Snabbaste havskajaken?!

Re: Re: Kirton eller Nelo Inuk?

haskell; sa:
Jag vet inte men det faktum att det är en Kirton och att den kommer från UK istället för Portugal lär ju bidra. Om det finns andra skillnader i t.ex. material, finish och utrustning har jag ingen aning om.

Som jag skrev tidigare i denna tråd tillverkas många av Kirtons modeller i Portugal. Detta nämns specifikt för Inuk på Kirtons webbsajt.
BKK har ett antal klubbkanoter från Kirton och Nelo.
Kvalitén på skrov och andra detaljer är lika bra/dåligt på båda fabrikaten. Jag har hört flera personer som har svårt att sitta bekvämt i Inuk:en så det är bästa att testa en först innan inköp.

Mitt råd är: köp en Nelo i kolfiber/kevlar istället för att köpa en begagnad Kirton i Glasfiber för samma penning.
 
Snabbaste havskajaken

Jeg har lavet en webside om havkajakker og hastighed. Her kan man se beregninger, foretaget af amerikanske Seakayaker Magazine, for en række kajakkers vandmodstand ved forskellige hastigheder:

http://www.daimi.au.dk/~pjunold/kajak/kayakstatistics.html

En mere komplet oversigt, lavet af Udo Beier fra det tyske kajakforbund(DKV) findes her:

http://www.daimi.au.dk/~pjunold/kajak/kayakstatistics2.html

Jeg går selv og venter på min Kirton Inuk. Den pris jeg har fået opgivet af min danske forhandler er 16000kr (danske kr). Kirton er desværre langsom til at bygge og levere.

med venlig hilsen
Peter
 
Har tittat lite på Trappers Barracuda. Provat den en gång utan att egentligen testat fartegenskaperna. Verkar dock vara byggd för en relativt hög snitthastighet och Trapper påstår något sådant på sin hemsida. Jag hoppas att Hans Friedel läser detta, det vore roligt att höra några ord från konstruktören till kajaken i fråga (möjligen har jag ställt frågan tidigare här på Utsidan och också fått svar men det vore roligt att höra hur du tänkt när du ritat kajaken och varför den kom att se ut så som den gör).

Inuken som diskuteras har jag inte prövat men visst blir man lite sugen när man ser den på bild.
 
Barracudan

Här kommer lite mer bakgrund om Trappers Barracuda

Jag anväder samma program som dom på Peters länkar här är motsvarande siffror för Trappers Barracuda.

Jag har omvandlat till kilo för enkelhetens skull
2knop 0,4kg 3knop 0,88kg 4knop 1,5kg 4,5knop 2,1kg 5knop 3kg 6knop 5,2kg, deplacementet är 110kg

ser man generelt så finns det ett helt koppel med kajaker med liknande värden. Barracudan och Inuken har väldigt liknade värden. Det som egentligen skiljer Barracudan är stabiliteten Barracudan har ett rätande moment som är dubbelt så stort som för Inuken

Se också Nelos FW som bara är några procent mer lättdriven men otroligt mycket rankare FW är egentligen en upphottad slätvattens kajak.

Inuken har väldigt tunna ändskepp speciellt akteröver och detta gör att den effektiva vattenlinjen blir väldigt kort. Den borde vara snabbare i förhållande till stabiliteten

Men bara för att man har ett lättdrivet skrov behöver inte kajaken vara speciellt snabb. Ergonomin och stabiliteten är viktiga. För att kunna driva fram kajaken måste man ha en stadig plattform med möjlighet att kunna paddla effektivt.

Längstrimmet är också viktigt det spelar ingen roll hur bra kajaken är om den ligger fel i vattnet.

Kursstabiliteten är viktig så att all kraft går åt för att driva kajaken framåt. Men kursstabilitet menas här kajakens förmåga att hålla kursen utan att behövas korrigeras hela tiden. Många förväxlar kursstabilitet med trögsvängdhet. Dock är dom flesta snabba kajaker relativt trögsvängda för att inte kajaken skall vifta med "näsan" vid varje paddeltag.

En snabb havskajak måste också vara lättdriven i sjögång Barrarcudan går som dom flesta snabba moderna båtar mer genom sjön än över, så att den inte stoppas upp av varje våg. Detta gör förstås kajaken lite blötare men det relativt höga fördäcket gör att inte så mycket vatten når sittbrunnen

Det finns en massa andra faktorer också men bäst är egentligen att prov paddla. Gärna med möjlighet att ta tid det är alltid svårt att skatta farten
 
snabb kajak

Jag har nyss upptäckt kajaken. Från att aldrig tidigare paddlat inskaffade jag en Prijon Yukon Exp-
varför jo min kompis som lät mig prova paddla hadde en sådan. Det är nu 2år sedan. Nu vill jag gå vidare
och skaffa en "riktig" kajak jag vill ha en snabb likasom det ni diskuterar här men samtidigt packutrymmen bra i sjö men oxå sanbb min fråga är
Ni har inte tagit upp VkV:s kajaker är dom inte snabba nog?? Just nu läser jag allt om kajaker och försöker lista ut vilka som säljer vad och vilken ska jag köpa?? någon som har erfarenhet om Vkv??
 
VKV-Elit

VKV-Elit är en rask kajak som alltid är att räkna med

Dock är stabiliteten lite mystisk. Endel tycker att den är OK medans andra inte gillar den så ett tips är att provpaddla innan köp

Hans Friedel
 
VKV måsen elite

Hej,
Jag har paddlat min måsen elite sedan 96 och tycker att det är en mycket trivsam kajak.
För den ovane kan den (utan last) upplevas som instabil, men jag tror att det går över när man paddlat lite.
Kajaken är snabb och sväljer mycket last, är mycket bekväm och dessutom tillverkad med god finnish.
Dessutom tycker jag om de stora packluckorna, man kan enkelt packa även mycket stora packsäckar. Som exempel kan jag nämna att min kompis tog med sig sina rullskidor och längdåkningsstavar inne i bakre packutrymmet! En nackdel är att sittbrunnsöppningen är lite för stor för att kunna använda eskimåsväng som räddningsteknik.

Mvh
Janne
 
VKV-elite är har kanske inte den mest effektiva skrovformen, lite för bred och lite för tung som alla havskajaker- men är mig veterligen den enda havskajak där man kan använda hela kroppen mer effektivt. Man kan sitta mer upprätt och trycka ifrån med benen - detta gör ganska mycket för hastigheten. Standardsitsarna är dock inget vidare. Kajaken marknadsförs som bl a en motionskajak vilket jag tycker är klart vilseledande även om det är den snabbaste havskajaken jag provat. Jag har själv en sådan och för snabb långfärd passar den utmärkt.
 
snabb kajak

Jag var ute och provade härom kvällen min Prijon yukon
angående fart. Tog med min Garmin XL12:a och kollande
farten som jag höll i ca 10km den visade mellan 3,8knop
och 4,8 jag höll ett ganska ordinärt motionstempo
nu vet jag ej om man kan mäta farten med Gps utan man kanske ska använda logg.
Men med den skrovformen som min Prijon håller tyckte jag det verkade lite väl raskt.

Angående VKV så har jag tittat extra på Seagull Off Shore detta med tanke på stabilitet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.