre frekvens man har på paddeltagen ju svårare är det att få paddeln att "bita". Det krävs också mycket mer kraft i paddeltagen vid farter över 9 km/h.
En olastad Icefloe kan man snitta i ovan nämnd fart under längre sträckor, men försöker man öka farten sätter sig kanoten på häcken och den blir svårstyrd. En kanot som Icefloe duger utmärkt vid turpaddling då man sällan paddlar så snabbt då.
Spitsbergen och Moskito fw2000 är tävlingskanoter för havsgång. De är lika sjövärdiga som vilken annan havskajak, men de kräver mer av kanotisten. Visst tar de packning.

Provpaddla lite olika kanoter och se vad du tycker. Själv tycker jag om att sitta ihop med benen när jag paddlar, då jag får bättre balans och kraftutveckling. Många nya havskajker tillåter enbart att man har benen längs med skrovsidorna, vilket tycks passa de flesta havspaddlare, dock inte mig.
 
Härligt Erik..

Jag ska ut och prova Inuken på Ingarö tänkte jag och sen få se om man kan få tag på en Glider så man får känna på den också. Ingen som vet vart man kan låna en sån för att prova, eftersom jag var dum nog och inte göra det efter marathon.
Sen ännu en fundering, vad är det bästa stället att hitta beg. kajaker på, ja om jag nu skulle försöka hitta en Inuk?
 
Re: Härligt Erik..

Staffan_w; sa:
Jag ska ut och prova Inuken på Ingarö tänkte jag och sen få se om man kan få tag på en Glider så man får känna på den också. Ingen som vet vart man kan låna en sån för att prova, eftersom jag var dum nog och inte göra det efter marathon.
Sen ännu en fundering, vad är det bästa stället att hitta beg. kajaker på, ja om jag nu skulle försöka hitta en Inuk?
Escape Kajakcenter har en Kirton Inuk till salu. Såvitt jag vet så är den väldigt litet använd.

http://www.escapekajakcenter.nu/begagnat.htm
 
Mikael & Fredrik..

..tack ska ni ha.
HAr väl insett att det är här och kanotförbundets hemsida som gäller! Får hålla ögonen öppna. Ska också ta en titt på Escape!
Tack!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.